رهبر سابق اکثریت سنای آمریکا مدعی شد توافق ایران بهترین گزینه برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، رهبر سابق اکثریت سنای آمریکا در گفتگو با فاکس نیوز مدعی شد توافق هسته ای با ایران بهترین گزینه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است؛ با این حال مخالفان توافق با ارائه تصویر های گمراه کننده در تلاش برای پیشبرد استدلال های خود ضد توافقند.

جرج میچل، سناتور سابق دموکرات که پیش از این رهبر اکثریت سنا و ریاست سابق کمیسیون حل اختلافات اعراب و رژیم صهیونیستی را عهده دار بوده است همچنین اعلام کرد هفتادو پنج عضو سابق کنگره، به اعضای کنونی کنگره در حمایت از توافق هسته ای اخیر با ایران پیوسته و خواستار حمایت آنها از توافق شده اند. 

وی مدعی شد: دیدگاه من این است که این توافق بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. تحریم ها ایران را به میز مذاکره آورد؛ تحریم ها موثر بود زیرا جهانی بود و تنها آمریکا نبود که آن را اجرا می کرد. توافقی که حاصل شده است تنها یک توافق میان آمریکا و ایران نیست. علاوه بر آمریکا، روسیه، چین آلمان، انگلیس و فرانسه نیز در این فرایند حضور داشته اند و اگر کنگره توافق را رد کند تحریم ها نابود خواهد شد. روسیه وچین همین حالا نیز اعلام کرده اند اگر توافق رد شود دیگر از تحریم ها حمایت نخواهند کرد. کشورهای دیگر نیز بعید است به تحریم ها پایبند باشند. بنابراین ایران در موضعی قرار خواهد گرفت که هیچ اقدامی صورت نداده است و شاهد لغو تحریم ها خواهد بود. با این حال اگر از طرف دیگر توافق تصویب شود ایران باید اقداماتی صورت دهد که قابل راستی آزمایی است و این اقدامات موجب خواهد شد این کشور چه از طریق غنی سازی اورانیوم یا تولید پلوتونیوم قادر به دستیابی به سلاح هسته ای نباشد. این یک توافق موثر بوده که از حمایت گسترده ای برخوردار است.  این حمایت تنها شامل کشورهایی که این توافق را امضا کرده اند نیست؛ همه پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل از این توافق حمایت کرده اند. اکثریت قاطع کشورهای سراسر جهان از این توافق حمایت کرده اند. با این حال رد شدن این توافق توسط کنگره یک شکست بزرگ خواهد بود و احتمال ظهور ایران به عنوان یک قدرت هسته ای و به راه افتادن رقابت تسلیحاتی در منطقه افزایش خواهد یافت. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار