امروزه تکنولوژی های متنوعی در زمینه فوکوس دوربین گوشی ها طراحی شده که از جمله آنها می توانیم به فوکوس لیزری، ترکیبی و .... اشاره کرد. اصولا این نوع تکنولوژی ها جهت افزایش سرعت فوکوس بر روی سوژه بکار می روند.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حتما برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از گرفتن عکس با مشکلاتی نظیر تار بودن یا وضوح پائین آن مواجه شده اید. شاید برای خیلی ها که عکاسی را بطور حرفه ای دنبال نمی کنند سوال باشد که چرا گاهی این مشکل پیش می آید و چطور می شود برای همیشه این مشکل را از بین برد.

این قابلیت (فوکوس) برای تنظیم شدن فاصله کانونی لنز به منظور وضوح بیشتر تصویر انجام می شود. مثال خوبی که در این زمینه می توان زد ذره بینی است که در دوران کودکی به دست می گرفتیم و آنقدر عقب و جلو می بردیم تا شی مورد نظرمان را  بزرگتر و با وضوح بیشتر ببینیم. تمامی دوربین های دیجیتال از قابلیت فوکوس برخوردارند. تنها اختلاف موجود بین آنها مربوط به نوع و چگونگی کارکرد سیستم فوکوس آن است.

در دوربین های جدیدتر، سیستمی تعبیه شده با نام فوکوس اتوماتیک(Auto Focus)  که با AF  شناخته می شود. طریقه ی کار این نوع فوکوس معمولا بدین صورت است که وقتی شما شاتر را تا نیمه فشار می دهید، اشعه ای در جهت لنز و موازی آن به سمت جلو منتشر می شود. بعد از برخورد با سوژه،  لنز دوربین، آن اشعه را دیده و زمان رفت و برگشت را با احتساب سرعت انتشار آن محاسبه می کند تا فاصله لنز با سوژه مشخص شود. در این حالت لنز می تواند بطور صحیح بر شیء مورد نظر فوکوس داشته باشد. حال برای آنکه تصویر را ثبت کنیم بدون اینکه شاتر را رها کنیم، آن را تا آخر می فشاریم تا عکس دلخواه ثبت شود.


در حال کار  / معرفی 5 اسمارت فون عالی با مشخصه فوکوس خودکار دوربین


استفاده از سیستم فوکوس اتوماتیک برای کسانی که عکاسی را بطور حرفه ای دنبال نمی کنند یا در مواقعی که سرعت عکسبرداری اهمیت دارد بسیار کارامد است. این سیستم در برخی از دوربین ها قابلیت Continues  را نیز دارد به این معنا که مادامی که شاتر را تا نیمه نگه داشته اید عملیات فوکوس انجام می شود. این قابلیت در مواقعی کاربرد دارد که سوژه ها ثابت نیستند و دائم در حال حرکتند بطور مثال برای عکسبرداری در استادیوم های ورزشی ، استفاده از این فوکوس ، بسیار کاربردی می شود . گزینه ی مربوط به این قابلیت در دوربین ها ،  AI Servo  می باشد.

این فوکوس در حالت عادی، تمرکز را در وسط تصویر انجام می دهد که به آن حالت Center  می گویند ولی فوکوس های پیشرفته تر ، این قابلیت را دارند که  بتوان حالت آنها را تغییر داد و یا حتی تنظیماتی اعمال کرد که فوکوس را بجای یک نقطه ، در چندین نقطه انجام دهد.

این سیستم خودکار فوکوس دارای معایب و نواقصی نیز هست. در اغلب مواقع که نور کم باشد یا کنتراست به مقدار قابل قبولی نیست، امکان بهره بردن از آن نخواهد بود. به عبارتی سیستم دچار خطای تشخیص شده و نمی تواند فوکوس دقیق و کاملی انجام دهد. ضمن اینکه عملیات "فوکوس خودکار متداوم" عمر باطری را کم کرده و نیاز به شارژ کردن را بیش از پیش می کند. در برخی از دوربین ها ممکن است با عباراتی دیگری نظیر One shot  و AI Focus   برخورد کنید.

One shot  حالتی از فوکوس است که شما بوسیله آن می توانید عملیات فوکوس را به ازای هر بار نگه داشتن شاتر داشته باشید. اجازه دهید مثالی بزنیم. فرض می کنیم شما قصد عکس گرفتن از یک گلدان را دارید. طبیعی است که نه گلدان در حرکت خواهد بود و نه شما نیاز به عکسبرداری سریع دارید. در این حالت این گزینه به کار شما می آید. نحوه ی کار آن بدین صورت است که شما شاتر را تا نیمه فشار می دهید و عملیات تنظیم لنز تا پیدا کردن بهترین فاصله انجام می شود. به محض یافتن اولین شیء و بهترین فاصله ، عملیات تنظیم به پایان رسیده و آماده عکسبرداری می شود. این بدان معناست که اگر شیء حرکت کند یا فاصله شما تغییر کند ، دوربین بطور خودکار فوکوس مجدد انجام نمی دهد و شما مجبورید شاتر را رها کرده و دوباره تا نیمه فشار دهید که عملیات فوکوس مجدداً انجام شود. حسن این کار در مصرف کمتر باطری می باشد.

 گزینه بعدی که احتمالا در دورین های خود آنرا ببینید AI Focus  می باشد.

این گزینه چیزی بین دو حالت قبل است. (AF continues و One shot).  زمانیکه شما شاتر را تا نیمه فشار می دهید، فوکوس بطور خودکار روی شی مورد نظر انجام می شود و ثابت می ماند. این حالت تا زمانیکه که شی حرکت نکند و یا شما فاصله تان را تغییر ندهید ثابت مانده و به محض جابجایی یا حرکت،  سیستم فوکوس مجددا فعال شده و تنظیم مجدد انجام می دهد و دیگر نیازی به رها کردن و دوباره گرفتن شاتر نیست.

یکی از سریعترین نوع فوکوس های فعلی، تکنولوژی فوکوس خودکار با توجه به شرایط محیطی (Phase Detection Auto Focus (PDAF است.

سامسونگ برای اولین بار از این تکنولوژی در Galaxy S5 استفاده کرد، پس از آن در آیفون های iPhone 6 و 6 Plus با نام تجاری Focus Pixels ارائه شد و در نهایت سونی در جدیدترین سنسور IMX230 خود این تکنولوژی را با نام فوکوس ترکیبی خودکار (hybrid autofocus) گنجاند.

Xiaomi Redmi Note 2

شرکت شیائومی قابلیت فوق را در محصول کمتر از 200 دلاری مقرون به صرفه خود ارائه داده است. طبق ادعای شرکت سازنده این محصول در کمتر از 0.1 ثانیه بر روی سوژه فوکوس می نماید. در بخش مشخصات، دارای نمایشگر 5.5 اینچی 1080 پیکسل، تراشه Helio X10 با دوربین 13 و 5 مگاپیکسلی، بلستر IR و باتری به ظرفیت بیشتر از 3000 میلی امپر ساعت می باشد.
در حال کار  / معرفی 5 اسمارت فون عالی با مشخصه فوکوس خودکار دوربین
Apple iPhone 6
تکنولوژی فوکوس خودکار Focus Pixels شرکت در آیفون های iPhone 6 و 6 Plus ارائه شده که در مدت زمان 0.1 تا 0.3 ثانیه بر روی سوژه فوکوس می کند. در کل عملکرد این مشخصه بر روی این دو محصول خیلی خوب است.

در حال کار  / معرفی 5 اسمارت فون عالی با مشخصه فوکوس خودکار دوربین


Samsung Galaxy Note5
فوکوس خودکار که اولین بار در فضای موبایل در گوشی Galaxy S5 ارائه شده بود، در نسخه های جانشین با پیشرفت های بیشتر تعبیه گردید. فبلت های Galaxy Note5 و +S6 edge سامسونگ قادر به فوکوس بر روی سوژه تنها در 0.1 ثانیه هستند.

در حال کار  / معرفی 5 اسمارت فون عالی با مشخصه فوکوس خودکار دوربین



Sony Xperia M5

گوشی رده میانی 5 اینچی سونی قادر به رقابت با پرچمدار سال گذشته می باشد. نمایشگر این دستگاه دارای تراکم پیکسل 441ppi است و دیگر مشخصات شامل تراشه هشت هسته ای 2 گیگاهرتزی، سه گیگابایت رم، دوربین 21 مگاپیکسلی با سنسور IMX230 می باشد. این سنسور که برای اولین بار در این گوشی استفاده شده دارای تکنولوژی های بکار رفته در دوربین‌ های بدون آینه با لنز قابل تعویض می باشد. طبق ادعای سونی، این مشخصه ها موجب شده تا کاربر تنها در 0.25 ثانیه بر روی سوژه فوکوس نماید.

در حال کار  / معرفی 5 اسمارت فون عالی با مشخصه فوکوس خودکار دوربین


Motorola Moto X Style
گوشی Xperia M5 تنها دستگاه استفاده کننده از سنسور IMX230 نبوده، بلکه در گوشی موتورولا بکار رفته است. گوشی 400 دلاری موتورولا دارای نمایشگر 5.7 اینچی Quad HD، دوربین 13 مگاپیکسلی در پانل جلو و 21 مگاپیکسلی در پشت با قابلیت فوکوس خودکار با توجه به شرایط مختلف می باشد.
در حال کار  / معرفی 5 اسمارت فون عالی با مشخصه فوکوس خودکار دوربین


گزارش از حسین توکلی

پایان گزارش/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار