آب یکی از چالش‌های مهم کشور در بخش کشاورزی است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت:در حال حاضر با شرایط سختی در زمینه آب‌های زیر زمینی و سطحی مواجه هستیم.

آب یکی از چالش‌های مهم کشور خصوصا در بخش کشاورزی استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین صفایی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد اظهارداشت: یکی از چالش‌های مهم کشور خصوصا در بخش کشاورزی موضوع آب و محیط زیست است و در برنامه ششم توسعه نیز پیش‌بینی‌های بسیاری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با شرایط سختی در زمینه آب‌های زیر زمینی و سطحی مواجه هستیم و در این شرایط نیازمند تدبیر همه جانبه از سوی مردم و مسئولین می‌باشیم.

وی تصریح کرد: در نشست مشترکی که وزرات جهاد کشاورزی و وزارت نیرو داشته‌اند هماهنگی‌هایی برای اجرای یک برنامه همه گیر صورت گرفت.

*** تشکیل 1200 تعاونی آب بران

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: سازمان تعاونی روستایی در سال جاری بر روی بحث آب در بخش کشاورزی تمرکزی کرده و وظایفی به این سازمان محول شده که از جمله آن می‌توان به ایجاد 1200 تعاونی آب‌بران اشاره کرد.

وی در این خصوص ادامه داد: این تعاونی‌ها دو رسالت مهم دارند اولین محافظت از آب زیرزمینی و دوم استفاده از آب‌های سطحی است که برای محافظت از آب‌های زیرزمینی اهدافی شامل تجمیع مدیریت چاه‌های آب، مدیریت یک پارچه منابع آب و نصب کنتر هوشمند می‌باشد.

صفایی تصریح کرد: در خصوص آب‌های سطحی نیز تعاونی‌های آب‌بران موظف به بهره برداری، نگهداری و حفاظت از تاسیسات، حفاظت از تاسیسات زه‌کشی شده در بعضی از مناطق و مدیریت توزیع و تقسیم آب به جهت جلوگیری از هدر رفت آب می‌باشد.

وی اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که پایش مصرف آب و مدیریت کشت به سمت برنامه بهینه باشد چنانچه طبق آمار 500 میلیارد متر مکعب منابع آبی در کشور داریم که متاسفانه 110 میلیارد متر مکعب از بهترین منابع آبی کشور به هدررفته است.

***افتتاح 29 پروژه مهم در بخش تعاونی‌های روستایی

صفایی در خصوص وظایف و عملکرد این سازمان اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی در هفته دولت 29 پروژه مهم در 12 استان کشور افتتاح کرد که شامل انواع سردخانه، انبار مرکزی، جمع‌آوری شیر و کارخانه‌های بوجاری بذر می‌شود. 

وی همچنین ادامه داد: تعاونی روستایی تمام تلاش خود را در اجرایی کردن وظایف محوله نموده چنانچه در حال حاضر 4 رده تعاونی باشرح وظایف تعاونی روستایی بازرگانی که وظیفه تامین نهاده‌های برعهده دارد، تعاون روستایی تولید کشاورزی که وظیفه مدیریت مزرعه را برعهده دارد، تعاونی روستایی سهامی زراعی که مالکیت مزرعه با سهام داری مزرعه‌داران را برعهده دارد و تعاونی تخصصی کشاورزان که شامل اتحادیه‌هایی مثل اتحادیه دامدارن، باغداران و... را شامل می‌شود.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور اظهارداشت: همچنین یکی از اقدامات این سازمان تولید بذر گواهی شده او استاندارد است زیرا این موضوع در گذشته مورد توجه نبود و خسارات بسیاری را برای کشاورزان  به دنبال داشت.

وی در این خصوص تصریح کرد: 126 هزار تن بذر گواهی شده گندم و 16 هزار تن بذر جو در حال حاضر تولید می‌شود که این میزان  بیشتر از 90 درصد برنامه پیش‌بینی شده است.

صفایی بیان داشت: همچنین میزان 7 میلیون 800 هزار تن تا به امروز از کشاورزان گندم به صورت تضمینی خریداری شده و این خرید تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت و که حدود 3 میلیون و 400 هزار تن آن را سازمان‌های تعاونی روستای استان‌ها خریداری کرده‌اند.

وی در خصوص خرید شیر از دامداران تصریح کرد: توازن عرضه و تقاضا شیر در کشور بعد از سال 89 و حذف یارانه شیر آسیب دید و تا به امروز هم این مشکل حل نشده است.

صفایی خاطرنشان کرد: متاسفانه سرانه مصرف شیر در دهک یک ، جمعیت روستایی کشور برساس اعلام مرکز آمار 22 تا 23 کیلوگرم است و این یعنی هزینه بالای سلامت که عواقب آن چند سال دیگر در کشور نمود پیدا خواهد کرد و این سازمان  تلاش می‌کند با خرید تضمینی شیر و جلوگیری از واردات محصولات لبنی مسئله سرانه مصرف و حمایت از حقوق دامدار  را بر طرف نماید.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: کشاورزی ، آب ، روستایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار