ايران سرزمين كهنسال، پهناور و داراي جاذبه‌هاي قابل توجه براي جذب گردشگران جهاني است، اما هنوز در اين باره كاميابي نداشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،يكي ديگر از دلايل ناكامي ايران در به دست آوردن موقعيت ممتاز در گردشگري حتي در سطحي كه بحرين دارد بي‌نيازي به درآمدهاي آن به دليل وفور ارز نقتي بوده است.

مجموعه عوامل بازدارنده موجب شده است كه متاسفانه جايگاه رقابتي ايران در مقايسه با رقباي خاورميانه و آفريقاي شمالي هم موقعيت نامساعدي را به خود اختصاص دهد.

شايد عقب افتادن ايران از لبنان كه پايتخت آن مشهور به پاريس آسيا بوده است توجيه داشته باشد و اينكه ايران از عربستان سعودي به دليل كثرت حجاجي كه به مكه مي‌روند عقب باشد نيز شايد تا اندازه‌اي قابل قبول باشد اما آيا ايران بايد پشت سر بحرين و عمان و تانزانيا هم باشد.

يك گزارش منتشر شده توسط يك نهاد اصلي ارايه آمارهاي گردشگري، ايران در منطقه خاورميانه و آفريقاي شمالي پس از امارات، قطر، بحرين، موراكو، عربستان سعودي، عمان، رژيم اشغالگر قدس، اردن، تانزانيا، مصر و لبنان در مقام دوازدهم قرار دارد.

ايران از نظر «زيرساخت خدمات گردشگري» در دنيا مقام ۱۱۹ و محيط كسب و كار نيز مقام ۱۱۹ را از نظر رقابت‌پذيري در صنعت گردشگري دارد. اين در حالي است كه ايران از نظر «رقابت‌پذيري قيمتي» در دنيا مقام نخست را دارد.

بر اساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد در سال ۲۰۱۵، ايران در ميان ۱۴۱ كشور رتبه نودوهفتم را به خود اختصاص داده است.

در ميان اركان ايران، بهترين عملكرد متعلق به ركن رقابت‌پذيري قيمتي (با رتبه ۱) و ضعيف‌ترين عملكرد در اركان به ركن اولويت‌دهي به سفر و گردشگري (رتبه ۱۳۰) و سپس ركن محيط كسب و كار و ركن زيرساخت خدمات گردشگري (هر دو با رتبه ۱۱۹) تعلق دارد. در ميان گويه‌ها، شيوع ايدز (رتبه ۱)، ماليات بر بليت و هزينه‌هاي فرودگاهي (رتبه ۳) و ميزان ثبت نام در مدارس ابتدايي (رتبه ۵) را مي‌توان به عنوان برترين نقاط قوت دانست.

از سوي ديگر گويه‌هاي تخت‌هاي بيمارستان و ميزان مشاركت كاركنان زن (هر دو با رتبه ۱۴۰)، اولويت صنعت گردشگري براي دولت (رتبه ۱۳۵) و ميزان آموزش كاركنان (رتبه ۱۳۴) جزء ضعيف‌ترين گويه‌هاي ايران به شمار مي‌روند. در ميان رقباي خاورميانه و شمال آفريقا، امارات متحده عربي، قطر و بحرين به ترتيب سه رتبه برتر در ميان ۱۶ كشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا هستند.

كشور ايران در منطقه، رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه رتبه نخست منطقه (امارات متحده عربي) در مقياس جهاني در جايگاه بيست و چهارم قرار گرفته است. ايران با نمره ۶.۶۲ از لحاظ رقابت‌پذيري قيمتي در منطقه نيز برتر است.
 
پايين‌ترين نمره در ميان ركن‌هاي ايران در منطقه ركن گشودگي بين‌المللي (۲.۱۴) است كه رقم به ميانگين منطقه (۲.۱۸) نزديك و هنوز از بهترين عملكرد جهاني (۵.۲۵) فاصله دارد.

بنا بر این گزارش توجه به مولفه‌هاي فوق مي‌تواند در اتخاذ سياست‌هاي صحيح در حوزه گردشگري موثر باشد امري كه با در اولويت قرار گرفتن گردشگري در سياست‌هاي كلي برنامه ششم (بند «۵۱») هم‌اكنون يك ضرورت به شمار مي‌رود.

منبع:24

انتهای پیام/
برچسب ها: پاریس ، پهناور ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار