رئیس مجمع کارآفرینان گفت: دولت باید توجه جدی به دوران گذر از تحریم کند چرا که در غیر این صورت صنایع و اشتغال کشور با چالش‌های جدی مواجه شده و امکان استفاده از مزایای پساتحریم را پیدا نمی‌کند.

لزوم توجه جدی به دوران گذر از تحریمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا دیانی رئیس مجمع کارآفرینان صبح امروز در نشست خبری با اشاره به چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران در دوران پساتحریم گفت:‌ در حال حاضر فضا بسیار پیچیده شده است و در یک دوران انتظار به سر می‌بریم.

وی افزود: در دوران تحریم فشار بر روی اقتصاد و صنعت زیاد بود و اثرات آن هنوز وجود دارد اما با رفع تحریم‌ها باید به دوران گذر از تحریم‌ها توجه جدی شود.

دیانی تصریح کرد: در کنار اینکه برای دوران پساتحریم باید فکر کرده و با برنامه جلو برویم باید به دوران گذر از تحریم نیز توجه جدی شود چرا که بیش از یک سال زمان می‌برد تا از تحریم‌ها به طور کامل عبور کنیم.

به گفته رئیس مجمع کارآفرینان اگر دولت برای این دوران فکری نکند صنایع و اشتغال ما ضربه جدی می‌بیند و در شرایط پساتحریم نیز نمی‌تواند کمر خود را راست کند.

وی افزود: در شرایط کنونی بعضی از صنایع ما دچار بحران‌هایی هستند که اگر به این بحران‌ها توجه جدی نشود این صنایع امکان استفاده از مزایای پساتحریم را پیدا نکرده و در این راستا باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه مردم انتظار کاهش قیمت بسیاری از کالاها را در شرایط پساتحریم دارند،‌ گفت: کاهش قیمت بسیار متأثر از کاهش قیمت ارز است و با توجه به اینکه قیمت نفت کاهش یافته امکان کاهش قیمت ارز وجود ندارد.

وی به این نکته نیز تأکید کرد: در کاهش قیمت کالا فاکتورهای مختلفی تأثیرگذار هستند که از جمله آنها کاهش قیمت ارز، کاهش دستمزد و هزینه‌های حامل‌های انرژی و همچنین کاهش ارزش افزوده و افزایش ارائه کالا و خدمات است.

دیانی تصریح کرد: در شرایط امروز قیمت ارز مبادله‌ای نزدیک به 20 درصد افزایش یافته و از 2 هزار و 500 تومان به نزدیک به 3 هزار تومان رسیده است و انتظار فعالان اقتصادی نیز از دولت کاهش نرخ ارز نیست بلکه تک نرخی شدن ارز است.

وی ادامه داد: در شرایط موجود امکان کاهش قیمت کالاها وجود ندارد و نخریدن کالاها مانند لوازم خانگی تنها افزایش قیمت را در پی خواهد داشت چرا که هزینه صنعت و هزینه واردات در پی عدم تقاضا در بازار افزایش می‌یابد.

عضو شورای هماهنگی انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی با اشاره به اینکه  تحریم های ظالمانه غرب بر علیه ایران، فشار زیادی را بر روی بانکها و اقتصاد ایران داشته و روند توسعه و اشتغال را کند کرده است گفت: این در حالی است که حضور هیات‌های تجاری در ایران هم بی حساب و کتاب نیست و نشانگر این است که هنوز امیدهای زیادی برای اقتصاد ایران وجود دارد ومیتوان پیش بینی کرد که اقتصاد ایران روزهای خوبی را در پیش دارد.

به گفته رییس مجمع کارآفرینان امروز تولیدکنندگان هیچ مکانیسمی برای کاهش قیمت ندارند چراکه صنایع داخلی بالادستی که مواد اولیه بخش تولید کشور را فراهم می کنند، نرخ کالاها و محصولات خود را با نرخ ارز محاسبه می کنند و بنابراین مواد اولیه افزایش قیمت را تجربه می کند.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که  نرخ ارز هم یکی از عواملی است که تقاضا را متوقف کرده است بنابراین بهترین روش این است که تزریق پول برای خرید کالا به مردم صورت گیرد و این تزریق پول به شیوه ای صورت پذیرد  تا تورم هم در جامعه به دنبال نداشته باشد.

دیانی تصریح کرد: بانکداری الکترونیک باید بیش از هر زمان دیگری این روزها در اقتصاد کاربرد داشته باشد و نقش  آفرینی کند، به این معنا که اگر تزریق پولی برای خرید کالاهای داخلی صورت می گیرد از طریق بانکداری الکترونیک باشد که پولی عملا جابجا نشود که موجب تورم شود و در کنار آن بانک مرکزی باید بر روی جزئیات اجرای طرحهای تحریک تقاضا، کار کارشناسی بیشتری صورت دهد.

وی همچنین با اشاره به طرح بانک مرکزی برای تحریک تقاضابا اختصاص وام هایی از سمت تولیدکنندگان گفت: این طرح با استقبال زیادی از سوی تولیدکنندگان مواجه نمی شود چراکه به تولیدکنندگان گفته شده تا کالاها را با ۱۸ درصد سود و اقساط ۳۶ ماهه به فروش برسانند و تضمین پرداخت آن را از بانک دریافت کنند، در حالیکه تولیدکنندگان این طرح را قبول نمی کنند چراکه نقدینگی ندارند که تا ۳۶ ماه بتوانند کالا را بدون دریافت پول از دولت در اختیار مردم بگذارند.

دیانی با تاکید بر اینکه باید کیفیت تولیدات داخلی افزایش یابد و کف استاندارد ها نیز بالا بیاید گفت: همه بخش های اقتصادی می توانند بر روی طرح های تحریک تقاضا کار کرده و بسیج شوند تا ظرف یک یا دو ماه کار به نتیجه برسد و تقاضای مردم تحریک شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار