"کشتن توافق هسته ای یعنی کشتن رهبری آمریکا در خاورمیانه و این به امنیت اسراییل بشدت ضربه میزند"

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،روزنامه نیویورک تایمز (New York Times) با انتشار مقاله ای از امی آیالون، رئیس سابق آژانس امنیت ملی اسراییل و فرمانده سابق نیروی دریایی رژیم صهیونیستی، به بررسی مخالفت نتانیاهو با برجام، هشدارهای داده شده به وی و وضعیت اسراییل بعد از تصویب توافق هسته ای پرداخت.
 
 
این مقام نظامی سابق اسراییل با اشاره به هشدارهای داده شده به دولت جعلی اسراییل درباره قبول کردن توافق نوشت: "روز بعد از اعلام توافق ایران و شش قدرت بزرگ جهان، کمیته دفاع و امور خارجی کنست از دولت خواست تا اجرای دقیق و سفت و سخت توافق را دنبال کند و مطمئن شود که ایران به فریب دادن جامعه جهانی ادامه ندهد."
 
 
وی با اشاره به نامه ای که خودش و هفتاد عضو ارشد سابق جامعه دفاعی اسراییل به نتانیاهو فرستادند نوشت: " همچنین خواسته شد تا روابط با آمریکا را نیز از قبل قوی تر کنند. در اوایل ماه آگوست نیز طی این نامه از نخست وزیر خواسته شد تا این توافق هسته ای را به عنوان یک حقیقت انجام شده قبول کند و همکاری های امنیتی و سیاسی را با ایالات متحده افزایش دهد."
 
 
امی آیالون دلیل این خواسته ها را اینگونه مطرح کرد که توافق هسته ای باید آمریکا و اسراییل را بیش از پیش علیه ایران متحد کند نه اینکه باعث جدایی آنها شود؛ زیرا ایران از این فرصت استفاده کرده و حتی می تواند با نقض توافق به دستاوردهای بسیاری برسد.
 
 
وضعیت اسف بار اسراییل در دنیای پسا توافق
 
 
در ادامه این مقاله آمده است: "نتانیاهو باید این توافق را قبول کند. وی باید دست از مبارزه با دولت اوباما بردارد و خود را از قضیه مناظره کنگره بر سر برجام کنار بکشد. زیرا در غیر اینصورت اتحاد اسراییل و آمریکا را بخطر می اندازد. کشتن توافق هسته ای یعنی کشتن رهبری آمریکا در خاورمیانه و این به امنیت اسراییل بشدت ضربه میزند."
 
 
وی با هشدار دادن درباره دنیای پسا توافق هسته ای، مواردی را متذکر شد که بجای دشمنی و مخالفت با برجام باید روی دهد: "اسراییل و آمریکا باید بر سر خطراتی که در 15 سال آینده ممکن است رخ دهد باهم همکاری کنند. اگر ایران توافق را نقض کند ما (آمریکا و اسراییل) نباید فریب بخوریم. باید نظارت اطلاعاتی شدیدتری بر اقدامات ایران داشته باشیم. "
 
 
"اسراییل و آمریکا باید برای انجام اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران برای روزی که توافق را نقض کنند، آماده شوند. آمریکا و اسراییل به این نتیجه رسیده بودند که اقدام نظامی تا قبل از توافق عملا ناممکن است ولی الان بهانه ای خوبی (در صورت رد توافق) برای حمله به ایران وجود خواهد داشت و این حمله وجه قانونی خواهد یافت."
 
 
آیالون نوشت: "نتانیاهو توانایی خوبی برای نشان دادن تهدیدات و خطرات علیه اسراییل برای دوباره انتخاب شدن دارد! ولی اصلا در پیدا کردن راهی برای کاهش تهدیدات با کمترین احتمال تلفات، موفق نیست."
 
 
این تحلیلگر اسراییلی در ادامه با پیشنهاد سوء استفاده از یک مسئله مهم در جهان اسلام و به تبعیت آن در فلسطین نوشت: "یک اتحاد عمگرایانه از دولت های سنی بخش ضروری ایجاد یک چالش بین المللی علیه ایران برای زمان نقض توافق است. برای این کار اسراییل باید روی فلسطین تمرکز و آنها را وارد این قضیه کند."


وضعیت اسف بار اسراییل در دنیای پسا توافق 
 

"برای این کار آمریکا باید اسراییل را متقاعد کند که قطعنامه دو دولتی (فلسطین و اسراییل) را قبول کند وگرنه در تشکیل دادن این ائتلاف سنی ضد ایران شکست خواهد خورد. ما اسراییلی ها باید بفهمیم که دیپلماسی نقش مهمی در منطقه بازی می کند. آمریکایی ها نیز باید بفهمند که یک اقدام نظامی موثر در خاورمیانه امروزی، اجتناب ناپذیر است."


منبع:جام نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.