نماینده مردم تهران گفت: جناحی کردن بررسی برجام در مجلس از اساس بی‌پایه است، چرا که نمی‌شود پشت چنین موضوعاتی پنهان شد.

جلیلی یکی از صاحب‌نظران در بررسی برجام است / جناحی شدن بررسی برجام در مجلس بی‌پایه است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان احمد توکلی نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات اخیر جلیلی عضو ارشد تیم مذاکره کننده سابق مبنی بر «عبور برجام از 100 حق طبیعی» گفت: با وجود ابعاد موضوع برجام، بالاخره اعضای سابق تیم مذاکره کننده هم باید نظر خود را درباره برجام اعلام کند.

وی با بیان این که جلیلی یکی از صاحب‌نظران در خصوص بررسی برجام است، متذکر شد: جلیلی به عنوان عضو سابق تیم مذاکره کننده باید نظر خود را درباره برجام اعلام کند که ممکن است این نظر مورد موافقت برخی یا مخالفت برخی دیگر شود ولی مهم این است که نظر وی هم استماع شود.

نماینده مردم تهران در ادامه تصریح کرد: این اصل که برجام موضوع مهمی است و باید صاحب‌نظرانی از جمله سعید جلیلی بر آن اظهارنظر کنند، در آن شکی نیست.

توکلی در ادامه در رابطه با حواشی موضوعاتی مبنی بر جناحی کردن بررسی برجام در مجلس گفت: معتقدم این گونه اظهارات، اظهارات سبک و بی‌پایه‌ای است چرا که نمی‌شود پشت چنین مسائلی پنهان شد و حقایق را پنهان نکرد.

وی تأکید کرد: بدون شک هر چه برجام در مجلس به طور شفاف و آشکارتر مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن در مجلس تصویب شود، دولت قدرت بهتری برای اجرای آن خواهد داشت.

توکلی در ادامه با اشاره به ارائه لایحه برجام از سوی دولت به مجلس بیان داشت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس که مهم‌ترین قانون عادی کشور است و از ماده 173 به بعد به معاهدات اشاره دارد، می‌گوید: هر معاهده، توافقنامه که تعهدآور باشد و مهم تلقی شود؛ یعنی دولت اذعان کند که توافقنامه مهمی است و همچنین 15 نماینده مجلس هم بر آن تأکید داشته باشند، این تعهدنامه مهم تلقی شده و موضوع آن در مجلس دوشوری خواهد شد که ابتداً این موضوع به مجلس منعکس شده و مباحث کلی حول آن انجام خواهد شد و کلیات آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اگر در صورت موارد ذکر شده برجام رأی لازم را کسب کند که بنده هم معتقدم برجام رأی لازمه را کسب می‌کند به کمیسیون ارجاع می‌شود و در کمیسیون هم  اگر فرض را بر قبول همه بندهای برجام بگذاریم و پس از آن شخصی به بندی اعتراض داشته باشد و اعتراض آن فرد مورد تأیید اعضای کمیسیون قرار گیرد، این موضوع به مجلس گزارش می‌شود و مجلس هم بر روی اعتراض وارده بحث خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر تنها 4 الی 5 مورد از 120 موارد برجام مورد تأیید برخی از نمایندگان قرار نگیرد، در این صورت طبق آیین‌نامه داخلی مجلس دولت موظف است برود و در خصوص موارد تأیید نشده، مجدداً مذاکره کند تا به توافق برسد که این راه، ‌راه قانونی است و حال در برخی موارد هم موضوع بستگی به شرایط دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: برجام ، جلیلی ، توکلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار