اتاق بازرگانی البته با تاييد وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صدور كارت‌هاي يكبار مصرفی ميیكند تا افرادی با فعاليت محدود تجاری امكان تجارت پيدا كنند اما بازار اجاره اين كارت‌های يكبار مصرف برای دور زدن قوانين گمركی داغ است.

به گزارشگروه وبگرد باشگاه خبرنگاران جوان، اتاق بازرگان البته با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صدور كارت‌های یكبار مصرفی می‌كند تا افرادی با فعالیت محدود تجاری امكان تجارت پیدا كنند اما بازار اجاره این كارت‌های یكبار مصرف برای دور زدن قوانین گمركی داغ است.

برخی بازرگانان با فعالیت گسترده این كارت‌ها را اجاره می‌كنند تا از طریق آن از پرداخت بخشی از عوارض گمركی شانه خالی كنند. این اتفاق نه تنها درآمدهای مالیاتی دولت در گمرك را كاهش می‌دهد بلكه باعث اجحاف به حقوق افرادی می شود كه در سلامت كامل تجارت م كنند.

رئیس كل گمرك اما خبر از محدودیت فعالیت یكبار مصرف‌ها می‌دهد. مسعود كرباسیان توضیح داد: اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت دستوری صادر كرده كه بر مبنای آن، استفاده از كارت‌های یكبار مصرف محدود می‌شود. به این صورت كه وزارت صنعت، معدن و تجارت به اتاق بازرگانی تكلیف كرد در تمام شهرستان‌ها تنها برای افرادی كارت موقت بازرگانی صادر شود كه شرایط كامل را داشته باشند ضمن آنكه در صورتی كه هر گونه استفاده غیر و یا سوءاستفاده از این كارت ها انجام شود؛ علاوه بر جریمه، كارت بازرگانی فرد نیز باطل خواهد شد.

او همچنین اظهار كرد: در گمرك نیز سامانه‌ای طراحی كرده‌ایم كه حق و حقوق دولت را به طور كامل بگیریم. چه كارت بازرگانی وجود داشته باشد چه نداشته باشد باید حقوق دولت پرداخت شود.

كرباسیان با بیان اینكه در هیچ كشوری كارت بازرگانی وجود ندارد تاكید كرد: كارت بازرگانی یكبار مصرف یا اجاره‌ای متاسفانه توسط اتاق بازرگانی و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود. یعنی بر اساس ضوابطی خاص به افرادی اجازه فعالیت بازرگانی محدود داده می‌شود.

او متذكر شد: یك گروه افرادی هستند كه كالایی لازم دارند ولی فعالیت گسترده تجاری ندارد. این افراد با مراجعه به اتاق بازرگانی درخواست كارت بازرگانی موقت می‌كنند اما موضوع بحث ما گروه دیگری است كه اگرچه فعالیت گسترده بازرگانی دارند ول برای آنكه حقوق ورودی كمتری پرداخت كنند از این كارت ها استفاده می‌كنند. لذا با اقدامات انجام شده به نظر می‌رسد در آینده جلوی فعالیت غیرقانونی این افراد گرفته خواهد شد.

منبع: تابناک

انتها پام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار