بيماري قلبي مهمترين علت مرگ ناگهاني و پيش بيني نشده در همه گروه هاي سني است.

به گزارش خبرنگار كلينيك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در افراد بالاي 30 سال، بيماري قلبي معمولا به دليل گرفتگي يا انسداد رگ هاي تامين كننده قلب به وجود مي آيند مانند بيماري شريان هاي سرخرگي يا بيماري شريان هاي كرونري. اما در افراد جوان تر و كودكان چيزي بيش از بيماري شريان هاي سرخرگي عامل اين اتفاق است. دلايل اصلي در زير ليست شده اند. برخي از اين ها ارثي ، برخي در زمان حيات افراد به آساني قابل تشخيص و برخي ديگر شايد تا زمان مرگ ناگهاني قابل تشخيص نيستند.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) :
در اين بيماري ديواره هاي قلب به صورت غير طبيعي بدون علت قابل تشخيصي ضخيم مي شوند. در بعضی از بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک سال ها علایمی وجود ندارد و برخی دیگر دچار آریتمی های تهدید کننده حیات یا مرگ قلبی ناگهانی می شوند. البته شایع ترین نشانه در بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، تنگی نفس در زمان فعالیت است. با پیشرفت بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ، بطن چپ متسع می شود. ممکن است در کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ،درد ایسکمیک قفسه سینه بدون وجود بیماری عروق کرونر موجود باشد. ممکن است سنکوپ در نتیجه ی انسداد شدید مسیر بطن چپ روی دهد.

آريتمي کاردیومیوپاتی بطن راست (ARVC) :
در اين بيماري ماهيچه هاي قلب به دليل مقدار زياد چربي و بافت همبند غير طبيعي نازك مي شود. اين بيماري بيشتر بر سمت راست قلب تاثير گذار است.
 
کاردیومیوپاتی اتساعی (DCM) :
در کاردیومیوپاتی اتساعی یک یا هر دو بطن بزرگ می شوند و عملکرد سیستولیک یک یا هر دو بطن اختلال پیدا می کند. علت ایجاد کاردیومیوپاتی اتساعی مشخص نیست، ولی بسیاری از بیماری ها، سموم و اختلالات متابولیک ایجاد کننده آسیب میوکارد می توانند موجب بروز کاردیومیوپاتی اتساعی شوند. بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی اتساعی ممکن است علی رغم اختلال شدید عملکرد بطن چپ، سال ها بدون علامت باشند، ولی در اغلب موارد کاردیومیوپاتی ، نشانه های نارسایی احتقانی قلب وجود دارند و ممکن است آریتمی های علامتدار دهلیزی یا بطنی و نیز مرگ ناگهانی ایجاد شوند.
 
بيماري هاي قلبي مادرزادي
بیمارى‌هاى مادرزادى قلب (Congenital Heart disease) شامل گروهى از ناهنجارى‌هاى ساختمانى قلب و عروق است که در زمان تولد وجود دارند، اما ضرورتاً بعد از تولد ممکن است تشخیص داده نشود. برخي از اين بيماري ها ممكن است ارثي باشند. اين بيماري ها شامل :

بيماري هاي مربوط به دريچه ها و بيماري هاي پيچيده تر اختلال در دريچه هاي قلب كه مرتبط با ديگر اختلالات در ساختار قلب مي باشد مانند "حفره در قلب" (مانند تترالوژى فالوت).
    آنومالي هاي عروق كرونر زماني اتفاق مي افتد كه يك نظم غيرطبيعي در عروق تامين كننده خون براي ماهيچه ها وجود داشته باشد.

التهاب عضله قلب
اين بيماري معمولا به دليل عفونت هاي ويروسي ، همچنين مي تواند به دليل عوارض دارويي به وجود آيد و موروثي نيست.
 
بیماری های بافت همبند ژنتیکی

شامل بيماري هاي غير ارثي است كه بر ساختار حمايت كننده ، تقويت كننده و ارتجاعي ديواره هاي رگ هاي خوني اصلي و به ميزان كمتر ماهيچه هاي قلبي تاثير مي گذارد. مانند بيماري هاي سندروم مارفان و سندروم اهلر دانلوس. اين شرايط باعث مرگ ناگهاني به وسيله آريتمي و يا پارگي رگ هاي اصلي قلب مانند آئورت مي شود.

افتادگي دريچه ميترال
افتادگي يا پرولاپس‌ دریچه‌ میترال‌ یک‌ اختلال‌ نسبتاً شایع‌ و اغلب‌ خوش‌خیم‌ است.  دریچه میترال دو پره یا لیف لت  دارد و بین حفرات سمت چپ قلب یعنی دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. در حین انقباض دهلیز چپ دریچه باز و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ میشود ولی در حین انقباض بطن چپ بسته می شود و مانع ورود خون به دهلیزها می گردد. در برخی افراد یکی از این پره ها یا هر دوی آن ها بزرگتر بوده یا بافت نرمتر داشته  و بنابراین  هنگامی که بطن چپ منقبض می شود و دریچه ها بسته می شوند ، پره های دریچه بجای گرفتن شکل قیفی شکل نرمال، به سمت عقب و به درون دهلیز چپ (مانند یک چتر نجات به داخل ) خمیده می شوند ( افتادگی یا پرولاپس). و این ناهنجاری در بسته شدن دریچه میترال قلبی را  پرولاپس دریچه میترال  ( MVP )  می نامید. اين بيماري شايع است و معمولا از هر 20 نفر يك يا دو نفر مي توانند به آن مبتلا باشند. اين بيماري معمولا بدون علامت و خوش خيم است. در برخي موارد نادر افتادگي دريچه ميترال مي تواند در خانواده ارثي و باعث آريتمي و مرگ ناگهاني گردد.
 
بيماري هاي هدايت گره قلب

گره دهلیزی-بطنی ساختاری تشریحی در سامانه هدایت الکتریکی قلب است که شبکه الکتریکی موجود در دهلیزها را به بطن‌ها متصل می‌کند. ارتباط الکتریکی دهلیز و بطن‌ها از طریق گره دهلیزی-بطنی برقرار می‌شود از این جهت هرگونه اختلال در این گره موجب اختلال در انتقال جریان الکتریکی به بطن‌ها شده و حتی در موارد شدید می‌تواند به بلوک قلبی کامل منجر شود. آسیب به این گره می‌تواند در طی سکته قلبی رخ دهد.
 
دلايل مرتبط با مصرف دارويي

مصرف خودسرانه دارو ها، مصرف دارو هاي غيرقانوني و تامين از مراكز غير قانوني به صورت بالقوه خطرناك است اما مخصوصا اگر بيش از اندازه مصرف شود مي تواند عوارض جانبي جبران ناپذيري به همراه داشته باشد. اين عوارض مي تواند باعث آريتمي ( اختلال در نظم قلب) و مرگ ناگهاني گردد.
 
دلايل ديگر
تحقيقات نشان داده اند كه مرگ ناگهاني در موارد نادر با مواردي چون تشنج (بيماري صرع) و حملات شديد آسم به وجود آده اند. آمبولي ريوي كه در اثر بي تحرك بودن طولاني در سفر هاي هوايي به وجود مي آيد مي تواند باعث مرگ ناگهاني شود.
 
سندروم مرگ آريتمي ناگهاني (SADS)
هر يك نفر از 20 مورد مرگ قلبي ناگهاني دليل خاصي نمي توان يافت. بنابراين علت مرگ غير قابل تشخيص شرح داد مي شود. اين موارد سندروم مرگ آريتميك ناگهاني ناميده مي شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: قلب ، دارو ، جوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار