شواهد نشان می‎دهد بانک مرکزی به‌عنوان بازیگر اصلی بازار ارز تصمیم به تغییر محدوده تعادلی دلار گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نظر مرکز ثقل جدید دلار عددی بین سه‌هزارو ٤٠٠ تا سه‌هزارو ٤٥٠ تومان باشد که با تورم چند ماه گذشته نیز همخوانی دارد.

دلار در چند ماه گذشته در محدوده سه‌هزارو ٢٠٠ تا سه‌هزار و ٤٠٠ با مرکز ثقلی در حدود سه‌هزارو ٣٠٠ تومان نوسان آرامی می‎کرد، اما از زمان قطعی‌شدن توافق میان ایران و قدرت‎های بزرگ بر سر پرونده هسته‎ای به‌آرامی رو به افزایش بوده است؛ مواردی نظیر کاهش قیمت نفت، محیط تورمی و تقاضای انباشت‌شده دلار در این تغییر محدوده تعادلی دلار مؤثر بوده‎اند.

در محیط تورمی برای کشوری که منابع زیرزمینی خود را می‎فروشد تا کالاهای مصرفی وارد کند، تثبیت قیمت ارز منجر به تلاطم‎هایی می‌شود، نظیر چیزی که در سال‎های ٩٠ و ٩١ در بازار ایران دیده شد. دولتی ناتوان از مدیریت صحیح تورم، دلارهای نفتی بادآورده را وارد بازار می‎کند تا تورم را کنترل کند و ضعف‎های مدیریتی خود را بپوشاند، اما نتیجه آن، ضربات سنگین بر پیکره صنایع و کشاورزی است. به‌نظر می‎آید دولت جدید با انضباط مالی ‌درصدد است این اشتباه را تکرار نکند و نرخ ارز را به مرور زمان و به‌آرامی همگام با تورم جابه‌جا کند.

پس از اجرای توافق و برداشته‌شدن تحریم‎ها ورود سرمایه‎های خارجی به صنایع نفت و گاز و صنایع بزرگ دیگر نظیر خودروسازی دور از انتظار نیست. از طرفی سیاست‎های انقباضی بسیار شدید بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و تورم در شرایط خاص و بحرانی سال‎های اخیر که ناشی از سوءمدیریت، فساد و تحریم‎ها بوده است، اما در بلندمدت هیچ اقتصادی تاب تحمل آن را ندارد، پس از اجرای توافق به‌آرامی تعدیل خواهد شد. در یک سال آینده می‎توان بهبود اوضاع اقتصادی را متصور بود، که نتیجه آن بهبود شرایط بازار سهام و همین‌طور تعدیل قیمت ارز در محدوده تعادلی جدید خواهد بود. با توجه به اینکه بازار سرمایه بازار انتظارات است، در چند ماه آینده بازار از شرایط رکود موجود خارج خواهد شد و به پیشواز گشایش در اقتصاد خواهد رفت؛ به نظر نگهداری سهام شرکت‎های بزرگ و با بنیاد قوی در چند ماه آینده ریسک بالایی نداشته باشد.

در هفته گذشته اغلب شرکت‎های بزرگ بازار مطابق همان روند چند هفته قبل از آن، نوسان قیمتی چندانی نداشتند، مگر در نمادهای موردعلاقه سفته‎بازان حقیقی مانند پارس‎خودرو یا در نمادهایی که از طرف حقوقی‎ها حمایت می‎شوند مانند بانک صادرات. در روز پایانی هفته نزدیک به ١٠ شرکت بزرگ بازار که نمادهایشان بسته بود، یک‌جا بازگشایی شدند و شاخص با نزدیک به یک‌ونیم‌ درصد منفی کارش به پایان رسید. در دوره مدیریت جدید بورس به یکی از اصول مهم بازار سرمایه یعنی نقدشوندگی توجه بیشتری می‎شود، برخلاف دوره‎های قبل که عدد شاخص اهمیت بالاتری از تمامی اصول داشت و در مواردی یک سهام‌دار حتی تا سال‎ها با توقف نماد سهامش، از توانایی فروختن سهامش محروم می‎ماند.

هفته گذشته در بازارهای جهانی از شدت نوسان نفت و طلا کاسته شد، گرچه بازارهای سرمایه همچنان بسیار نوسان می‎کنند؛ مثلا شاخص نیکی ٢٢٥ در یک روز، نزدیک به هشت‌ درصد افزایش داشت و در روز پس از آن نزدیک به چهار ‌درصد کاهش؛ این تلاطم بازارها ناشی از نقدینگی بسیاری است که در سال‎های گذشته از طرف بانک‎های مرکزی برای خروج از رکود به بازارها پمپ شده است؛سیاست انبساطی که به نظر نمی‎آید بسیاری از بانک‎های مرکزی بزرگ به‌زودی به دنبال تعدیل آن باشند.

در این هفته همه نگاه‎ها به جلسه کمیته اعضای بانک مرکزی آمریکا خواهد بود، که در آن درباره افزایش نرخ بهره تصمیم‎گیری خواهد شد. بسیاری معتقدند بانک مرکزی آمریکا نمی‎تواند سیاستی ناهمسو با دیگر اقتصادهای بزرگ در پیش گیرد و از این رو افزایش نرخ بهره را در کوتاه‎مدت نامحتمل می‎دانند؛ اما از طرف دیگر برخی معتقدند تورم و بی‌کاری به سطوح مورد نظر بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره نزدیک شده است. به‌هرروی تصمیم این کمیته، بازارهای مالی جهان از جمله نفت و طلا را بسیار متأثر خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار