قزوین؛

کویری شدن 55 هزار هکتار از اراضی دشت قزوین

استاندار قزوین گفت: متاسفانه در حال حاضر بیش از 55 هزار هکتار از اراضی دشت قزوین به کویر تبدیل شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛مرتضی روزبه که به همراه مدیران کل جهاد کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان از منطقه دشت الله بوئین زهرا و  منطقه کویری مرز مشترک آبیک  و نظرآباد شهرستان ساوجبلاغ بازدید می کرد، گفت: به گفته کارشناسان اگر در خصوص این دشت چاره اندیشی نشود، در آینده ای نزدیک بیش از 200 هزارهکتار از دشت قزوین به کویر تبدیل می شود.

روزبه، با اشاره به اینکه تهدید مناطق شور زار استان بسیار جدی است، گفت: دشت قزوین به علت برداشت منابع آبی و چرای بی رویه به این شکل در آمده و این مسئله نگران کننده است.

استاندار با اشاره به وجود اختلاف نظر بین چند دستگاه های اجرایی استان از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص احیای این منطقه گفت: ابتدای امر باید اختلاف نظرها برداشته شود تا بتوان با استفاده از مشارکت فکری و علمی افراد اهل علم فن درراستای جلوگیری از بیابان زار شدن منطقه و دشت حرکت کرد.

روزبه، یکی از تهدیدات جدی این منطقه را ریزگردها دانست و با اشاره به اینکه مبحث یکی از موضوعات روز کشور است، عنوان کرد: تهدیدات ریزدگردی این منطقه درکوتاهترین زمان  ممنک گریبان مراکز جمعیتی استان از جمله البرز، تهران و قزوین را می گیرد.

استاندار با اشاره به حساسیت این موضوع گفت: باید با استفاده از مشارکت بخش خصوصی و دولتی این تهدیدات را به فرصتی تبدیل کرد تا در نهایت منجر به رشو و شکوفایی دشت قزوین منجر شود.

انتهای پیام/س

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.