با پیوستن «باب کیسی» و «کریس کونز» به جمع سناتور‌های حامی توافق هسته‌ای ایران، دموکرات‌ها رای‌های 32 و 33 را نیز به دست آوردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت هیل، دیروز 2 سناتور دموکرات دیگر نیز به جمع حامیان توافق هسته ای ایران پیوستند. اگر تنها یک سناتور دیگر به این گروه ملحق شود، اوباما می‌تواند در تقابل با مخالفان توافق از وتوی خود استفاده کند.

تاکنون تنها دو سناتور دموکرات به نام های «چارلز شامر» و «باب منندز» مخالفت خود را با این توافق علنی کرده اند. این امر نشان می دهد ابتکار عمل اوباما در زمینه سیاست خارجی در دور دوم ریاست جمهوری وی موفق بوده است.

«کریس کونز» -- یکی از دو سناتوری که دیروز به حامیان توافق پیوست – در این خصوص گفت با رئیس جمهور اوباما و معاونش و دیگر مقامات در 10 روز گذشته صحبت کرده و موافقت آنها را در برخی موارد به دست آورده است.

 وی ادامه داد: «این موضوعات، مواردی چون افزایش حمایت نظامی از اسرائیل، افزایش بودجه آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارائه توضیح مناسب در خصوص موضوع مقابله با حمایت ایران از گروه‌های تروریستی را شامل می‌شود.»

سناتور بن کاردین که هنوز تصمیم خود را درباره توافق هسته ای ایران اتخاذ نکرده، روز سه شنبه اعلام کرد رئیس جمهور همچنان از حمایت نمایندگان برای وتوی این موضوع برخوردار است.

مخالفان توافق هسته‌ای ایران برای عبور از سد وتوی اوباما به 11 رای دموکرات هایی که تاکنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده اند، نیاز دارند. اوباما و هم پیمانانش از شانس مناسبی برای در هم شکستن مخالفت جمهوری خواهان در کنگره برخوردارند. آنها تنها با کسب 8 رای از 11 رای «دموکرات های خاموش» می توانند پیروز شوند.

این توافق بین المللی، که امضای آن چندین سال به طول انجامید، میتواند ادامه دوره ریاست جمهوری اوباما را بیمه کند. جمهوری خواهان و بسیاری از گروه های طرفدار رژیم صهیونیستی مایلند این توافق را در روند بررسی کنگره با شکست مواجه کنند. از نظر آنها، رأی منفی به توافق هسته ای در کنگره به دسترسی ایران به سلاح های هسته ای منجر نمی شود؛ در حالی که به ادعای آنها، تحریم ها می تواند میلیارد ها دلار را به جیب گروه های تروریستی سرازیر کند.

اوباما این برداشت را "یک اشتباه تاریخی" خواند و یاد آور شد این موضوع می تواند به اعتبار آمریکا خدشه وارد کند.

اوباما همچنین به دنبال جلب حمایت «جرالد نادلر» تنها نماینده یهودی دموکرات از نیویورک است تا از این توافق پشتیبانی کند.

سنا دوشنبه 16 شهریور و پس از بازگشت از تعطیلات روز کارگر، موضوع مخالفت با توافق هسته ای را به رای خواهد گذاشت. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار