معاون وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح کرد:

رابطین سلامت ، ساز و کاری موفق در عرصه مبارزه با مواد مخدر محسوب می‌شود

معاون وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: رابطین سلامت از تجربیات موفق سازمان بهزیستی به شمار می‌رود که پیرو آن از ظرفیت‌های بومی با رویکرد محله محوری بهره گیری می‌شود.

رابطین سلامت ، ساز و کاری موفق در عرصه مبارزه با مواد مخدر محسوب می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ،‌ احمد میدری معاون وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی، در حاشیه در همایش پیشگیری از اعتیاد که با حضور جمعی از مسئولان شهرستانی و کشوری در سالن شهید طحانی شهرستان ملارد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساختار اداری ما به شکلی است که امکان فعالیت‌های محلی را محدود می‌کند.

وی افزود: اغلب کشورهای توسعه یافته دنیا با رویکرد محله محوری و با تکیه بر توانمندی‌های منطقه ای اهداف و تدابیر پیش‌بینی شده خود را عملیاتی می‌کنند.

میدری گفت: شهرداری‌ها از کانون‌هایی به شمار می‌روند که بعنوان دولت محلی در قامت مدیریت شهر و ساماندهی امور مرتبط با مجموعه تحت مدیریتی خویش ایفای نقش می کنند.

معاون وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: تجربه رابطین سلامت در سازمان بهزیستی از نمونه طرح‌های موفق آمیزی است که می‌تواند به الگویی در همین راستا مبدل شود.

 وی گفت: در این طرح با جمع‌آوری اطلاعات خانوارها از ظرفیت درونی و برونی هر محله برای پیشبرد اهداف طراحی شده استفاده می‌شود و با توجه به اینکه هر ناحیه ، شهر، یا روستایی از ویژگی های خاص به خود برخوردار است، ضریب موفقیت‌ها در چنین سازوکاری افزایش می یابد.

میدری بیان کرد: نمی‌توان با یک نسخه واحد و یکپارچه برای اقصی نقاط کشور برنامه‌ریزی کرد و هر نقطه‌ای باید در چارچوب نیازسنجی و ظرفیت‌های موجود در آن مدیریت شود.

وی افزود: با بهره‌گیری از چنین الگو و راهبردی می‌توان در عرصه مقابله پیشگیری و درمان مواد مخدر به توفیقات شایسته‌ای دست یافت.

معاون وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی گفت:  این امر مستلزم همگرایی شهرداری، بسیج و دیگر ادارات ذیربط است تا با تکیه بر‌ آن اقدامات لازم در ابعاد گوناگون عملیاتی شود.

*فعالیت 5 هزار مرکز درمانی سرپایی در کشور

محسن روشن‌پژوه معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از 5 هزار مرکز درمانی در سطح کشور مشغول به ارائه خدمات به متقاضیان است که درکنار یک هزار و 200 مرکز اقامتی و 450 واحد کاهش آسیب برنامه طراحی شده در این حوزه را اجرایی می‌کند.

وی افزود: تقریبا تمامی آسیب‌های اجتماعی ریشه و علت مشترکی دارند و در واقع با یک برنامه‌ریزی اصولی می توان به توفیقات شایسته‌ای در این عرصه نایل شد.

روشن‌پژوه گفت: نشاط و رفاه 2 عنصر تاثیرگذار در پیشگیری از اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی به شمار می روند و هر آنچه این دو مولفه تقویت شود دستاوردهای سازنده تری در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی حاصل می‌شود.

*نان عده‌‌ای از شیوع اعتیاد تامین می شود

سیاوش شهریوری مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در ادامه این مراسم با اشاره به لزوم رفع خلا‌های گفتمانی و مذهبی در جوانان اظهار کرد: مرجع فکری و مذهبی با تامین چنین گفتمان ‌هایی نقش برجسته و تاثیرگذاری در مقابله با این معضل ایفا می‌کنند.

وی افزود: توجه مضاعف به بهبود یافتگان از دیگر اصول حائز اهمیت در برگشت ناپذیری افراد به دام اعتیاد به شمار می‌رود.

شهریوری گفت: نان عده‌ای از شیوع اعتیاد تامین می شود و متاسفانه اقتصاد اعتیاد، مشروبات الکلی از مواردی است که باید مورد بررسی و واکاوی هر چه بیشتری قرار گیرند.

مدیر کل اجتماعی استانداری تهران افزود: مبارزه با پدیده شوم اعتیاد باید به صورت فراگیر اجرایی شود و به تعبیری درگیر شدن و سهیم شدن فرد فرد جامعه در مقابله با این معضل و پیشگیری از اعتیاد اصلی تعیین کننده به شمار می‌رود.

گفتنی است؛ پیش از برگزاری همایش مرکز سالمندان فریما با ظرفیت 120 نفر و با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و منطقه‌ای به صورت رسمی افتتاح شد.در این مرکز بخش قابل توجهی از امکانات رفاهی برای متقاضیان دریافت خدمات این چنینی فراهم شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار