مدیر شبکه بهداشت و درمان ملکان بیماری هاری را یکی از معضلات این شهرستان دانست و گفت: طی سال گذشته 20 درصد حیوان گردی در شهرستان ملکان کاهش یافته است.

کسب رتبه برتر شهرستان ملکان در شناسایی و کنترل بیماریهای فشارخونبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ میرزاپور در مراسم گرامیداشت روز بهورز از کشف و درمان تعداد ۶۳۵۷ مورد فشارخون در ملکان خبر داد و افزود: در سال ۹۳ تعداد ۲ هزار دیابتی شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

وی بیماریهای قلبی و عروقی را منشا بسیاری از بیماریها و مرگ و میرها عنوان کرد و یادآور شد: شهرستان ملکان طی سال ۹۳ در شناسایی و کنترل بیماریهای فشارخون رتبه برتر استان را کسب کرد.

میرزاپور بیماری دیابت را منشا تمام بیماریها دانست و اظهار کرد: تمام بیماریها از بیماری دیابت بوجود می آید و باید نسبت به شناسایی بموقع و کنترل آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه تحرک و شناسایی و پیشگیری مقدم بر درمان است گفت: هر چقدر بیمارستانها و تجهیزات پزشکی را افزایش داده و نسبت به پیشگیری کاری نکنیم بی فایده خواهد بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملکان با اشاره به سیاست افزایش جمعیتی و تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: در سال ۹۲ تعداد ۲۲۷۴ مورد و در سال ۹۳ تعداد ۲۳۲۹ ولادت در این شهرستان اتفاق افتاده است.

وی برگزاری کمپین های کاهش مصرف نمک و افزایش مصرف شیر و لبنیات را از جمله دوره های آموزشی شبکه بهداشت و درمان ملکان به قشرهای مختلف مردم بمنظور خود مواظبتی ذکر کرد و افزود: این دوره های برگزار شده تاثیر خوبی در سلامت جامعه و همچنین افزایش آگاهی و سواد سلامتی مردم داشته و تا پایان سال چند کلاس آموزشی دیگر نیز در این راستا برگزار خواهد شد.

میرزاپور نمونه برداری از آب به تعداد ۱۰۶۴ فقره را از دیگر فعالیت های شبکه بهداشت و درمان ملکان طی سال ۹۳ دانست و تصریح کرد: طی این مدت ۲۶۲۹ تن مواد غذایی فاسد معدوم گردید.

وی همچنین از توزیع سبد غذایی به یکصد نفر از مادران باردار و شیرده نیازمند در روستاهای ملکان خبر داد و گفت: این برنامه ادامه داشته و به ۲۵۰ فقره افزایش خواهد یافت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملکان ارزش ریالی هر سبد غذایی توزیع شده به مادران باردار و شیرده را ۳ میلیون ریال عنوان کرد.

دکتر میرزاپور اجرای طرح سلامت خانواده را از دیگر برنامه های شبکه بهداشت و درمان ملکان دانست و گفت: ۲ مجتمع پزشکی برای تحت پوشش قرار دادن ۴۰ هزار نفر جمعیت شهر ملکان ایجاد و برای هر خانوده یک پزشک خانواده معرفی و تمام اطلاعات پزشکی افراد بصورت الکترونیکی ثبت خواهد شد.

در ادامه مراسم معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان ملکان نیز از بهورزان بعنوان نجات دهندگان انسانها یاد کرد و افزود: باید از خدمات ارزشمند این انسانها به نحو شایسته تجلیل شود.

حقیری اجرای برنامه خود مراقبتی را از جمله برنامه های سند توسعه شهرستان ملکان ذکر کرد و گفت: باید به همت بهورزان خانه های بهداشتی روستاها را به کلاس افزایش سواد بهداشتی مردم تبدیل کنیم تا ضمن ارتقا عمر جلوی مرگ و میرهای زود رس نیز گرفته شود.

گفتنی است: در پایان مراسم به بهورزان نمونه و همچنین خبرنگاران محلی فعال در حوزه بهداشت و سلامت شهرستان ملکان لوح تقدیر و جوایزی اهدا شد.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.