یک عدد سکه ولایت عهدی امام رضا(ع) با قدمت هزار و 200 سال به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مسؤول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه با اعدای این سکه عددسکه های ولایت عهدی امام رضا (ع) در این گنجینه نگهداری به 7 عدد رسید ، گفت:این سکه از نوع نقره است که در سال 202 قمری ضرب شده و بر روی این سکه عبارت "لا اله الا الله وحده لا شریک له المشرق" نقش بسته و در حاشیه درونی آن "بسم الله ضرب هذا الدرهم بمدینه اصبهان سنه اثنین و ماتین" حک شده است.

مسؤول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی افزود: در حاشیه بیرونی روی سکه نیز عبارت " لله الامر من قبل و من بعد و یومئذ یفرح المومنون بنصر الله" به چشم می‌خورد.

یزدی ‌نژاد گفت: همچنین بر پشت سکه کتیبه " الله محمد رسول الله المامون خلیفه الله مما امر به الامیرالرضا ولی‌عهد مسلمین علی بن موسی بن علی ابن ابی‌طالب ذوالریاستین" و در حاشیه آن عبارت "محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون" درج شده است.

وی خاطر نشان کرد: این سکه همراه با دیگر سکه‌های ضرب اصفهان، سمرقند و محمدیه (شهر ری) که اغلب آن‌ها از طرف ارادتمندان به حضرت رضا (ع) به این مرکز اهدا شده است در گنجینه سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.

گفتنی است سکه‌های درهم (نقره) ولایت ‌عهدی امام رضا (ع) توسط مأمون، خلیفه عباسی در شهرهای سمرقند، مرو، نیشابور، اصفهان، فارس و محمدیه (ری کنونی) و در سال های 202 تا 204 قمری ضرب شده‌اندواز نظرخط و کتیبه‌های موجود بر دو طرف آن‌ها، از زیباترین سکه‌های ضرب شده در مدت خلافت پانصد ساله عباسیان است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹
سلام آقا