نانوکود تولید شده توسط محققان آمریکا موجب رشد سریعتر و بهتر گیاهان می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از سایت Phys.org؛ محققان دانشگاه‌ Delaware رفتارهای منحصر به فرد نانو ذرات هیدروکسی آپاتیت را کشف کردند که نشان می‌دهد به عنوان نانو کود و فسفر قابل استفاده است و به انتشار آهسته فسفر در خاک کمک می‌کند، این طرح هم راندمان جذب فسفر در گیاهان را افزایش می‌دهد هم در حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

از طرفی فسفر از منابع تجدید ناپذیر است و یک ماده  مغذی برای تولید محصولات کشاورزی است. 
نانو ذرات هیدروکسی آپاتیت در حال حاضر به عنوان یک جاذب قوی برای آلاینده‌هایی مانند فلزات سنگین و پرتو زا شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

‌Dengjun wang محقق فوق دکترای علم گیاه و خاک می‌گوید کود مبتنی بر نانو ذرات سه مزیت عمده نسبت به کود فسفر معمولی دارد. در نانو کود، فسفر با سرعت پایین‌تری آزاد می‌شود، PH خاک را تغییر نمی‌دهد و آهنگ از دست دادن فسفر خاک کم می‌شود. این سرعت کم رهایی فسفر به گیاهان اجازه می‌دهد تابیشتر از مواد مغذی تغذیه کنند و بهتر رشد کنند. 

یک کود فسفر تجاری خاک را به یک باره جذب می‌کند و به گیاه اجازه لازم برای تغذیه را نمی‌دهد. اما زمانی که فسفر از نانو ذرات هیدروکسی آپاتیت آزاد می‌شود، اسیدیته‌ی خاک را افزایش نمی‌دهد.

همانطور که تقاضا برای تامین مواد غذایی برای جمعیت روبه رشد، در حال افزایش است، بنابراین از فناوری های این چنینی استقبال زیادی خواهد شد. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار