وقتی"گشتاپوی سایبری" ژرمن ها را می فروشد!

به گزارش رسانه‌های آلمانی، سازمان اطلاعات این کشور، اطلاعات شهروندان این کشور را بدون اجازه در اختیار سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گشتاپو نام اختصاری نپلیس مخفی آلمان نازی بود که در طی حکومت هیتلر نقش بازوی اجرایی حکومت در بحث امنیت داخلی و ضد جاسوسی را بازی می کرد و به سرکوب مخالفین آن می‌پرداخت. این سازمان در سال ۱۹۳۳ به دستور هیتلر تشکیل شد.جاسوسیاز شهرندان آلمانی مهمترین ویژگی این سازمان به حساب می آمد  که آن را به تشکیلاتی مخوف در بین شهروندان آلمانی تبدیل کرده بود. امروزه نیز اگر بخواهند از شخصی به عنوان جاسوس یا خبرچین یاد کنند وی را با این لفظ که "فلانی گشتاپوست" نام می‌برند.

وقتی

اما برخلاف گذشته‌ای که به آن اشاره شد، ظاهرا این روزها دولت آلمان از دستگاه‌های اطلاعاتی خود به جای کسب اطلاعات به نفع خود و شهروندان آلمانی برای تأمین خواسته‌های سازمان‌های جاسوسی آمریکا استفاده می‌کند. به تازگی سازمان اطلاعات آلمان متهم شده است که اطلاعات شهروندان این کشور را در قبال دریافت یک نرم‌افزار جاسوسی در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا " ان اس ای"قرار می‌دهد.

ظاهرا سازمان اطلاعات آلمان به جای آنکه در جهت منافع شهروندان خود حرکت کند قصد کرده تا خواسته‌های نامشروع دستگاه‌های جاسوسی آمریکا را برآورده کند.

پنج چشمی ها

دولت آمریکا به همراه چند کشور غربی دیگر گروه موسوم به "پنج چشم" را تشکیل داده اند. "پنج چشم" نام پیمان‌نامه‌ی امنیتی است که بین پنج کشور نیوزلند، آمریکا، استرالیا، انگاستان و کانادا به امضاء رسیده است تا بتوانند در پروژه جاسوسی الکترونیکی با یکدیگر همکاری کنند. اما علی‌رغم آنکه آلمان جزئی از این 5 کشور نیست با این حال با در اختیار قرار دادن اطلاعات خصوصی شهروندان خود مانند ایمیل‌ها، پست‌های مجازی و... به صورت عجیبی حاضر شده تا به آژانس امنیت ملی  آمریکا "NSA" خوش خدمتی کند.

آلمان و آمریکا توافقی را امضا کردند که در پی آن سازمان اطلاعات آلمان با به دست آوردن XKeyscore به جمع‌آوری و تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات شهرودان آلمانی می‌پردازد و در این توافق، آلمان متعهد شد تا به‌صورت غیرقانونی اطلاعات و داده‌های شهروندان آلمانی را در اختیار «ان‌اس‌ای» قرار دهد.

XKeyscore چیست؟

XKeyscore یک نرم‌افزار جاسوسی است که توسط «NSA» طراحی شده است و برای جمع‌آوری و تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات اینترنتی خصوصی افراد استفاده می‌شود. XKeyscore می‌تواند بدون اجازه‌، اطلاعات عظیمی مانند: ایمیل‌ها، مکالمات اینترنتی، تاریخچه‌ی مرورگر و هزاران اطلاعات مهم دیگری را استخراج کند.

وقتی

"ادوارد اسنودن"کارمند سابق آژانس اغمنیت ملی آمریکا وجود این نرم‌افزار و استفاده‌«NSA» از آن برای جاسوسی از دنیا را فاش کرده بود. در سال 2011 "ان‌اس‌ای"حاضر شد نرم افزار "XKeyscore" را در قبال دریافت اطلاعات خصوصی شهروندان آلمانی در اختیار مسئولان سازمان اطلاعات آلمان قرار دهد.
 
به گفته رسانه‌های آلمانی، بعد از 2 سال مذاکره، سازمان اطلاعات آلمان با «NSA» توافق کرده است تا بیشترین حد ممکن از اطلاعات شهروندان آلمانی را در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار دهد. در ازای دریافت اطلاعات شهروندان آلمان هم آژانس امنیت ملی آمریکا، یک نسخه‌ی کپی از نرم‌افزار جاسوسی XKeyscore را به سازمان اطلاعات آلمان داده است.

اما نکته قابل تامل  در همین رابطه بی اطلاعی  نمایندگان مجلس آلمان از این توافق است. "هانس کریستین استوربل" از نمایندگان مجلس آلمان با ابراز ناراحتی از این رسوایی در واکنش به آن با لحنی اعتراض آمیز اظهار داشت: من باید از طریق رسانه‌ها در مورد توافق "NSA"و سازمان اطلاعات آلمان و انتقال اطلاعات به آژانس امنیت ملی آمریکا مطلع شوم!

وقتی

به نظر می رسد دولت فدرال آلمان به جای آنکه درصدد احیای جایگاه خود به عنوان یک قدرت جهانی باشد، با معامله اطلاعات خصوصی  ژرمن ها، خود را به ابزار دست آمریکایی ها  ضد منافع شهروندان آلمانی تبدیل کرده است و این بار سازمان اطلاعات آلمان به مانند یک گشتاپوی مجازی شده که هدفش جاسوسی از هموطنان خود در راستای امیال نهاد های جاسوسی آمریکاست.

گزارش از میثم پوراعظم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار