اجاره بهاي مسکن امروزه در شهرهاي کوچک با شهرهاي بزرگ برابري مي کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان اين موضوع در شهر مهاباد نيز موجب گله مندي بسياري از شهروندان شده است.

باغباني که مستاجر است مي گويد: خانه خود را در پايين ترين منطقه شهر مهاباد اجاره کرده ولي باز قادر به پرداخت به موقع کرايه خود نيستم.

 مستاجر دیگری از دريافت پـول پيـش زياد توسط موجران گلايه مي کند و مي افزايد: براي يک واحد مسکوني يک خوابه ده ميليون تومان پول پيش و ماهانه 700هزارتومان اجاره درمنطقه حاشيه شهر از من خواستندکه قادر نيستم حتي نصف آن را تهيه کنم.

محمودي هم که مشاور املاک دارد معتقد است کم بودن ساخت و ساز در اين شهرستان،انجام معاملات مسکن از طرف سرمايه داران و به اجاره ندادن واحدها و افزايش شمار ساکنان غير بومي باعث بالا رفتن اجاره مسکن در مهاباد شده است.

وي مي افزايد: دربسياري از مناطق واحدهاي يک خوابه و دو خوابه کمتر از500 هزارتا يک ميليون تومان و پانزده ميليون تومان پيش دريافتي به مستأجران اجاره داده نمي شود.

هرچند بعضي از مستأجران علت افزايش قيمت اجاره مسکن را مشاوران املاک مي دانند اما رئـيــس اتحاديه مشاوران املاک مهاباد علت بالا بودن اجاره مسکن در اين شهر را افزايش تقاضا وکاهش عرضه مي داند و مي گويد،مشاوران املاک نقشي در اين افزايش قيمت ها ندارند.

آقاي گلاوي مي گويد:براي اينکه وضعيت اجاره مسکن به روال سابق برگردد بايد مردم تشويق به انبوه سازي شوند و واحدهاي ساخته شده بدون حق فروش در اختيار مردم قرارگيرد.

وي تحويل ندادن به موقع آپارتمانهاي مسکن مهر را هم يکي از دلايل بالا رفتن اجاره هاي مسکن بيان کرد وگفت: واحدهاي مسکن مهر هم مي توانند تنها براي اجاره به متقاضيان واگذار شوند و اين قطعاً تأثير به سزايي درکاهش قيمت ها خواهد داشت.

رئيس اتاق اصناف مهاباد هم معتقد است علت افزايش اجاره مسکن در مهاباد مهمان پذير بودن و رفاه شهروندان در اين شهر است.

قاضي مي گويد: مهاجرت کشاورزان به شهر هم تقاضا براي اجاره مسکن را در شهر مهاباد بالابرده است.

وي مي افزايد: سرمايه گذاري توسط سرمايه داران از شهرهاي همجوار و نگه داشتن واحدها براي انجام معاملات هم در افزايش اجاره مسکن تأثير داشته است.

رئيس اتاق اصناف مهاباد مي گويد: قيمت اجاره مسکن در برخي از مناطق شهر مهاباد به حدي رسيده و از مراکز استانها هم پيشي گرفته است.

موضوع عجيب و قابل تأمل در اين‌باره اين است که هرچند به باور عمومي هزينه زندگي در شهرهاي بزرگ مانند پايتخت و مراکز استانها به مراتب بيشتر از شهرهاي متوسط و کوچکتر است اما اين واقعيتي است که نمي‌توان آن را انکار کرد که گزارش‌هاي مربوط به نوسانات قيمت در بخش اجاره مسکن در طول سه سال گذشته در مهاباد نشان ميدهد که هزينه‌هاي مربوط به اجاره مسکن در اين شهر در مقايسه با شهرهاي متوسط و شهرهاي بزرگ به مراتب بالاتر رفته و فاصله معني‌داري با هر گروه بزرگ‌تر از خود دارد.

پس با توجه به وضعيت کنوني بازار اجاره مسکن شايسته است  مسئولان اجرايي در آن ورود کنند و سر وساماني به وضعيت اجاره مسکن در اين شهر دهند تا گلايه مردم از اين وضعيت کمتر شود.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: اجاره ، مسکن ، مهاباد ، کرایه ، املاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۸:۵۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
حضورمتخصصین مسکن ومالیات راهگشااست
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۸:۵۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
احتکاردر جمهوری اسلامی ایران جرم است
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۸:۴۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
گرانفروشی جرم است