مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی از شناسایی 11 پایگاه علمی و 240 نشریه‌ی علمی متخلف خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در مراسمی که امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با محوریت وضعیت زیر ساختهای پژوهشی نظیر مجلات، انتشارات بین‌المللی، نمایه سازی نشریات و تخلفات پژوهشی، برگزار شد، محسن شریفی مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی گفت: شاخص های به روز بودن و محتوا ملاک تشخیص نشریات علمی با کیفیت است. 

وی ادامه داد: در هر سال حداقل یک بار نشریات مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورتی که نشریه‌‌ای در سه ارزیابی پیاپی نتواند رتبه خوبی کسب کند، به تناسب جایگاهش وارد فرآیند لغو اعتبار می‌شود. 

وی اضافه کرد: از پایگاه‌های گرفته تا مقالات و پایان نامه‌ها و انواع دستاوردهای علمی در معرض تخلف هستند. وزارت علوم وظیفه‌ی پیشگیری و تشخیص این تخلفات را دارد. وزارت علوم در پیشگیری و بالا بردن معلومات پژوهشگران نسبت به موارد تخلف و ترویج درستکاری علمی نقش به سزایی را ایفا می‌کند اما در برخورد با آن وظیفه‌‌ای ندارد. 

شریفی ادامه داد: دستور العمل برخورد با تخلفات مقالات دانشجویی و پایگاه‌های علمی پایان سال 93 ابلاغ شد که در این دستور العمل پایان نامه‌ها جایی ندارند و در این موضوع وزارت علوم اختیار کامل را ندارد. 

شریفی با اشاره به نشریات بی‌اعتبار بیان کرد: تاکنون 240 نشریه و 11 پایگاه علمی را شناسایی کردیم تا دانشجویان و محققان از نشر در این نشریه‌ها خودداری کنند اما اگر مقاله و یا طرحی قبل از معرفی نشریات متخلف در آنها به چاپ رسیده باشند مورد قبول خواهد بود. 

برنامه‌ دوره چهارم قطب‌های علمی در دست تدوین است
محسن شریفی بیان کرد: قطب‌های علمی از 14 سال پیش به وجود آمدند و برنامه‌ خود را هر پنج سال یکبار عوض می‌کنند. 

در پایان سال 94 ، دوره سوم پنج ساله این قطب‌ها به پایان می‌رسد و درحال حاضر مشغول ارزیابی، برنامه‌های جدید و ثبت نام برای دوره جدید هستند.

وی با اشاره به پیش‌نویس برنامه ششم توسعه گفت: هدفی که قطب‌های علمی دنبال می‌کنند، برنامه محور بودن متناسب با نیازهای جامعه و توجه به ایجاد جایگاه مرجعیت علمی در حوزه تخصصی قطب‌ها است و نیاز است در آغاز دوره چهارم به این دو بحث توجه ویژه‌ای شود. 

ایجاد شورای توسعه پژوهش در علوم انسانی و هنر 
شریفی اظهار داشت: مهمترین اقدام که در معاونت پژوهش و فناوری صورت گرفته، ایجاد شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر می‌باشد، طبق آیین نامه این شورا که یک ماه پیش توسط وزیر علوم به امضا رسید، هدف از تشکل شورا سیاست‌گذاری های کلان و برنامه ریزی‌های بالا دستی است. 

وی ادامه داد: در این شورا در برنامه ریزی و مدیریت واحدهای علوم انسانی، بحث کیفی سازی و نظارت و عملکرد و هدف‌گذاری پایان‌نامه‌ها با این موضوع در دانشگا‌ه‌ها برنامه‌ریزی‌های کلان انجام خواهد شد. همچنین این شورا در حوزه پژوهش و ایجاد ارتباط علوم انسانی با صنعت نقش خواهد بست. 

وی در پایان افزود: ریاست شورا توسعه پژوهش در علوم انسانی و هنر بر عهده‌ی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است و معاونت پژوهش و فناوری این وزارتخانه نایب رئیس این شورا می‌باشد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار