به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی درباره بازنشستگی با 10 سال سابقه بیمه پردازی اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگانی که دارای حداقل 60 سال تمام سن برای مردان و 55 سال تمام سن برای زنان و حداقل 10 سال تمام سابقه پرداخت حقبیمه باشند و یا طبق آرای کمیسیونهای پزشکی موضوع ماده 91 قانون تأمیناجتماعی، ازکارافتاده کلی شناخته شده ولی شرایط دریافت مستمری را ندارند و سن متقاضیان مرد کمتر از 60 سال و زن کمتر از 55 سال باشد، متناسب با سنوات پرداخت حقبیمه، مستمری بازنشستگی پرداخت میکند.
وی گفت: چنانچه سابقه پرداخت حقبیمه افراد مذکور کمتر از 10 سال باشد، متقاضیان برقراری مستمری میتوانند با پرداخت حقبیمه سنوات کمتر از 10 سال سهم بیمهشده و کارفرما از مزایای بازنشستگی بهرهمند شوند.
زدا افزود: پرداخت حقبیمه مذکور بر مبنای حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال تقاضای بازنشستگی محاسبه و پس از وصول به صورت یکجا، امکان صدور حکم برقراری مستمری از تاریخ وصول حقبیمه مربوطه و یا قطع بیمهپردازی وجود خواهد داشت.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: حداقل مستمری قابل پرداخت به متقاضیان بازنشستگی افرادی که 10 سال یا کمتر حقبیمه پرداخت کردهاند از طریق حاصلضرب سنوات پرداخت حقبیمه در حداقل دستمزد سال تقاضا تقسیم بر 30 به دست میآید.
زدا اظهار داشت: همچنین مبنای تعیین متوسط دستمزد در مواردی که کسری سابقه موجب اخذ حق بیمهشده حداقل دستمزد سال تقاضا و درصورت کسری مدت آن تا 24 ماه، باقیمانده از آخرین سابقه پرداخت حقبیمه قبلی فرد جبران خواهد شد.
وی گفت: درصورت فوت مستمریبگیر بازنشسته مشمول این قانون، بازماندگان حائز شرایط فرد از مستمری و سایر مزایای متعلقه به نسبت سنوات پرداخت حقبیمه متوفی برخوردار خواهند شد.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از تبعات ناشی از عدم آگاهی متقاضیان، واحدهای اجرایی این سازمان مکلف شدهاند نحوه تعیین میزان مستمری و مزایای جانبی قابل پرداخت را به متقاضی بازنشستگی یادآور شده تا درصورت تمایل و اعلام کتبی، حکم بازنشستگی فرد صادر و به مرحله اجرا درآید.
منبع: فارس
انتهای پیام/