انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولوزی از جمله تشکل‌هایی‌ست که نقش کلیدی در تامین و ثابت نگاه داشتن قیمت کاغذ در بازار ایران دارد. این انجمن می‌تواند به حفظ ثبات در بازار کاغذ کمک کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،علی فرهمندی (دبیر انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولزی) درباره‌ی عملکرد این انجمن گفت: انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولوزی از مهرماه سال گذشته بعد از حدود 18 ماه مطالعه‌ی تخصصی و مشورت با دیگر هم‌صنفان در اتاق بازرگانی وزارت صنایع و معادن تشکیل شد. درواقع این انجمن به‌نوعی وابسته به اتاق بازگانی است و زیر نظر این نهاد اقتصادی فعالیت می‌کند.

فرهمندی اضافه کرد: این انجمن با حدود 65 شرکت فعال در امر واردات کاغذ شکل گرفت که همگی در روز را‌ی‌گیری نیز حضور داشتند. درست است که در حال حاضر تعداد اعضای انجمن حتی سه رقمی نشده است اما مهم حجم وارداتی است که برعهده‌ی این 65 شرکت است. اگر بخواهیم نسبت به حجم کل وارد کاغذ بسجنیم، این شرکت‌ها سهمی بیش از 50 درصدی در تامین کاغذهای واردانی کشور دارند.

او یک از اهداف تاسییس این انجمن را حمایت از واردکنندگان کاغذ و مقوا عنوان کرد و گفت: قبل از حضور این انجمن در عرصه‌ی واردات کاغذ، به‌رغم اینکه کاغذهای سلولوزی در چاپ و بسته‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نقس به‌سزایی در توسعه‌ی صادرات غیرنفتی بازی می‌کنند به دلایل و بهانه‌های مختلف با محدودیت‌ها و معضلات بی‌شماری روبرو بود.

دبیر انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولزی ادامه داد: واردکننده‌های‌ کاغذ با این توجیه که بنا بر حمایت از تولیدات داخلی است مورد بی‌مهری واقع می‌شدند و از سوی دیگر حل معضلاتی مانند عدم رونق چاپخانه‌ها، گرانی کتاب و ... هیچ متولی نداشت. پس این انجمن تشکیل شد تا در کنار فرهنگ‌سازی صحیح نسبت به واردات صحیح کاغذ و اقلام آن، نیاز کشور به این کالای مورد نیاز صنعت و فرهنگ (کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولوزی) را به صورت منطقی برطرف کند. علاوه‌بر این؛ بررسی و اصلاح امور مرتبط با بازیافت کاغذ، آموزش فعالان صنعت چاپ برای نزدیک کردن فرهنگ چاپ و بسته‌بندی کشور به استاندارهای جهانی از دیگر اهداف و برنامه‌های انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولوزی است.

این فعال اقتصادی حوزه‌ی کاغذ و مقوا سپس تعرفه‌های فعلی وارات کاغذ را غیرکاشناسانه دانست و تصریح کرد: براساس قوانین بالادستی گمرک موظف به تعیین تعرفه‌های متفاوت برای کالاهای گوناگون است. این مسئله انجام هم شد اما با تغییراتی همراه بود که متاسفانه در بحث تعریف تعرفه‌های (چه شرح تعرفه و چه میزان و مبلغ آن) کاغذ و مقوا ضعف‌های زیادی داشت.  کاغذ و مقوا از جمله‌ کالاهایی هستند که باید در تعیین میزان تعرفه‌‌ی آن‌ها یک کارشناسی مجدد ولی اصولی صورت بگیرد. خوشبختانه مدتی است تعامل خوبی با گمرک صورت گرفته تا رویه‌ی ورود این کالاها و میزان تعرفه‌ی آن‌ها اصلاح شود. واردکنندکان کاغذ درست است که در ظاهر فعالیت تجاری و اقتصادی می‌کنند و بالاخره یک واردکننده به حساب می‌آیند ولی حامی و حمایت‌کننده‌ی صنعت کشور و بخش چاپ و بسته‌بندی هم هستند. در تمام دنیا اولویت کالاهایی مثل کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولوزی در لیست گمرک زیر 10 (بین 1 تا 7) تعریف می‌شود. این اولویت در کشورهای اروپایی حتی زیر 5 هم در نظر گرفته می‌شود. اما تعیین چنین مناسباتی در کشور ما جایگاهی ندارد.

فرهمندی تاکید کرد: اساسا در صورت مدیریت صحیح واردات کاغذ به میزانی که صادرات غیر‌نفنی در چرخش اقتصاد سالم موثر است، واردات درست کاغذ نیز تاثیرگذار خواهد بود. ضمن اینکه صادرات نفتی به نوعی به مدیریت اصولی واردات کاغذ وابسته است، چراکه محصولات تولیدی کشور ما در صورتی می‌توانند در بازار جهانی موفق باشند که علاوه بر کیفیت خود محصول از یک بسته‌بندی استاندارد و اصولی برخوردار باشند. اصولا یکی از اساسی‌ترین معیارها در موفقیت صادرت کیفیت سیستم بسته‌بندی است. زعفران، خرما و کشمش نمونه‌ای از کالاهای صادراتی ما هستند که نیاز به یک بسته‌بندی با کیفیت و قوی دارند تا در بازار جهانی قابل عرضه باشند. به دلیل کمبودها در خصوص تولید کاغذ با کیفیت لازم برای بسته‌بندی در کشور و سخت‌گیری درباره‌ی واردات این محصول، بسته‌بندی زعفران صادراتی ما در حال حاضر به کشور اسپانیا ارجاع داده می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولزی معتقد است، باید راهی اندیشیده شود تا در کنار حمایت صددرصدی از محصولات و تولیدات داخلی راه برای ورود کالاهایی که فعلا امکان تولید آن‌ها را نداریم یا صرفه‌ی اقتصادی تولید آن‌ها احساس نمی‌شود؛ بازگردد.

او در همین‌رابطه اظهار داشت: تعیین تعرفه‌های عادلانه‌ی واردات کاغذ یکی از راه‌کارهایی است که می‌تواند کمک کند در شرایطی که در کشور امکان تولید 100درصد کاغذ مورد نیاز را نداریم؛ دچار کمبود و مشکل نشویم. نباید چرخ را دوباره اختراع کنیم و کالایی را که می‌توان با قیمتی منصفانه از دیگر کشورها تهیه کنیم با به خطر انداختن محیط زیست و جنگل‌های کشور در مقیاس‌های انبوه تولید کنیم.

این فعال اقتصادی حوزه‌ی کاغذ و مقوا همچنین مدیریت صحیح این مسئله را وابسته به همفکری با تولیدکنندگان داخلی کاغذ و مقوا عنوان کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از تولیدکنندگان این کالاها به‌نحوی مشتری ما محسوب می‌شوند و از فرآورده‌‌های سلولوزی وارداتی برای تهیه‌ی خمیر چوب استفاده می‌کنند تاکنون هیچ نشست مشورتی و هم‌اندیشی با یکدیگر نداشته‌ایم تا این حلقه‌ی مفقوده در خصوص کاغذهای مورد نیاز را بررسی کنیم.

فرهمندی سپس به برخی کمپین‌ها علیه تولیدات داخلی گریزی زد و بیان کرد: مدام صحبت‌های یک‌جانبه و شعارگونه‌ای درباره‌ی حمایت از تولیدات داخلی مطرح می‌شود و مسئولان فقط می‌خواهند با افزایش تعرفه، برداشتن ارز دولتی و ... مردم و جامعه را وادار به استفاده از کالاهای تولید داخل کنند. حالا اینکه این کالاها از چه کیفیتی برخوردار هستند اصلا مهم نیست. مردم هم بالاخره مجبور می‌شوند به دلیل تعرفه‌ی بالا قیمت کالاهای خارجی را نجومی می‌کند، کالای ایرانی را تهیه کنند. این رویه زیبنده‌ی یک اقتصاد پویا و سالم نیست. نهایتا هم به واکنش منفی و راه‌اندازی کمپین‌هایی علیه تولیدات داخلی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: آزموده را دوباره آزمون خطاست. حمایت از کالاهای داخلی صددرصد باید برنامه‌ریزی و اجرایی شود اما نه با بالا بردن تعرفه‌های گمرک و نرخ ارز که منجر به محدودیت در واردات کالاهای مورد نیاز می‌شود. به جای چنین اقداماتی باید تولیدات داخلی را راهنمایی و حمایت کنیم تا به کیفیت کالاهای وارداتی برسند تا تولیدکننده‌ی ایرانی هم خیلی راحت بتواند کالاهایش را بازار جهانی معرفی و عرضه کند. تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایرانی دغدغه‌ی بسیاری دارند که مطمئنا باید رسیدگی شود اما راندن کاغذهای وارداتی از بازار و متوقف کردن ورود آن‌ها به کشور به نفع هیچ‌کس نیست. از چنین شرایطی نه تولید‌کننده‌ی داخای نفعی می‌برد و نه مصرف‌کننده احساس رضایت می‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولزی درپایان ضن اشاره به شرایط اقتصادی در دوران پساتحریم گفت: اقتصاد ما در دوران پساتحریم طبیعات حرکت رو جلویی خواهد داشت اما اینکه انتظار داشته باشیم یک کلید استارت یا سرعت وجود دارد که با فشار دادن آن خیلی زود از شرایط فعلی اقتصاد کشور که با رکود همراه است، فاصله می‌گیریم نگاه درستی نیست. برداشته شدن تحریم‌های سوئیفت و دیگر محدودیت‌ها دست واردکننده و تولیدکننده را بازمی‌گذارد تا در رقابتی منصفانه به ارائه و عرضه‌ی کالاهای مختلف بپردازد. با منتفی شدن تحریم‌ها هم واسطه‌ها از بین می‌رود و هم اجبار به خرید از کشورهای خاص کنار گذاشته می‌شود.

فرهمندی اضافه کرد: اگر هم بخواهیم یک پیش‌بینی از شرایط بعد از توافق داشته باشیم، می‌توان گفت که برآوردها مثبت است و بخش خصوصی نیز می‌تواند به موازات نهادهای دولتی رونق بگیرد. برای برنامه‌ریزی درست دوران پساتحریم باید از خوش‌بینی‌های بی‌منطق اجتناب کنیم تا دچار رخوت و ناامیدی نشویم. حرکت ان‌شاءالله رو به جلو و همراه با رشد اقتصادی است اما اینکه انتظار حل شدن کلیه‌ی معضلات در بازه‌ی زمانی کوتاه سه تا شش ماهه را داشته‌ باشیم به دور از بلوغ اجتماعی است. باید عاقلانه و منطقی و به دور از هیجان رویه‌ی واردات را کنترل کنیم تا از ذوق برداشته شدن تحریم‌ها اقدام به وارد کردن کالاهایی که در کشور با کیفیت خوبی تولید می‌شوند؛ نکنیم.

منبع:ایلنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.