تفسیری کهن از قرآن کریم به زبان فارسی که یکی از اولین تفاسیر فارسی است، به مجموعه نفایس گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی افزوده شد.

به گزارش   گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ معاون اداره مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: این نسخه در اوراق حنایی سمرقندی درجه 1، 18 سطری و با ابعاد 17*28 سانتی‌متر، کتابت شده است و موجودی آن از تفسیر سوره "یس" تا پایان قرآن کریم است.

محمدحسن نوری‌نیا با اشاره به اینکه تاریخ حیات مؤلف این قرآن به قرن 4 و 5 قمری می‌رسد، افزود: با توجه به وجود قراینی از جمله تفسیر آیه 7 سوره مبارکه حشر این احتمال داده می‌شود که مؤلف آن شیعه بوده است.

وی گفت: مؤلف در تفسیر این آیه، معتقد است فدک، فیء و مال شخص پیامبر اکرم (ص) بوده و سایر مسلمانان در آن هیچ حقی نداشتند.

معاون اداره مخطوطات آستان قدس رضوی رعایت ایجاز و اختصار در این تفسیر را نشانی از احتیاط مسلمانان قرون اولیه در ورود به تفسیرهای مفصل دانست و افزود: مؤلف در این اثر، پس از ذکر آیه ترجمه آن را آورده و به دنبال آن نکات تفسیری را که لازم می‌دانسته به صورت مختصر بیان کرده است.

نوری‌نیا به رسم‌الخط ویژه این اثر بدیع اشاره کرد و گفت: کلماتی که دارای «واو» معدوله است در این اثر، بدون واو کتابت شده و در نگارش این متن قائده تبدیل «دال» به «ذال» رعایت شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.