مرکل و سارکوزی با مالیات بر تبادلات مالی موافقت كردند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در برلين میزبان نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه بود. این دیدار سه هفته قبل از نشست سران حوزه یورو انجام شد و رهبران دو کشور ثروتمند اروپا پس از آن در نشستی خبری حاضر شدند.

آنگلا مرکل در این نشست خبری گفت با کمک صندوق ثبات مالی اروپا کشورهای حوزه یورو راحت تر می توانند قرض کنند و ما به دنبال صندوقی دائمی به این منظور هستیم.

مرکل همچنین گفت: من شخصا از مالیات بر نقل و انتقالهای مالی حمایت می کنم. هرچند اگر بتوانیم همه کشورهای اتحادیه اروپا را به حمایت از این مالیات ترغیب کنیم بهتر خواهد بود. پیشنهاد کمیسیون اروپا در این باره همه 27 کشور اتحادیه اروپا را در بر می گیرد. آلمان و فرانسه موافقند که این مالیات در شرایط کنونی واکنش مناسبی است.

نیکولا سارکوزی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت که بر خلاف گزارشهای منتشر شده او و خانم مرکل بر سر مالیات بر نقل و انتقالات مالی به توافق اصولی رسیده اند.

فرانسه برای بکارگیری مالیات بر نقل و انتقال در سطح ملی موافقت کرده است اما آلمان می گوید این مالیات را باید همه کشورهای اتحادیه اروپا اعمال کنند. بریتانیا اما گفته است تنها درصورتی این مالیات را در نظر می گیرد که موافقتی جهانی برای آن شکل گرفته باشد.

سارکوزی گفت: ما علاقمندیم که توافقنامه جدید بر سر صندوق ثبات مالی اروپا در چند روز آینده امضا شود. ما انتظار داریم که این صندوق جدید تا شش ماه دیگر به اجرا دربیاید. ما آماده ایم که روند سرمایه گذاری در این صندوق را سریعتر کنیم.

آنگلا مرکل تاکید کرد که اگر یونان نتواند به تعهداتی که داده است عمل کند بخش بعدی کمکهای اروپا و صندوق بین المللی پول به این کشور پرداخت نخواهد شد.

اقتصاد آلمان در وضعیت خوبی است و نگرانی اصلی مرکل اوضاع بحران زده منطقه یورو است. آقای سارکوزی اما به جز منطقه یورو نگران رتبه اعتباری ممتاز فرانسه هم است که به تازگی از طرف موسسات اعتبارسنجی تهدید به کاهش شده است، آن هم چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه.

بحران بدهیها در حوزه یورو کشور یونان را به لبه پرتگاه ورشکستگی کشانده است. دولتهای ایرلند، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا هم با بدهیهای سنگینی مواجه هستند. این در حالی است که آمار و ارقام اقتصادی پیش بینی می کند که منطقه یورو در سال جاری میلادی وارد رکود شود./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار