معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا: ایران و آمریکا می توانند همکاری های منطقه ای داشته باشند

توماس پیکرینگ، معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: ایران و آمریکا پس از توافق هسته ای، می توانند همکاری های منطقه ای داشته باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، توماس پیکرینگ، معاون اسبق وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در سخنانی در موسسه تحقیقاتی مرکز منافع جهانی در باشگاه ملی مطبوعات آمریکا در واشینگتن مدعی شد: تحریمهای اعمال شده علیه ایران در کنار سوء مدیریت اقتصادی این کشور و شاید هم تهدید نظامی، از عواملی بودند که ایران را به میز مذاکرات کشاندند.
 
وی افزود: اگر توافق هسته ای در کنگره آمریکا تصویب شود داستان کاملا متفاوت خواهد بود. هنوز هیچ چیز قطعی نشده است. درست است که سناتورهایی حمایت خود را از تفاوت هسته ای اعلام کرده اند، اما ممکن است آنها نظرشان را تغییر بدهند.

پیکرینگ مدعی شد: به هرحال، اگر توافق هسته ای پیش برود و پس از تصویب به مرحله اجرایی شدن برسد، تحریم ها برداشته خواهد شد.

این نگرانی وجود دارد که با برداشته شدن تحریمهای ایران، پولهایی نصیب ایران شود که ایران بتواند از آن برای کارهای مشکل آفرین در میدان هایی ازقبیل سوریه استفاده کند. در این میان باید به فعالیت های گروه تروریستی داعش در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) توجه داشت.

مخالفان توافق هسته ای با همکاری آمریکا با ایران در مقابله با گروه داعش نیز مخالفند. من درک نمی کنم علت این مخالفت چیست اما شاید به علت نگرشهای افراطی این افراد باشد.
 
وی افزود: درباره همکاری ایران و آمریکا علیه داعش نیز باید بگویم که نوعی همکاری غیرمستقیم و غیررسمی در این زمینه در عراق وجود دارد. این همکاری ها در درجه ای خفیف تر در بمباران مواضع داعش در سوریه نیز وجود دارد.

پیکرینگ در ادامه گفت: در گذشته نیز آمریکا و ایران همکاری هایی از این نوع داشتند. زمانی آمریکا و ایران علیه طالبان در افغانستان همکاری کردند، زیرا منافعی مشترک داشتند. البته این سخن به معنای آن نیست که همه منافع آنها در این زمینه مشترک بود. آنها برخی مشترکات را در زمینه این منافع داشتند.

وی در ادامه افزود: باید به این مسئله توجه داشت که ایران و آمریکا چگونه می توانند اقدامات خود را علیه داعش به گونه ای بهتر و مستقیم تر هماهنگ کنند و نه اینکه این همکاری ها به صورت غیرمستقیم و از طریق دولت عراق باشد. در عراق موانعی در این مسیر وجود دارد. باید دید چگونه می توان بخشی سیاسی نیز برای فعالیتهای نظامی خود در این زمینه در عراق بوجود آورد تا از آن بهره برداری کرد.

توماس پیکرینگ افزود: منظورم این نیست که ما با داعش وارد مذاکره شویم. خدا نکند که ما این کار را بخواهیم انجام بدهیم. منظورم این است که ما از دولت عراق بخواهیم با سنی های این کشور تعامل بیشتری داشته باشد. حاکمیت اکثریت باید در کنار رعایت حقوق اقلیت در عراق باشد.

وی گفت: در سوریه فرصتهایی وجود دارد که باید از آن استفاده کرد. می توان با ایران و روسیه برای طرحهایی ازقبیل ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز مناطق شمالی سوریه گفتگو کرد. باید این مسئله را بررسی کرد.

پیکرینگ در پایان مدعی شد: ایران باید بداند که دل بستن به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، این کشور را به جایی نمی برد. همانطور که ما می دانیم نمی توانیم به عناصر میانه روی سوری دل خوش کنیم. این روند ما را به جایی نمی رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۲۳:۳۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
خدا این روی که ارن رو از کجا اوردن این 200ساله ها!!
آخرین اخبار