رئیس کتابخانه ملی گفت: هویت بخشی، انسجام، شخصیت سازی و سازگاری اجتماعی با افزایش سرانه مطالعه مسیر می‌شود.

افزایش سرانه مطالعه کانون تولد هویت اجتماعیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدرضا صالحی‌امیری در نشست تخصصی «زنان، کتاب و توسعه پایدار» با اشاره به اهمیت ریشه‌های فرهنگی است و فرهنگ در کشور چهار پیامد مثبت به همراه دارد.

وی گفت: انسجام بخش بین افراد جامعه اولین پیام مثبت فرهنگ است. امروزه در جامعه منافع فردی به منافع جمعی اولویت دارد و روحیه همگرایی کمتر دیده می‌شود و در این گونه جوامع میل به سوی آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

رئیس کتابخانه ملی کشور افزود: پیامد دوم فرهنگ، هویت بخشی به افراد و هویت چسب بقای جامعه است و شخصیت سازی پیامد بعدی فرهنگ است

صالحی امیری گفت: سازگاری اجتماعی هدیه فرهنگ در جوامع است.آمار نشان می‌دهد در شهر تهران در سال گذشته بیش از 100 هزار نفر به علت تزاع خیابانی به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.که این آمار نشان دهنده ناسازگاری افراد با یکدیگر است

وی بیان داشت: اگر قرار باشد در جامعه‌ای هویت، انسجام، شخصیت و سازگاری اجتماعی وجود داشته باشد نیاز به مصرف فرهنگی در کشور است.

رئیس کتابخانه‌ای با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور بیان داشت: پرورش انسان با کرامت و اخلاق نیاز به افزایش سرانه مصرف فرهنگی است که این موضوع فقط با افزایش مطالعه کتاب ممکن است. همه‌ آمارها از نامناسب بودن میزان مطالعه در کشور حکایت دارد و به برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه نیاز داریم.

وی گفت: مقوله کتاب خوانی با افزایش نشر رابطه مستقیم دارد و در این حوزه باید به وضعیت نشر، کتابخانه‌ها و ناشر توجه ویژه کرد. شرایط کتابخانه‌ها در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و 70 درصد کتاب‌ها در کتابخانه‌های عمومی سالی یک بار هم خوانده نمی‌شوند.

رئیس کتابخانه ملی بیان داشت: اولین نکته در بحث فرهنگ در حوزه نشر و کتاب بر‌قراری تسهیلات قانونی از جمله آسان‌سازی و حمایت از بنگاه‌های تولید محصولات فرهنگی، حذف مالیات از تولیدات و حمایت از صنوف تولید کنند و فراورده‌های فرهنگی مانند فیلم و کتاب است.

صالحی گفت: با کمال تاسف امروز فقط  دو‌ سوم ناشران کشور فعال هستند که از این تعداد 75 درصد در شهر تهران فعالیت دارند و امکانات به صورت عادلانه در کشور توزیع نشده است. 

وی با اشاره به اهمیت صنعت نشر عنوان کرد: براین باور هستیم که صنعت نشر، فیلم و میراث فرهنگی می‌تواند جایگزین صنعت نفت کشور باشد و با صادرات صنعت نشر می‌توان پیام فرهنگی ایرانی را به جهان عرضه کند اما متاسفانه این صنعت هر روز در کشور ضعیف‌تر می‌شود.

رئیس کتابخانه ملی افزود: راه نجات کشور این است که توسعه از صنعت نفت به فرهنگ تغییر کند که این موضوع به افزایش سرانه مطالعه کتاب وابسته است و نیاز به یک برنامه‌ریزی منسجم دارد که کتاب پادزهر آسیب‌های اجتماعی در کشور است.

صالحی امیری همچنین با اشاره به شأن زنان در جامعه بیان داشت: زنان در جامعه ایران همیشه فرصت هستند و رویکرد دولت به جامعه زنان باید فرصت محور باشد.باید باور داشته باشیم که زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و خانواده ایرانی بدون زنان منسجم نیست.

وی گفت: توسعه کشور بدون زنان ناقص و ابتر است و نمی‌توان به جامعه زنان نگاه روشن داشته باشیم  ولی مطالبات آنها را در نظر نگیریم.بنیاد‌های زنان ایرانی_اسلامی و فرهنگی است و زن در جامعه ایرانی با عفت گره خورده است.

رئیس کتابخانه ملی در پایان افزود: به منظور حل مشکل نشر در کشور منشور سازمان ملی نشر را پیشنهاد داده‌ایم و باید حداقل یک‌بار بحث مالیات در این حوزه حل شود و باید به توزیع عادلانه منابع و امکانات فرهنگی در کشور نیز توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار