عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: فرهنگ ایرانی و افغانی قرابات زیادی باهم دارند که باید در جهت حفظ و تقویت آن تلاش کرد.

قوامی

جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار  مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران در خصوص فعالیت‌های فرهنگی ایران در افغانستان گفت: بخشی از فعالیت‌های فرهنگی ایران توسط رایزن‌های فرهنگی صورت می‌گیرد که از طریق سازمان فرهنگی ارتباطات اسلامی در بعضی از شهرهای مهم افغانستان مانند کابل فعالیت می‌کنند و وظیفه آنها پیوند بین دو فرهنگ ایرانی و افغانی است.

وی افزود: فرهنگ ایرانی و افغانی قرابات زیادی باهم دارند، بخشی از فعالیت‌های فرهنگی ایران برپایی نمایشگاهی از آثار ایرانی در کابل و سایر نقاط افغانستان می‌باشد و ارتباط بین اندیشمندان و اصحاب فرهنگی ایران و افغانستان نیز راه ارتباطی دیگری است.


وی افزود: ترددها و رفت و آمدهای فرهنگی بین دو کشور گاهی با نمایش فیلم‌های ایرانی در سینماها و مراکز هنری افغانستان صورت می‌گیرد.

جعفرپور در ادامه تصریح کرد: بحث دیگر ارتباط زبانی می‌باشد، یعنی زبان دَری که بین ایران و افغانستان مشترک است و تشكيل مركزی در حيطه زبان فارسی متشكل از پژوهشگران تاجيك،‌ ايرانی،‌ پاكستانی و افغانی است در زمینه موسیقی و فعالیت‌های مختلف هنری تلاش‌هایی در جریان است تا این ارتباطی که از قدیم‌الایام بین دو کشور ایران و افغانستان بوده، حفظ و تقویت بشود.

وی با تاکید بر تلاش ایران در زمینه آموزش کودکان افغان افزود: ایران بعد از رفتن طالبان و استقرار دولت ملی در افغانستان به تالیف کتب درسی کودکان افغانستان و حتی ارسال کتب درسی از ایران به آنجا اقدام کرده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: جعفرپور ، کمیسیون ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار