مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، با اشاره به اقدام پیامبر اکرم (ص) در احداث مسجد النبی (ص) در مدینه همزمان با تاسیس حکومت اسلامی گفت: این به مفهوم ارتباط تنگاتنگ بین حکومت بر مردم و مسجد بود و از همان زمان دین و سیاست با هم آمیخته است.
وی گفت: بخشی از فقه ما نیز در ارتباط با مباحث اقتصادی است و در واقع سیاست، مسائل اجتماعی و فرهنگی ما عین دین است.
رجبی دوانی افزود : در صدر اسلام برای مساجد کارکردهای آموزشی در حوزه قرآن ، علمی و دینی ، سیاسی ، اقتصادی ، تعلیم و تربیت و نظامی در نظر گرفته شده بود که همه اینها در راستای بصیرت بخشی به مردم بود.
وی با بیان اینکه پیامبر (ص) معیارهای جاهلی آن زمان را تغییر داد گفت: در جامعه جاهلی قبل از اسلام معیار برای نخبگی و فرهیختگی، ثروت و قدرت بود اما پیامبر (ص) تخصص ، تقوا، شناخت ، ولایت ، علم و مانند آن را معیار قرار داد و همه اینها از مسجد شکل میگرفت.
رجبی دوانی گفت : عبادت باید همراه با علم باشد زیرا موجب بصیرت میشود و عبادت را معنا میبخشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ائمه (ع) همواره از مسجد به عنوان محلی برای ایجاد بصیرت و معرفت استفاده میکردند گفت : اگر بصیرت بخشی از مساجد گرفته شود و مساجد از بصیرت تهی شوند و محدود به نماز خواندن صرف و قرائت قرآن و آموزش احکام گردند، دچار انحراف خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه در دوره دفاع مقدس و انقلاب نیز مساجد محور بودند و روحانیت از مساجد انقلاب را هدایت کرده و مردم را به عرصه میآوردند، خاطرنشان کرد: امروز وظیفه فعالان مساجد است که کارکردهای مهم مساجد را به این کانون محوری برگردانند.
رجبی دوانی اظهار کرد: مساجد باید کانون آموزش معارف دینی، فکر و اعتقادی و احکام عملی و خانه دوم جوانان و بیش از همه مرکز ثقل فعالیت های فرهنگی، اجتماعی این نسل باشد.
وی تصریح کرد: باید کلاس زبان در مساجد برقرار شود ضمن آنکه وجود تاسیسات درمانی ، آموزشی ، ورزشی و مانند آن اقدامی مثبت در این زمینه است.
مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، با انتقاد از اقداماتی که طی چند سال گذشته در زمینه کسب درآمد برای مساجد در قالب ایجاد مغازهها و فروشگاههایی دورتادور آنها صورت گرفته است، گفت : این اقدام روح معنوی لازم را از مسجد گرفته است و اصلاح آن ضرورت دارد.
انتهای پیام/ز