شش راهکار تکراری مذاکره کننده اسبق آمریکا برای بهبود توافق هسته ای ایران

رابرت اینهورن معتقد است شش راهکار وی می تواند به بهبود توافق هسته ای کمک کند.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "رابرت اینهورن،" مذاکره کننده اسبق هسته ای آمریکا با انتشار یادداشتی در "نشنال اینترست" اعلام کرد: آمریکا می تواند با استفاده از شش راهکار، توافق هسته ای ایران را تقویت کند و مانع از دستیابی این کشور به سلاح های هسته ای شود. وی خاطرنشان کرد این راهکارها به حفظ منافع آمریکا و شرکای منطقه ای کمک بسزایی خواهد کرد. وی ادامه داد:

نخست، دولت باید فعالانه به ترویج حمایت های بین المللی برای اجرای دقیق این توافق بپردازد. همچنین باید با شرکای خود در منطقه همکاری کند تا در صورت نقض توافق هسته ای بوسیله ایران، دوباره تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کند.

دوم، اگر ایران بازرسی از تأسیسات هسته ای را به تأخیر بیاندازد و یا پیش از حضور بازرسان آژانس به پاکسازی این تأسیسات بپردازد، آمریکا باید این اقدامات  مشکوک را به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر کشورها برساند و بدون تعلل آنها را در اختیار شورای امنیت قرار دهد تا با این اقدامات به صورت جدی برخورد شود.

سوم، در خصوص نگرانی های موجود درباره فعالیتهای هسته ای ایران در گذشته، آمریکا باید تشخیص فعالیت های تسلیحاتی ایران را در اولویت برنامه هایش قرار دهد و این مسئله را به دقت بررسی کند. این بررسی ها می تواند در تصمیم گیری های آینده کنگره راهگشا باشد.

چهارم، واشینگتن باید به ممنوعیت های شورای امنیت در خصوص انتقال سلاح و موشک های بالستیک به ایران، انتقال محموله های غیرقانونی از ایران و به ایران ادامه دهد. آمریکا همچنین باید به تقویت تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی و شرکای آمریکا در خلیج فارس بپردازد.
پنجم، برای جلوگیری از ساخت سلاح های هسته ای در ایران بعد از انقضای توافق در 15 سال آینده، رئیس جمهور آمریکا باید با تأیید رسمی کنگره به هر نحوی – حتی استفاده از راهکار نظامی -- از این اقدام احتمالی ایران جلوگیری کند.

ششم، در حالی که آمریکا و شرکای منطقه ای آن باید از توجه ایران به حل و فصل اختلافات دیپلماتیک استقبال کنند، باید هشیار باشند که ایران از حساب های آزاد شده خود در خارج از کشور برای اقدامات نظامی و آموزش نیروها استفاده نکند. تعهد آمریکا به دخالت نظامی می تواند به حفظ امنیت منطقه کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار