معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزدگفت:پیشرفت سریع جوامع در حوزه های مختلف، منجر به تغییر در سبک زندگی مردم و شیوع بیماریهای غیرواگیر و مزمن شده شده است و استان یزد هم از این تغییرات مبرا نیست.شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمد حسن لطفی گفت: کشور ایران در حال حاضر در فاز دوم تحول بسر می برد و و در این فاز، جامعه از نظر اقتصادی، شهرنشینی، اینترنت و شبکه های اجتماعی، دچار دگرگونی شده و متعاقبا با تغییر سبک زندگی  مردم( غذاهای کم چرب، غذاهای پرچرب، کاهش تحرک، مصرف زیاد نمک و..)، ضرورت برنامه ریزی  جهت کنترل بیماریهای غیرواگیر بیش از پیش در استان یزد نیز احساس می شود. 
 
وی افزود: الگوی نامطلوب تغذیه، استعداد ژنتیکی و کم تحرکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده دیابت می باشند که در حال حاضر از بیماریهای شایع استان محسوب می شود. 
 
وی  ضمن ارائه ی آمار در خصوص  برخی بیماریهای شایع و غیر واگیر استان، خاطر نشان کرد: در جمعیت 20 تا 70 سال استان که سن ابتلا به بیماریهای غیرواگیر است،  36 درصد مشکل اضافه وزن، 37 درصد مشکل چاقی، 23 درصد از این جمعیت، مبتلا به قندخون بالای 126 و 6 درصد پردیابتیک و در آستانه ی ابتلا  به دیابت می باشند. 
 
وی همچنین  از  برخی بیماریهای شایع در استان خبر داد و گفت: بیماری سالک، سرخک، تب مالت، حیوان گزیدگی، هاری و ایدز از جمله این بیماریها هستند که برخی از آنها کنترل شده اند و برخی دیگر نیازمند همکاری سایر ارگانهای ذیربط و مسئولین استانی است.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.