سوالات یک نماینده مجلس از رئیس‌جمهور درباره امضای برجام

یک عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در واکنش به سخن روحانی مبنی بر اینکه "در برجام چیزی امضا نشده که مجلس آن را تصویب کند" چند سوال مطرح کرد.

سوالات یک نماینده مجلس از آقای روحانی درباره امضای برجام

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره سخنان اخیر رئیس جمهور در رابطه با تصویب برجام در مجلس اظهار کرد: این که رئیس جمهور ابراز می‌کند که در برجام توافقی امضا نشده که نیازمند تصویب مجلس باشد، چند سوال برای ما مطرح کرده است.

وی افزود: اگر برجام امضا نشده است، چرا کنگره آمریکا برای برجام به این حد در تلاش است و آن را جدی گرفته است؟ چرا دولت در زمانی که خبر جمع‌بندی مذاکرات اعلام شد، جشن و شادی کردند؟ چرا آن را به مجلس ارائه دادند؟ و چرا توافق ژنو اجرایی شد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این توافق چندان معتبر نیست، چرا زمان برای آن مشخص شده است و چرا سازمان ملل به صورت رسمی در این زمینه قطعنامه صادر کرد؟

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر این که ما شش قطعنامه را به یک قطعنامه تبدیل کردیم، پرسید: اگر چیزی امضا نکرده‌ایم پس دلیل این کار شما چه بوده است و بر چه اساسی صورت گرفته است.

کوثری با بیان این که همه این سوالات از ابتدا برای ما مطرح بوده است، گفت: این که به ما می‌گویند دلواپس و چنین برچسب‌هایی را به ما می‌زنند، به دلیل پرسیدن این گونه سوالات است.

وی ادامه داد: یا این توافق به صورت ضمنی امضا شده و قرار است این توافق اجرا شود یا این که اگر قرار است اجرا نشود پس چرا رئیس جمهور،‌ تیم مذاکره کننده،‌ کنگره آمریکا و موارد دیگر اینقدر به دنبال اجرایی کردن برجام هستند؟

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق ژنو، توافقی مقدماتی بود که قرار بود در مدت 6 ماه اجرا شود؛ هر چند اجرای آن حدود 19 ماه به طول انجامید، گفت: باید نتیجه مذاکرات تعیین تکلیف شود و اینکه چرا امروز مقامات ما چنین سخنانی را مطرح می‌کنند؟

وی معتقد است: رئیس جمهور باید با مردم شفاف‌تر صحبت کند و برایشان این تصور نشود که مردم نمی‌فهمند؛ بلکه مردم از رئیس جمهور منتخب خود انتظار دارند شفاف‌تر صحبت کند.

وی گفت: اگر قرار بود در این زمینه شفاف صحبت نشود، پس نتیجه مذاکرات را اینقدر در رسانه‌ها مطرح نمی‌کردند و برای آن جشن نمی‌گرفتند و اگر نیاز بود که مردم در جریان باشند، باید شفاف، مشخص و معین اظهارنظر کنند نه این که به صورت مبهم؛ تا برای مردم سوال شود که چرا از سویی بر لغو تحریم‌ها به این حد پافشاری می‌شود و حرف از قطعی شدن رفع تحریم‌ها می‌زنند اما از سوی دیگر شاهد این گونه صحبت‌ها هستیم؛ که این‌ها در کنار هم همخوانی ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار