مشهد؛

پایانی بر شایعات " فروش قرنیه چشم" در مشهد

رییس انجمن چشم پزشکی خراسان رضوی گفت: شایعاتی که اخیرا در محافل خبری و رسانه ای داخلی و خارجی مطرح شده بود درباره " فروش قرنیه چشم" کذب محض است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محمدرضا صداقت در جمع خبرنگاران گفت: در هیچ کدام از مراکز درمانی خراسان رضوی، پیوند قرنیه چشم از فرد زنده انجام نمی شود و هیچکس هم در نوبت پیوند قرنیه نیست.

وی افزود: پیوند قرنیه مستلزم تخلیه کامل چشم و نابینایی است، از این رو حتی برای تخلیه چشم مبتلایلان به سرطان و یا جایگزینی چشم مصنوعی، متخصصان هرگز بدون مشاوره و هم اندیشی با همکاران خود، اقدام نمی کنند.

صداقت با بیان اینکه قرنیه های در حالت فریز تا یکسال قابلیت نگهداری را دارند، بیان کرد: قرنیه های موجود در بانک چشم ایران در برخی اوقات به کشورهای دیکر نظیر عربستان صعودی، بحرین، پاکستان، عراق و پاکستان نیز صادر می شود.

وی گفت: قرنیه عضو نیست بلکه نسجی است که از روی چشم برداشته می شود و برداشتن، نگهداری و پیوند آن نیازمند امکانات خاص، تخصص و تجهیزات مورد نیاز می باشد.

صداقت اظهار داشت: در حال حاضر کمبودی به لحاظ قرنیه مورد نیاز در بانک چشم وجود ندارد، به طوریکه در موارد اورژانسی در کمتر از 24 ساعت این قرنیه ها از تهران ارسال شده و برای موارد غیر اورژانسی این کار در کمتر از یک هفته به طول می انجامد.

وی خاطر نشان کرد: مبالغ پرداخت شده برای تهیه قرنیه بسیار اندک و با بیمه در حد 600 هزار ریال می باشد، چراکه هزینه دریافت شده بابت نگهداری قرنیه ها است و قرنیه های اهدایی از بیمار مرگ مغزی و جسد سایر بیماران به طور رایگان اخذ می شود.

این جراح فوق تخصص قرنیه ادامه داد: در هفته حدود 20 پیوند قرنیه در بیمارستان تخصصی چشم خاتم الانبیاء مشهد انجام می شود که هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: با اقدامات انجام شده، نوبت های جراحی پیوند قرنیه در بیمارستان خاتم الانبیاء از یکسال در سال گذشته به حدود یک هفته در سال جاری کاهش یافته است


انتهای پیام/گ.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.