مدت ها بود که وجود دهانه ای عجیب در مریخ ذهن بسیاری از فضانوردان را به خود مشغول کرده بود.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت ها بود که وجود گودالی بر روی سیاره مریخ معمایی بزرگ برای دانشمندان شده بود، ولی اکنون با برملا شدن راز این گودال یک توضیح ساده برای پی بردن به حکمت وجود این گودال عجیب کافی است.

فضانوردان پس از کشف تراشه ای به ضخامت 40 متر در زیر این دهانه، متوجه شدند که جنس این گودال از یخ است. این تراشه که وسعتی برابر با کالیفرنیا و تگزاس دارد، توسط کاشفان مدارگرد ناسا کشف شدند.



رازی که برملا شد!

Ali Bramson فارغ التحصیل دانشگاه آریزونا گفت: "دهانه ها اصولا کاسه ای شکل هستند ولی این گودال برخلاف بقیه گودال ها شکلی دنده دنده ای دارد.

وی در ادامه گفت: زمانی گودال به این فرم در می آید که زیر آن لایه هایی از مواد مثل کثافت، یخ  یا صخره باشد. زمانی که یک گودال تشکیل می شود، امواج حاصله از یک شی به شکل های مختلفی بر سطح سیاره وارد می شوند و موجب تغییراتی در سطح سیاره می شود.


رازی که برملا شد!

دانشمندان در سطح سیاره دهانه های دیگری هم به همین شکل پیدا کرده اند که در زمان های متفاوتی تشکیل شده اند ولی شکل دنده دنده ای آن ها حکایت از چیزهایی غیرمعمول در زیر این دهانه ها می کند.

برخلاف زمین، مریخ نمی تواند توسط ماه مستحکم و ثابت باقی بماند. در واقع مریخ مدام بر روی محور خود تکان می خورد  و این تکان ها منجر به تغییرات آب و هوایی شدیدی می شود.این تغییرات آب و هوایی منجر به یخ بندان های متناوب می شود.


رازی که برملا شد!



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.