تکرار ادعاهای آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران

در گزارش سال 2014 آژانس بین المللی انرژی اتمی، بار دیگر ادعاهای این سازمان درباره فعالیت های هسته ای ایران تکرار شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی، این سازمان در گزارش سالانه خود بار دیگر ادعاهایی واهی را درباره برنامه هسته ای ایران تکرار کرد.
در گزارش منتشر شده آژانس درباره سال 2014 آمده:  بر خلاف قطعنامه الزام آور شورای حکام و شورای امنیت، ایران شروط پروتکل الحاقی و ماده قانونی Code 3.1 بخش عمومی تدابیر فرعی در توافقنامه پادمانها را اجرا نکرد. ایران همچنین تمامی فعالیتهای مرتبط با غنی سازی و فعالیتهای مرتبط با آب سنگین را تعلیق نکرد.
در ادامه گزارش این سازمان همچنین آمده است: ایران نگرانیهای آژانس را درباره ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای خود برطرف نکرد. رفع این نگرانیها برای ایجاد اعتماد بین المللی به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ضروری است. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین مدعی شد: در چارچوب همکاری های متقابل ، آژانس و ایران بین ماههای نوامبر 2013 (آبان 92) و مه 2014 (اردیبهشت 93) ، درباره هجده اقدام عملی که باید ایران در سه گام متوالی به عنوان بخشی از رویکرد حل تمامی مسائل کنونی و گذشته انجام دهد ، توافق کردند.  تا پایان سال 2014، ایران شانزده مورد از این اقدامات عملی را اجرا کرد و دو مورد مربوط به ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای ایران هنوز اجرا نشده بود.

 آژانس همچنین از ایران دعوت کرد تدابیر عملی جدیدی را به منظور رفع نگرانیها درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای خود ارائه کند 

در گزارش این سازمان آمده است: از ژانویه 2014 (دی 92) آژانس نظات و راستی آزمایی را در رابطه با اقدامات مرتبط هسته ای که در طرح جامع اقدام مشترک توافق شده، به انجام رسانده است. اولین دوره طرح اقدام مشترک شش ماهه بود. بیست و چهام ژوئیه 2014 (دو مرداد 93) ، طرح جامع اقدام مشترک تا بیست و چهارم نوامبر 2014 (سوم آذر 93) تمدید و پس از آن نیز تا سی ژوئن 2015  (9 تیر 94) تمدید شد. کار آژانس در رابطه با طرح جامع اقدام مشترک نیاز به دو برابر شدن فعالیتهای راستی آزمایی آژانس داشت که پیش از آن در رابطه با توافقنامه پادمانی ایران و قطعنامه های مربوط شورای حاکم و شورای امنیت انجام می داد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالیکه آژانس در سال 2014 به راستی آزمایی درباره وجود مواد هسته ای در تاسیسات هسته ای و اماکن خارج از آن براساس توافقنامه پادمانها ادامه داد ، آژانس در موقعیتی نبود که بتواند تضمین معتبری درباره نبود مواد و فعالیتهای هسته ای اعلام نشده در ایران ارائه کند؛ بنابراین آژانس نمی توانست نتیجه گیری کند که همه مواد هسته ای در ایران در فعالیتهای صلح آمیز بوده اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار