سخنگوی دولت از تقدیم لایحه بودجه سال 95 کل کشور به مجلس تا 15 آذرماه خبر داد.

نشست سخنگوی دولت با خبرنگاران آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهارداشت: دو سال آینده که دولت در پیش دارد با رخدادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی همراه است و آن فراهم شدن زمینه لغو تحریم‎هاست و از سوی دیگر سال 1395 اجرای برنامه توسعه ششم را در دستور کار داریم. لذا باید برخورداری از شرایط پس از تحریم در برنامه توسعه ششم گنجانده شود.

وی افزود: پیش از این هر گاه صحبت از برنامه می‎شد از سه برنامه یاد می‌کردم؛ ادامه روند موجود، شرایط خوش بینانه، شرایط بدبینانه و برنامه‎ای که ما اجرا و بودجه‌ای که تصویب می کردیم. همه آنها در ادامه روند موجود بود. 

* برنامه توسعه ششم را در شرایط خوشبینانه تهیه می‎کنیم

سخنگوی دولت ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، برنامه خوش بینانه که نوعی پس از موفقیت در مذاکرات و لغو تحریم‌ها بود به عنوان برنامه مقتضی از آن یاد می کنیم و چون شرایط فراهم شد برنامه ششم را در چنین فضایی تهیه خواهیم کرد.

نوبخت یادآور شد: البته دو برنامه دیگر هم وجود دارد و هر لحظه که شراط کشور تغییر یابد سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نیابت از قوه مجریه یکی از برنامه های متناسب زمان را در دستور کار قرار می‎دهد. 

وی خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسعه متمرکز است تا ما تحلیل درست و واقع بینانه از شرایط بعد از تحریم داشته باشیم، آنچه برای دولت مهم است به جز منابعی که آزاد می‎شود اعداد و ارقام آن چه دارای کمیت باشند یا نباشند فضای جدید برای سرمایه گذاری است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: با فرض این که چند 100 میلیارد دلار منابع آزاد شده داشته باشیم آیا توسعه خواهیم داشت، یا این که دولت باید خودش اقدام کند یا بستری برای سرمایه گذاری بخش داخلی و خارجی فراهم کند. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: بعد از لغو تحریم‌ها می‌توانیم از یک فضای مناسب برای بهبود کسب و کار برخوردار شویم و از شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری استفاده کنیم.

نوبخت ادامه داد: خوشبختانه نوعی تکرر سفر مقامات هیئت‌های خارجی به ایران نشانگر آن است که فرصتی برای ما فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما برای توسعه برنامه ششم باید بدانیم دنبال چه هستیم گفت: رشد 8 درصد سالانه در اقتصاد، منابعی را لازم دارد و ما در این مذاکرات می‌توانیم از افزایش منابع استفاده کنیم.

* استفاده از سرمایه‎گذاری خارجی به جای فاینانس

سخنگوی دولت اضافه کرد: منابع به دو شکل می‌تواند در سرمایه گذاری استفاده شود یکی فاینانس دریافت کنیم یا اینکه سرمایه گذاری خارجی شود. ما به دلیل اینکه از استفاده از منابع مالی خاطره خوبی نداریم، با سرمایه گذاری خارجی موافقیم و به جای تأمین مالی از خارج تلاش می‌کنیم که سرمایه گذاری خارجی در ایران داشته باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین به دنبال رشد اقتصادی درون‎زا هستیم که با فناوری‌های جدید می‌تواند ایجاد شود و در این مذاکرات موضوع دیگری که برای رشد و توسعه کشورمان دنبال می‌کنیم دانش فنی است.

نوبخت خاطر نشان کرد: ما کشورها را به سه صورت تقسیم‌بندی کردیم، اول کشورهایی که رقابت پذیری در اقتصاد مبتنی بر عوامل تولید است، دوم کشورهایی که رقابت پذیری آنها مبتنی بر بهره وری است و سوم کشورهایی که رقابت پذیری آنها در اقتصاد مبتنی بر نوآوری است.

سخنگوی دولت همچنین از تقدیم لایحه بودجه سال 95 کل کشور به مجلس تا 15 آذرماه خبر داد.

به گفته نوبخت، دولت نظر خود را درباره برجام اعلام کرده است، بیانات رهبر انقلاب برای ما فصل الخطاب است و نیازی به ارائه لایحه برجام نیست.

* رشد اقتصادی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌کنیم

وی تصریح کرد: رفت و آمدهای دیپلمات‌ها به کشورمان برای ما باز تعریف شده و ما باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی بتوانیم رشد اقتصادی را بالا برده و تولید را افزایش دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی تاکید کرد: ما برای افزایش صادرات نیاز به حضور در بازارهای بین‌المللی داریم و تامین این بازارها کار سختی است و هر کشوری نمی‌تواند وارد بازار بین‌المللی بشود. براین اساس ما حوزه‌هایی را که سرمایه‌گذاری باید در آن انجام شود را تقسیم‌بندی کرده و برنامه ششم توسعه را به عنوان برنامه جامع‌نگر قبول داریم، اما مسئله‌محور است.

نوبخت با بیان اینکه  ما طی سالهای 95 و 99 روی چند موضوع خاص باید پیش برویم، تصریح کرد: ما از گذشته برای تدوین برنامه‌هایمان صحبت‌های خوبی داشته‌ایم و حتی پیشنهاد برخی نمایندگان با رای مثبت روبرو می‌شد، بنابراین ما از تجربه گذشته استفاده خواهیم کرد و بر روی چند موضوع خاص متمرکز خواهیم شد.

* بحران آب باید در اولویت قرار گیرد

سخنگوی دولت با برشمردن مسائل خاص که باید در اولویت قرار بگیرد، تصریح کرد: یکی از این مسائل که اگر به آن نرسیم به بحران تبدیل خواهد شد، کمبود منابع آبی است که اگر برای آن اندیشه نشود، شاید فردا با مشکلات بیشتری روبرو شویم. در این راستا به این امر نیز باید توجه کنیم که با واردات مشکلات کلی حل نخواهد شد.

وی افزود: در کنار بحران آب موضوع محیط زیست و ریزگردها وضعیت دریاچه ارومیه، بختگان و هامون مسائلی نیست که ما بتوانیم به صورت جاری به آن نگاه کنیم و باید برنامه ششم توسعه برای آن حرفی داشته باشد.

* پرداخت پول بازنشستگان از خزانه در برنامه توسعه ششم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی با اشاره به بخش دیگری از این موضوعات خاص تصریح کرد: صندوق‌های بازنشستگی نیز در برنامه ششم توسعه مورد توجه است و پول شاغلین و بازنشستگان از خزانه پرداخت خواهد شد.

نوبخت با تاکید بر اینکه برخی از برنامه‌ها به عنوان پیشران عمل می‌کنند، تصریح کرد: عرصه فناوری‌ها، موضوع گردشگری، میادین مشترک نفتی و حمل و نقل ریلی برای ما حائز اهمیت است که باید در زمان مناسب به نتیجه خوبی برسد. در این راستا طرح‌هایی که نیاز ارزی داشتند را مدیریت کردیم و با توجه به پیشنهادهای ارائه شده، هدفمند و با چشم باز در راستای رشد کشور حرکت می‌کنیم.

* برگزاری جلسه دولت با تشکل‌های فرهنگی در آینده نزدیک

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم ایران را به جایگاه رفیع برسانیم، تصریح کرد: ما همواره از مشورت و همفکری همه انجمن‌ها و تشکل‌ها استفاده خواهیم کرد و دولت صدای همه را می‌شنود و برنامه ششم توسعه فرصتی است که سخنان فرهنگیان را نیز گوش دهیم و در آینده نزدیک با تشکل‌های فرهنگیان نیز جلسه خواهیم داشت و از همه نخبگان و انجمن‌های علمی کشور برای مدیریت بهتر کشور استفاده خواهیم کرد.

* توجه به سواحل مکران به منظور بهره‎گیری از منابع آبی

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه گام‌های عملی را برای توازن‌بخشی منطقه‌ای برداشته‌ایم اظهار داشت: در این راستا به آبهای بین‌المللی توجه ویژه‌ای داریم که از جمله آنها سواحل مکران است که باید مورد اولویت‌مان قرار بگیرد.

* تخصیص 2100 میلیارد تومان برای مهار آبهای مرزی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی افزود: ما در این راستا با تشکیل اتاق فکر در تلاش هستیم تا تاریخ 12 شهریور 6 هزار و 800 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص دهیم و 2100 میلیارد تومان برای مهار آبهای مرزی در نظر بگیریم.

نوبخت اضافه کرد: پیش بینی می‌کنیم تا پایان شهریورماه بیش از 10 هزار میلیارد تومان از طرح‌های عمرانی پرداخت شود و ما برای تامین منابع مالی از هزینه‌های جاری کم کردیم و توجه بیشترمان به طرح‌های عمرانی بود و ما طبق دستورالعمل 10 ماده‌ای که به ما ابلاغ شد، در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی می‌کنیم تا به نحو صحیحی بتوانیم کشور را از مشکلات نجات دهیم.

* فرصت‎های مناسب همکاری‎های اقتصادی میان ایران و اروپا اوایل سال آینده

سخنگوی دولت درباره حضور هیئت‌های اروپایی در ایران و جلب مشارکت‌شان و توجه به موارد خاص اظهار داشت: در حال حاضر قطعنامهای در شورای امنیت سازمان ملل وضع شده که قطعنامه قبلی ایران را که تحریم شده بود را لغو کرد و در این راستا آمریکا باید اقداماتی را انجام دهد و در صورت انجام این اقدامات در ماههای آینده ما به نتیجه قطعی خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: از اواخر امسال و اوایل سال آینده باید از فرصت مناسبی که برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی شده استفاده کنیم و در برنامه ششم توسعه نیز این موضوع لحاظ شده است.

* دولت تحریم را با تدبیر رفع کرد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی با تاکید بر اینکه اقدامات لازم برای سرمایه‌گذاری صورت گرفته اما کافی نیست، اظهار داشت: ما باید از ظرفیت کشورهای دیگر آگاه باشیم، چرا که به دنبال تحریم‌ها برخی از کشورها اقتصاد ایران را نمی‌شناسند و لزومی هم ندارد که هر خواستگاری که آمد به آن جواب مثبت دهیم. ما در مذاکرات سیاسی و هسته‌ای مان با چالش روبرو بودیم و باید ببینیم که منافع‌مان در کجاست. دولتمردان و تیم هسته‌ای همواره حواسشان جمع است و دولت افتخارش را در این می‌بیند که تحریم را با تدبیر مناسب رفع کرد و به صورت شایسته باید از آن استفاده کند.

* خودروسازان خود را متناسب با مطالبات مردم کنند

نوبخت درباره صنعت خودروسازی در کشور و افزایش بهای آن اظهار داشت: ما باید همواره از صنعت داخلی خود حمایت کرده و کیفیت خودروی داخلی نیز باید بیشتر شود. در این راستا از مدیران صنعت خودرو انتظار داریم خود را متناسب با مطالبات مردم آماده کنند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: هیچ منع قانونی وجود ندارد که مردم نتوانند از خودروهای غیرداخلی استفاده نکنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز همواره در بیاناتش بر تقویت صنعت داخلی تاکید داشته است.

* هیچ ریالی بدون مجوز از صندوق توسعه ملی هزینه نشده است

وی درباره اظهارنظر صفدر حسینی درباره برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: بخشی از منابع ارزی این صندوق و کشور در حساب بانک مرکزی است و این بانک همواره امانتدار صندوق توسعه ملی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی تاکید کرد: هیچ ريالی از این صندوق بدون مجوز قانونی هزینه نشده است و هیئت نظارت بر صندوق فعالیت خود را انجام می‌دهد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان دبیر هیئت امنای این صندوق اقدامات مناسبی را انجام می‌دهد. صفدر حسینی باید مباحث حقوقی خود را با مستندات در جلسات مطرح کنند و آنرا به روزنامه‌ها نرسانند.

* ارسال نامه مکتوب برای استفاده از پتانسیل نیروهای مسلح

نوبخت درباره استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح از جمله بسیج برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار داشت: ما همواره از پتانسیل نیروهای مسلح از جمله ارتش و سپاه استقبال می‌کنیم و نامه مکتوبی نیز در این راستا به آنها می‌دهم تا در این راستا مشارکت داشته باشند و دولت همواره آمادگی دارد تا طرح و برنامه آنان را برای ارتقاء کشور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی کند. ما همواره در این راستا به عقل جمعی ایرانیان نیاز داریم. بسیج نیز می‌تواند توانایی خود را به ما عرضه کند.

* پیگیر پرونده بابک زنجانی هستیم

سخنگوی دولت درباره آخرین اقدامات درباره پرونده بابک زنجانی تصریح کرد: دولت همواره پیگیر این پرونده است، چرا که بخشی از بیت‌المال درگیر آن است و به نحو شایسته‌ای این موضوع دنبال خواهد شد.

وی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور اظهار داشت: هیئت وزیران در این راستا نظراتی را ارائه دادند و ما می‌توانیم این انتخابات را از مراکز استانهای بزرگ شروع کنیم. سازمان مدیریت نیز آن را ترغیب می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی درباره نظر آیت‌الله یزدی گفت: نظر ایشان قابل احترام است، اما در جایگاه رسمی به دولت منعکس نشده و ما مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر است  و ما فقط قانون را اجرایی می‌کنیم.

نوبخت درباره ادغام وزارتخانه‌ها گفت: ادغام این وزارتخانه با وزارت سمت نظرات متفاوت کارشناسی داشت که بر این امر تاکید داشت که این اقدام درست نبوده و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری برای سازمان مدیریت نیز فرصتی فراهم شده تا به این موضوع دوباره ورود کنیم، چرا که در این راستا به مجوز قانونی نیاز داشتیم و به موقع اطلاع رسانی خواهیم کرد.

* اجرای طرح رتبه‎بندی معلمان از مهرماه امسال

سخنگوی دولت درباره طرح رتبه‌بندی معلمان تصریح کرد: هفته گذشته شورای توسعه مدیریت جلسه‌ای را تشکیل داد و این طرح با اصلاحات به تصویب رسید و از اول مهرماه امسال اجرایی خواهد شد و ما 3500 میلیارد تومان منابع را برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی درباره راهبرد برنامه ششم توسعه و جهت‌گیری آن در راستای پیشرفت کشور اظهار داشت: برنامه‌های ما با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تبیین می‌شود و یا براساس الگوی ایرانی_ اسلامی پیشرفت که معظم‌له سیاست‌های ابلاغی را با مشورت مجمع تشخیص مصلت ابلاغ کردند تا بتوانیم در زمان قانونی مناسب برنامه را ارائه دهیم. ما در تحقق برنامه ششم توسعه همواره از تجارب اجرایی برنامه‌های گذشته استفاده کردیم، همچنین احکام قانونی را که در دولت قبل تصویب شده بود نیز در این برنامه لحاظ شد.

* ارسال پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه به کابینه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی اضافه کرد: ما در حال حاضر 60 ماده را تهیه کردیم و به صورت پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه از سوی سازمان مدیریت به هیئت وزیران تقدیم شد.

* بودجه 95 را پانزدهم آذر تقدیم مجلس می‎کنیم

نوبخت تاکید کرد: با توجه به اینکه ما بودجه سال 95 را طبق قانون در 15 آذر به مجلس تقدیم خواهیم کرد، تا آن زمان مجلس زمان دارد که بر این موضوع متمرکز شود و احکام قانونی برنامه ششم توسعه را بررسی نماید و سپس بودجه تقدیمی و پروسه انتخابات را پیگیری کند.

سخنگوی دولت درباره عدم تحقق بودجه پیش‌بینی شده صنایع اظهار داشت: ما برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشویم همواره در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کردیم و به طرح‌های عمرانی امسال بیشتر از گذشته توجه کردیم، بنابراین با توجه به وجود تحریم برخی از اقدامات مناسب را انجام دادیم.

* دولت مصمم است باشگاه پرسپولیس و استقلال با مدیریت بخش خصوصی اداره شود

وی درباره ایجاد قرارگاه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: ستادی که در حال حاضر وجود دارد مقام معظم رهبری انتظار بیشتری از آن دارند و معاون اول رئیس‌جمهور این ستاد را باز طراحی می‌کنند تا مردم از رصد کردن آن رضایت داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی درباره واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تاکید کرد: دولت همواره مصمم است که این دو باشگاه با مدیریت بخش خصوصی اداره شود و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده مناسبی صورت گیرد.

نوبخت درباره اشتغالزایی در کشور و ارائه آمار در این باره تصریح کرد: مرکز آمار، آمار رسمی کشور را ارائه می‌دهد و هیچ‌یک از دستگاه‌های کشور آمارشان به رسمیت مرکز آمار نیست و در قانون تعریف نشده است. مرکز آمار ایران آمار سطحی را از طریق نمونه‌گیری بازار اشتغال مطرح کرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: طبق آمار رسمی این مرکز، در مقایسه بهار 93 نسبت به 94، 800 هزار نفر وارد بازار کار شدند که در این راستا 700 هزار نفر شغل پیدا کرده و 113 هزار نفر از نیروهای جدید شاغل نشدند. باید به این مهم تاکید کرد که همیشه رشد منجر به اشتغال نمی‌شود و قوانین کار در این راستا اجازه نمی‌دهد که اگر یک دستگاهی تولید و یا بازار نداشته باشد، بتواند به راحتی کارگر خود را اخراج کند.

* برای نظارت مجلس بر برجام بیان رهبری فصل‌الخطاب است

وی درباره وضعیت رسیدگی به برجام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت نظر رسمی خود را که گفته بود نیازی به ارائه لایحه نیست قبلا در دیداری که با مقام معظم رهبری داشت گفته بود و طبق بیانات مقام معظم رهبری مجلس نباید از رسیدگی به برجام کنار گذاشته شود، بنابراین بیان معظم‌له برای دولت فصل‌الخطاب است و هر کمکی که نیاز باشد دولت کوتاهی نخواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی اضافه کرد: شورایعالی امنیت ملی این موضوع را بررسی می‌کند و در آینده نزدیک گزارش آن را ارائه خواهد کرد. مباحث مختلفی در فضای غیر رسانه‌ای مطرح شده که امیدواریم آنچه که خیر مردم است تحقق یابد.

نوبخت درباره نگرانی برخی از فعالان بخش خصوصی درباره برنامه ششم توسعه اظهار داشت: ما ظرفیت این برنامه را به بخش‌های غیر دولتی منعکس کردیم، در این راستا حتی در مذاکرات زمینه مشارکت نیز فراهم شد، تکنولوژی، سرمایه‌گذاری، بهره‌وری و استفاده از دانش فنی در این راستا مورد توجه ماست و در همه عرصه‌ها از آنها استفاده خواهیم کرد.

* برای خروج از رکود با برنامه ریزی مدون به نتیجه خواهیم رسید

سخنگوی دولت درباره تحریک تقاضا برای سرعت‌بخشی برای خروج از رکود تصریح کرد: ما در حال حاضر نمی‌توانیم بی‌جهت تقاضا را تحریک کنیم، به عنوان مثال اگر بازار مسکن تحریک شود، می‌تواند به تبع آن صنایع دیگر را با خود همراه کند، اما باید مهار تورم را در نظر بگیریم و در سرعت بخشی خروج از رکود با برنامه‌ریزی مدون می‌توان به نتیجه مشخص رسید.

وی درباره اظهارات اخیر باهنر که گفته بود ما مذاکره نکردیم بلکه اعلام مواضع بود، ادامه داد: ملت ما همواره هوشیار است، ما دو سال وقت داشتیم و در طول این دو سال به آنچه که وعده داده بودیم عمل کردیم و ما امروز با عالی‌ترین مقامات کشوری در حال رفت و آمد هستیم که این نشان از موفقیت تیم دیپلماسی کشورمان است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۴
خدا کنه به فکر بازنشستگان سال 87 اموزش وپرورش هم بتشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
لايحه بودجه به چكارمون مياد!!!! تاحالا كه شش ماه ازسال 94گذشته هنوز هيچ گونه موافقتنامه اي بين سازمان مديريت و ادارات وسازمانها مبادله نشده !!؟؟
يعني اول تكليف بودجه 94 روكه يك سال پيش لايحشو داده بودين روشن و راهش بندازين بعد!
Iran (Islamic Republic of)
پاینده
۰۶:۲۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
امید وارم که برای بازنشستگان صنعت فولاد هم بودجه ای در نظر گرفته شود نا از این فلاکت بوجود آمده رهایی یابیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
تکمیل مترو کلانشهرهای اصفهان و کرج و تبریز و شیراز و مونوریل اراک و قم در اولویت قرار گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
جناب آقاي نوبخت دراستان سيستان وبلوچستان ، اداره كل امورعشايري استان حدودا 70تا80درصدبودجه عمراني صرف حقوق ومزاياي كاركنان طرحي كه اتفاقا اكثرا بالاي 15سال سابقه كاردارن ميشود . اگه راست ميگوييد ي فكري به حال اين قشرزحمتكش بكنيد با اون همه مكاتباتي هم كه انجام شده كسي به فكر اين قشر محروم نيست .
شماها يا به فكر معلما هستين يا پرستارا ، چون تجمعات خوبي راه مي اندازن وسروصدا ميكنن !
آخرین اخبار