از شگفتیهای ساخت این پل عدم استفاده از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است و این پل در مسیر راه آهن سراسری شمال - جنوب و در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. این پل دو كوه عظیم و سختگذر عباسآباد را به هم متصل میکند.
ساخت پل ورسک از اواسط آبان سال ۱۳۱۳ آغاز و افتتاح رسمی آن روز ۵ اردیبهشت ۱۳۱۵ انجام شد. هزینه احداث پل ورسک ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال اعلام شد. نمایی از عملیات ریل گذاری روی پل ورسک.
پیمان صدفی پژوهشگر که درباره تاریخچه این پل تحقیق کرده است، درباره اهمیت این پل میگوید: «پل ورسک در زمان جنگجهانی دوم بهخاطر نقشی که در كمکرسانی به اتحاد جماهیر شوروی محاصره شده توسط آلمان هیتلری ایفا کرد معروف شد و لقب پل پیروزی گرفت. به قول فرماندهان متفقین اگر راه آهن ایران وجود نداشت، نقشه جهان به شكل دیگری بود.»
كارگران راه آهن در كنار یك رودخانه
عملیات مهندسی بررسی راه آهن به گزارش روزنامه "آفتاب یزد"، رضاشاه برای افتتاح پل ورسک شخصا به سوادكوه که زادگاه خودش نیز بود آمد. در برخی روایتها درباره روز افتتاح این پل آمده است که به دستور رضا شاه سرمهندس اتریشی این پل موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار زیر پل قرار بگیرد تا در صورت تخریب پل، اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد.
پیمان صدفی درباره نتیجه تحقیقات خود از روند ساخت پل ورسک ادامه میدهد: به دستور دولت آلمان، لادیسلاوس فون رابسویچ اهل اتریش که در ایران به مهندس ورسک مشهور شده به همراه همسر و فرزندانش به ایران آمد تا یكی از سخت ترین كارهای دنیا را در فیروزكوه به انجام برساند. پل ورسک هنوز هم نماد مهندسی پیشرفته آلمانیها و انجام كار محكم و درست است.
در پژوهشی با نام " افسانه مهندس ورسک" که پیمان صدفی گردآوری کرده، آمده است مهندس ورسک (لادیسلاوس فون رابسویچ) در اوقات فراغت به ویژه در فصل زمستان كه بهدلیل رعایت ایمنی عملیات احداث پل ورسک تعطیل میشد، به كار مورد علاقهاش یعنی نقاشی میپرداخت.
پل ورسک ( راه آهن ) و مناظر اطراف آن
محمد سجادی وزیر راه ایران بین سالهای ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۰ با اشاره به مینگذاری پل ورسک گفته بود: «با شنیدن اخبار وحشتناک از جبهههای جنگ شوروی، دستور مینگذاری پل ورسک و پلهای مهم دیگر راهآهن داده شد و این كار با دقت و به صورت محرمانه انجام پذیرفت. لیكن پس از اشغال ایران توسط متفقین، دستوری برای انفجار پلها صادر نشد.»
بازدید رضا شاه پهلوی از خطوط راه آهن شمال كشور پل ورسک
با گذشت حدود ۷۵ سال از ساخت پل ورسک، قطار تهران - ساری هر روز دو بار از روی این پل میگذرد. قطارهای گرگان و قطارهای باربری و سوختی نیز، از روی پل ورسک میگذرند. پل ورسک بهعنوان یکی از مهمترین آثار مهندسی راه آهن ایران به ثبت ملی رسیدهاست.
رضا پهلوی به هنگام استماع توضیحات یكی از مهندسین خارجی راه آهن در خصوص احداث پل
رضا پهلوی در حال محكم كردن آخرین مهره های ریل خطوط راه آهن حضور رضا پهلوی، فرزندان وی و عده ای از اعضای هیأت دولت در مراسم ورود اولین قطار مراسم افتتاح ورود اولین قطار شمال كشور به ایستگاه راه آهن تهران با حضور رضا پهلوی و عده ای از مقامات مملكتی و همسران ایشان
منبع تصاویر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
انتهای پیام/
برای ما پلسفیدی ها این یه سازه فوق العاده و هم این سازه و هم این پل قابل احترامه!
شما هم حق توهین رو نداری
نه تنها درون پل ستون فلزی هست حتی پایه ای که موقت برای ساخت گذاشتن هم فلزی هست که بعد از ساخت پل پایه همچنان بیکار موند سرجاش، تو عکس هم مشخصه
حالا در هر شهر کوچک وبزرگی دهها عدد از این پلها ساخته شده همین تهران معماری هر میدانش می ارزد به تمام خدمات قبل از انقلاب