یک چهارم مخارج بهداشتی و درمانی صرف بیماری‌های ارتوپدی می‌شود

درصد بالایی از مراجعات به مراکز درمانی ناشی از آسیب‌های ارتوپدی بوده و حدود یک چهارم مخارج بهداشتی و درمانی صرف بیماری‌‌های ارتوپدی و عوارض ناشی از آن میشود.

سعید نورایی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عارضه‌های نظیر کمر درد، انحنای ستون فقرات، پوکی استخوان و شکستگی‌های مچ دست و پا، ران، ساعد، بازو، شانه و لگن از مهمترین مشکلات ارتوپدی است که کمتر کسی در طول عمر خود حداقل به یکی از آن‌ها دچار نمی‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات مرتبط با آسیب‌های استخوانی و مفصلی، درمان دیر هنگام این آسیب‌ها و کاهش شدید کیفیت زندگی فرد مبتلا است، ضمن آنکه اغلب ناتوانی‌های موجود که در برخی از موارد دائمی است، به نوعی با عارضه ارتوپدی در ارتباط بوده و این موضوع در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود.

نورایی با اشاره به آمارهایی که در کشورهای مختلف در خصوص هزینه‌های جانی و مالی ناشی از آسیب‌های ارتوپدی ارائه می‌شود، تاکید کرد: بر اساس گزارش‌های جهانی درصد بالایی از مراجعات به مراکز درمانی ناشی از آسیب‌های ارتوپدی و حدود یک چهارم مخارج بهداشتی و درمانی در بسیاری از کشورها صرف بیماری‌های ارتوپدی و عوارض ناشی از آن می‌شود.

وی یادآور شد: البته نمی‌توان آمار کاملا دقیقی در خصوص هزینه‌های مالی ناشی از آسیب‌های ارتوپدی ارائه داد ولی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در بسیاری از کشورها هزینه ناشی درمان و کنترل بیماری‌های ارتوپدی در سال بیش از یک میلیارد دلار است.

نورایی خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوع فوق آمار چندان دقیقی از افراد مبتلا به آسیب‌های ارتوپدی به ویژه شکستی‌های استخوانی نیز در دسترس نیست، چرا که نظام ثبت، طبقه بندی و گزارش دهی بیماری‌ها در اغلب کشورها بسیار ضعیف و ناکارآمد است و با این گونه نظام‌ها نمی‌توان در خصوص تعداد افراد دچار عارضه‌های ارتوپدی آمار دقیقی ارائه داد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار