سناتور دموکرات: سلاح هسته ای ایران می تواند رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه ایجاد کند

جف مرکلی مدعی شد: توافق هسته ای ایران بهترین استراتژی برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی مدیوم، سناتور مرکلی، یک سناتور دموکرات از ایالت اورگان در بیانیه ای حمایتش از توافق هسته ای ایران را اعلام کرد. وی در این بیانیه مدعی شد: کنگره آمریکا موضوع مهم حمایت یا رد توافق بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران را که هدف آن تضمین دست نیافتن این کشور به سلاح هسته ای است، بررسی خواهد کرد. این هدف برای امنیت ملی ما بسیار حیاتی است.
وی مدعی شد: سلاح هسته ای در دستان ایران، کشوری که حامی تروریسم است و آمریکا را شیطان بزرگ می داند، خطر بزرگی برای آمریکا و تهدیدی برای موجودیت اسرائیل و متحدان در منطقه خواهد بود. بمب هسته ای ایران می تواند رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه (غرب آسیا) ایجاد کند چون عربستان سعودی و احتمالا دیگر کشورهای سنی به دنبال مقابله با ایران هستند. بنابراین سوال اینجاست که آیا توافق بین المللی بین ایران و گروه 1+5 بهترین استراتژی برای جلوگیری از ایران برای رسیدن به سلاح هسته ای است یا نه. این سوال یکی از مهمترین سوالاتی است که من به عنوان نماینده مردم اورگان در مجلس سنا با آن روبرو خواهم بود. من به دقت توافق را خوانده ام و با کارشناسان سیاسی و تحلیلگران اطلاعاتی، حامیان و سفرای کشورهای شریک برای بررسی استدلال های موافق و مخالف دیدار کرده ام. من با موافقان و مخالفان در اورگان مشورت کرده ام. با توجه به همه این موارد من بر این باورم که این توافق که عنوان آن برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، است بهترین استراتژی موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. من بدون ملاحظات به این نتیجه نرسیده ام. این توافق خوب و محکمی است اما نقایصی هم دارد. قوی ترین جنبه برجام به پانزده سالی مربوط می شود که در آن چارچوب کارآمدی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از راه اورانیوم، پولوتونیوم و راههای مخفیانه ایجاد شده است. این توافق مسیر اورانیوم را برای ایران مسدود می کند چون از ایران می خواهد تا دو سوم سانتریفیوژها را کنار بگذارد، ذخیره اورانیوم غنی شده اش را کاهش دهد که بیش از سیصد کیلوگرم نباشد و غنی سازی را تا 67/3 درصد کاهش می دهد. این توافق مسیر پولوتونیوم را هم برای ایران مسدود می کند چون از ایران می خواهد در راکتور اراک تغییر کاربری ایجاد کند و از بازفرآوری سوخت مصرف شده صرف نظر کند.
سناتور دموکرات جف مرکلی در ادامه بیانیه خود در حمایت از توافق هسته ای ایران مدعی شد: این توافق راه مخفی ایران را برای ساخت بمب مسدود می کند.
مرکلی در ادامه مدعی شد: این توافق راه ایران را برای ساخت یک بمب از طریق نظارت و بازرسی های گسترده از جمله ره گیری چرخه تولید اورانیوم کامل از معدن، به کارگیری ابزار الکترونیکی برای نظارت تجهیزات و ارائه بازرسی های از مکان هایی که گمان می رود تخلفی صورت گرفته است مسدود می کند. این توافق شامل فرایندهای بی سابقه ای است که تضمین می کند ایران نمی تواند به شکلی نامحدود روند بازرسی ها را مختل کند و حتی اگر حداکثر بیست و چهار روز مورد نیاز قبل از ورود بازرسان به یک مکان لازم باشد، هرگونه فعالیتی با مواد رادیواکتیو قابل شناسایی خواهد بود. همانطور که هفتاد و پنج کارشناس منع اشاعه و دیپلمات در نامه اخیر خود اعلام کرده اند، این طرح ها باعث می شود هر گونه تلاش آتی ایران برای پیگیری تسلیحات هسته ای حتی در قالب یک برنامه مخفی فورا قابل شناسایی باشد.
جف مرکلی در پایان مدعی شد: بنابراین، زمانیکه مجموع عوامل را در نظر بگیریم، بهترین گزینه آمریکا مشارکت قوی در برنامه جامع اقدام مشترک و استفاده از این مشارکت است تا ایران را شدیدا در قبال توافق وادار به پاسخگویی کند. این باعث ایجاد چارچوب قدرتمندی می شود تا اطمینان یابیم ایران دستکم تا پانزده سال دیگر برنامه تسلیحات هسته ای نخواهد داشت و همچنین در صورت تلاش ایران برای آغاز چنین برنامه ای، زمان قابل توجهی برای واکنش وجود خواهد داشت. 
وی در ادامه ادعاهای خود افزود: بعد از پانزده سال، زمانیکه نگرانی جدی درباره احتمال خیز برداشتن ایران به سوی بمب وجود دارد، ایران باز هم طبق برجام ملزم خواهد بود که هرگز دنبال تولید یا دستیابی به هیچ گونه تسلیحات هسته‌ای نباشد. نظارت و راستی آزمایی فشرده آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طبق پروتکل الحاقی ان پی تی برای ایران ادامه خواهد یافت. 
آمریکا می تواند برای تقویت این چارچوب اقدام کند و باید چنین کاری کند. آمریکا همچنین باید هدایت برنامه عظیم اطلاعاتی را برای پشتیبانی از برجام در پانزده سال نخست (اجرای آن) و تقویت نظارت های آژانس بعد از این پانزده سال را، بر عهده گیرد. آمریکا همچنین برای زمانیکه دوره قوانین دقیق در خصوص غنی سازی اورانیوم به پایان می رسد، هدایت جامعه بین المللی را بر عهده بگیرد تا مشخص کند چه میزان غنی سازی و چه سطح از ذخایر اورانیوم (غنی شده) مغایر با تعهدات ایران خواهد بود. آمریکا همچنین باید این مسئله را روشن کند که هر گونه نقض تعهدات در این زمان نیز پیامدهای شدیدی خواهد داشت.  افزون بر این، آمریکا باید در زمینه استفاده احتمالی ایران از پول نقد آزاد شده از حساب ها برای افزایش حمایت از گروه های تروریستی هشیار باشد و برای مقابله با فعالیت های ایران که برهم زننده ثبات در منطقه است، تلاش مضاعف کند. هیچ تصمیمی در عرصه سیاست خارجی، تضمین شده نیست. آینده نیز چه ما توافق را رد کنیم یا تایید، مبهم و همراه با ریسک است. اما توافق، چشم انداز بهتری برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای در اختیار ما می گذارد و به ما ابزارها و اهرم های بیشتری می دهد تا از رسیدن به این نتیجه مطمئن شویم. 
بنابراین زمانیکه سنا پس از روز کارگر درباره توافق رای گیری کند، من از توافق حمایت خواهم کرد و به آن رای خواهم داد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار