رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: امکان سرمایه‌گذاری در توسعه تجارت الکترونیک ایران مهیا است.

امکان سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه تجارت الکترونیکمحمد گرکانی نژاد رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در نشست خبری مجازی در پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به علاقه هیأت‌های تجاری برای حضور در بازار ایران گفت: هماهنگی‌هایی انجام شده تا هیأت‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند امکان همکاری مشترک در بحث تجارت الکترونیک مهیا شود و در این راستا اقداماتی نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ارتباط با سایت‌هایی که دارای نماد اعتماد نیستند گفت: اولویت ما این است که برخورد قهری با سایت‌هایی که کالای غیرمجاز نمی‌فروشند نشود بلکه با فرهنگ‌سازی آنها را ترغیب به دریافت نماد اعتماد کنیم.

گرکانی‌نژاد تصریح کرد: البته امکان دریافت درگاه پرداخت الکترونیک از بانک مرکزی و شاپرک برای سایت‌هایی که دارای نماد اعتماد نیستند وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین اطلاع‌رسانی به خریداران درباره اینکه از سایتی که دارای نماد اعتماد نیستند خرید نکنند از دیگر اقدامات این سازمان است چرا که حمایت از حقوق مصرف‌کننده وقتی امکان‌پذیر است که از سایت دارای نماد اعتماد خرید کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک تصریح کرد: در اواخر سال و ابتدای سال آینده سایت‌هایی که  دارای نماد اعتماد نیستند امکان فعالیت برایشان مهیا نیست چرا که به اعتماد مردم و اعتماد عمومی به تجارت الکترونیکی لطمه وارد می‌شود.

گرکانی‌نژاد افزود: در حال حاضر بیش از 11 هزار و 500 سایت در کشور دارای نماد اعتماد هستند و رسیدگی به شکایات با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه مانند سازمان حمایت از مصرف‌کننده مدون‌تر خواهد شد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که کمتر از 0.5 درصد از شکایات واصله به پلیس فتا متعلق به سایت‌هایی است که دارای نماد اعتماد هستند.

گرکانی نژاد افزود: در سال گذشته بیش از 156 میلیون فقره خرید اینترنتی انجام شد که پرداخت آن الکترونیکی بود و همچنین در کنار این رقم حجم زیادی از خرید اینترنتی وجود داشت که پرداخت آن الکترونیکی نبوده است.

به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک مردم اگر بخواهند خرید اینترنتی انجام دهند باید به نماد اعتماد توجه کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی به برنامه‌های این مرکز برای توسعه تجارت الکترونیک اشاره کرد و گفت: ساماندهی فضاهای تخصصی از اولویت‌های ما است به این معنی که دستگاه‌های تخصصی که قوانین خاصی مانند گردشگری و پولی و بانکی و فعالیت‌های صنفی دارند باید برای فعالان فضای مجازی مستند شود که چه اقداماتی در این فضا مجاز است و چه اقداماتی نیاز به مجوز دارد.

گرکانی‌نژاد از برگزاری جلساتی با دستگاه‌های مربوطه خبر داد و گفت: امیدواریم در هر زمینه‌ای فهرست مدون داشته باشیم که فعالان کسب و کار بتوانند به آن مراجعه کرده و بررسی نمایند که آیا اقدامات آنها مجاز است یا خیر؟

وی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: باید خریداران بدانند که برای خرید امن در فضای مجازی باید به نماد اعتماد توجه کنند که این موضوع فرهنگ‌سازی را می‌طلبد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار