رهبر معظم انقلاب به عنوان دیده‌بانی آگاه، همواره فراخور شرایط کشور، منتخبان مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری را مورد نصیحت قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی از آغاز زعامت خود همواره سعی داشته‌اند تا با توصیه‌های حکیمانه خود، مسیر درست مملکت‌داری را پیش پای دولت‌های وقت قرار دهند. 

بر اساس این گزارش، گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به کارگزاران نظام از سازندگی تا تدبیر و امید در سال دوم فعالیت خود آورده شده است.

دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ رسیدگی به مناطق محروم

رهبر انقلاب در شهریور سال 1369 و خطاب به دولت سازندگی توصیه‌های خود را در دو محور بیان نمودند: "محور اول، حرکت و تلاش است. خستگی و افسرده شدن، واقعاً در این راه هیچ معنا ندارد. شاید کسانی که اهل دنیا هستند، اگر راه دشواری پیش پایشان قرار بگیرد، سختیهای آن راه، کم‌کم انگیزه‌ی آنها را کم کند. راه خدا این‌طور نیست. هرچه سخت‌تر باشد، انسان‌های مؤمن، علاقه‌مندتر و پُرانگیزه‌تر می‌شوند؛ چون می‌فهمند که اهمیت این حرکت، بیشتر است".

"محور دوم، جهت حرکت و آرمانها و اصول است؛ همان چیزی که جناب آقای هاشمی اشاره کردند و خیلی مهم است. خیلی فرق است بین آن مجموعه مدیرانی که به نیت و با ایمانی، تلاشی را شروع کردند، و آن کسانی که این‌طور نیستند و بالاخره مأموریتی به عهده‌شان گذاشته شده و میخواهند کار را انجام بدهند."

"ما باید در جهت کمک به محرومان جامعه حرکت کنیم. درست است که در جامعه‌ی اسلامی، عدل برای همه است؛ یعنی اگر شما ببینید که دزدی از دیوار کسی که فرضاً تمکنی هم دارد، بالا میرود، جلوی دزد را خواهید گرفت؛ نمی‌گویید که اشکالی ندارد، برود از خانه‌ این شخص دزدی کند. یا اگر دیده شود که یک فرد متوسط و معمولی جامعه، مورد ستم قرار می‌گیرد، باید جلویش گرفته شود؛ منتها ببینیم در وضع جامعه و نظام اجتماعی و تاریخ ما، کدام اقشار و کدام طبقات، بیشتر مورد ظلم و ستم و بی‌عدالتی قرار داشتند و عقبند؛ باید به این‌ها کمک بشود. روشن است که قشرهای پابرهنه‌ی کشور، این‌گونه‌اند."

"باید آن راز سعادت جامعه را - که گردآمدن بر محور ایمان به خداست - در زندگی و نظام اجتماعی خودمان، هر لحظه قویتر و برجسته‌تر کنیم؛ ملت را به سمت تربیت اسلامىِ بیشتر و عمیقتر سوق بدهیم؛ عناصر جوان جامعه را به تربیت اسلامی تربیت بکنیم؛ دانشگاه‌های ما، وظیفه‌ تربیت جوان مسلمان و متخصص و عالم مسلمان - نه صرفاً عالم - را بر دوش خودشان احساس کنند؛ مدارس ابتدایی هم همین‌طور. کاری کنیم که در جامعه، ارزش‌های اسلامی، ارزش‌های مطلق به حساب بیاید و همه‌ ارزش‌های دیگر، در مقابل آن‌ها کم‌رنگ باشد. صدا و سیما در این جهت، حرکت و تلاش و برنامه‌ریزی بکند."

دولت اصلاحات/ تکیه بر عزت اجتماعی در دیپلماسی 

رهبر انقلاب در شهریور سال 77 و خطاب به کارگزاران اصلاح‌طلب فرمودند: "به برادران و مسئولان محترم توصیه می‌کنم که مردم را در جریان کارها قرار دهند. وعده‌هایی که عمل می‌شود، به مردم گفته شود. از قدم‌هایی که در جهت هدف‌ها برمی‌دارید، مردم مطّلع شوند. خیلی کارها می‌شود و خیلی پیشرفت‌ها انجام می‌گیرد که مردم از آن‌ها مطّلع نیستند و احیاناً دشمن بزرگنمایىِ نقاط ضعف هم می‌کند. امروز بیشترین تلاش دشمن بر این متمرکز است که نقطه ضعفی که وجود ندارد، خلق کند و اگر وجود دارد، در کشور بزرگنمایی کند تا مردم را از دلبستگی و پیوندی که با نظام اسلامی دارند، منقطع نماید. تلاش شما در کار و بیانتان برای مردم، میتواند جلوِ این را بگیرد."

"من به برادران و خواهران یک توصیه عرض می‌کنم: کار را با اخلاص و برای خدا انجام دهید؛ چون کار شما برای اداره یک کشور اسلامی است و این آن چیزی است که خداوند متعال بزرگترین عبادت‌ها را در این حد نمی‌شناسد. واقعاً اگر شما عالی‌ترین عبادات فردی را محاسبه کنید، در قبال این قرار نمی‌گیرد که انسان برای اداره یک کشور به شکل اسلامی تلاش کند."

"سعی کنید در همه برنامه‌ریزی‌ها و در همه تلاش‌ها، نیّتتان این باشد که رضای الهی را کسب کنید. این، ما را هدایت هم خواهد کرد. وقتی ما این‌طور تصمیم بگیریم و اراده کنیم و بخواهیم، طبعاً دچار برخی اشتباهاتی که از رفتار خود ما هم ناشی می‌شود، نخواهیم شد."

"در زمینه مسائل کشور و بخصوص در زمینه مسائل اقتصادی، توجّه به اشتغال جوانان و جهت‌گیرىِ فکری و روحی و فرهنگی آنان، خیلی مهم است. امروز عمده مخاطبان ما در کشور، جوانانند. خوشبختانه نیروی عظیم این کشور، ناشی از نیروی جوان است. این فرصتی است و میتواند به عنوان یک نقطه قوّت به کار رود. البته دشمن، درست در نقطه مقابل آنچه که شما می‌خواهید، سعی میکند که این نقطه قوّت را به نقطه ضعف تبدیل کند؛ جوانان را به فساد بکشاند؛ از لحاظ فکر سیاسی، از لحاظ رفتار اجتماعی، از لحاظ رفتار فردی، با تبلیغاتش آن‌ها را دچار آلودگی کند."

"در زمینه سیاست خارجی باید سعی کنید که همه در دنیا بدانند که ملت و دولت ایران، انگیزه و هدفش این است که میخواهد با فکر خود، با نیروی خود، با اراده خود، در راه سعادت خود قدم بردارد. این آن چیزی است که ما به عنوان یک ملت دنبالش هستیم. حقّ ملت ما هم هست که در فکر این باشد که با ذهنیّت خودش، با فکر خودش، با فلسفه خودش، با دین و ارزش‌های خودش، راه‌های سعادت و تکامل را بپیماید. البته کسانی که سعی دارند فرهنگ و روش خودشان را تحمیل کنند، این را نمی‌پسندند؛ لیکن مردم بی‌غرض و بی‌نظر دنیا، این را می‌پسندند. در ارتباطات دیپلماسی ما، باید بر این استقلال و بر این عزّت اجتماعی تکیه شود."

دولت احمدی‌نژاد/ خردگرایی و سعه صدر

مقام معظم رهبری خطاب به دولت عدالت و مهرورزی در شهریور سال 85 فرمودند: "این دولت به عنوان یک دولت «اصولگرا» شناخته شده و رفتار و تلاشی هم که تا امروز نشان داده و آنچه در عمل و قولش منعکس شده، همین اصولگرایی را نشان میدهد؛ که ان‌شاءاللَّه خودِ همین برای کشور و شما برکاتی خواهد داشت. شاخصه‌های اصولگرایی، شاخصه‌های مهمی است؛ این شاخصه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، که من به بعضی از اینها اشاره میکنم." 

"خردگرایی و تدبیر و حکمت در تصمیم‌گیری و عمل"، این جزو مسائلی است که حتماً به آن احتیاج دارید؛ همه‌مان در تصمیم‌گیریها و عملمان به آن احتیاج داریم. البته بعضی از اینها را من بعداً باز مختصری توضیح میدهم و باز میکنم."

"مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی»"؛ در هر بخشی که ما هستیم، مسئولیت آن کاری که بر عهده گرفته‌ایم، این را بپذیریم. زیرمجموعه، زیرمجموعه‌ی ماست، احساس مسئولیت کنیم. در هر نقطه‌ای مسئولیت تعریف‌شده‌ای وجود دارد، آن مسئولیت را بایستی پذیرفت."

"سعه‌ی صدر و تحمل مخالف"؛ که از جمله‌ی شاخصه‌هایی است که جزوِ پایه‌های اصولگرایی است. گاهی انسان از حرفی که می‌زنند، ناراحت هم میشود؛ حرص هم میخورد، گاهی به خدا هم شکایت میکند که خدایا! تو که میبینی واقع قضیه چیست و چقدر با چیزی که اینها میگویند، فاصله دارد؛ اما در عین حال، انسان بایستی حلم به خرج دهد. حلم یعنی ظرفیت و تحمل صدای مخالف را داشتن."

"اجتناب از هواهای نفس"؛ چه هوای نفس شخصی، چه هوای نفس گروهی؛ که حالا آقای رئیس‌جمهور گفتند و این نکته‌ی خوبی است. بحمداللَّه عناصر دولت به هیچ گروه و دسته و باند و جریانی وابسته نیستند؛ این خیلی نکته‌ی مهمی است. مراقب باشید حرکت، اظهارنظر و حرف، انتساب به یک جریان، به یک باند و به یک گروه را پیش نیاورد، که اگر این‌طور شود، هوای نفس تقریباً انفکاکناپذیر است."

"شایسته‌سالاری"، "نظارت بر عملکرد زیرمجموعه" و "تلاش بی‌وقفه برای این خدمات"، که انصافاً این مورد در این دولت برجسته است. این تلاش بیوقفه را حقیقتاً همه شاهدند و ما هم شاهدیم. این حرکت پُرتلاشی که همه‌ی دولت - بخصوص شخص آقای رئیس‌جمهور - نشان میدهند، خیلی باارزش است. "قانون‌گرایی"، "شجاعت و قاطعیت در بیان و اعمال آنچه که حق است".

و اما امروز... دولت تدبیر و امید/ از فرهنگ تا اقتصاد

امروز که دولت یازدهم وارد سومین سال از خدمت‌گذاری خود شده، به مناسبت فرارسیدن هفته دولت و در دیدار با مقام معظم رهبری، توصیه‌های داهیانه‌ای را از معظم‌له دریافت نمود. رهبر انقلاب در این دیدار فرمایشات مهمی را یادآور شدند که در ادامه به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره خواهد شد.

"ضرورت درک دشمنی پایان‌ناپذیر صهیونیستها و امریکایی‌ها، مختص دولتمردان نیست و آحاد مردم بخصوص عناصر دلسوز انقلاب باید این واقعیت را مورد توجه قرار دهند، اما وظیفه دولتمردان در این زمینه بیشتر است.

"علم، زیر ساخت واقعی پیشرفت کشور است و هر قدر در این زمینه هزینه شود، سرمایه گذاری برای آینده ایران است".

"عرصه فرهنگ باید براساس مبانی و شعارهای امام و انقلاب مدیریت و خوراک فرهنگی سالم برای جامعه تولید شود".

"اقتصاد مقاومتی، بسته‌ای «کامل و منسجم» و محصول عقل جمعی است و برای تحقق نیز به برنامه اجرایی و عملیاتی منسجم نیاز دارد".

ایشان با اشاره به موضوع رکود و گزارش رئیس جمهور مبنی بر رشد مثبتِ 3 درصدی اقتصادی، فرمودند: "این رشد نشان دهنده یک جابجایی مختصر در رکود است اما اگر بطور جدی با رکود مبارزه نشود، رشد فعلی اقتصادی نیز به خطر خواهد افتاد و تورم بار دیگر روند صعودی پیدا خواهد کرد".

انتهای پیام/

برچسب ها: دولت ، رهبری ، هاشمی ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
جانم فدای رهبر عزیزم
چقدر تصویر آقا زیباست
آخرین اخبار