شیراز؛

آشنایی با استانداردها در مصرف سموم و کودهای شیمیایی

کارشناسان تغذیه حوزه معاونت بهداشت با استانداردهای مصرف سموم کشاورزی آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ رضیه شناور، مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه اعلام کرد: در این سمینار، کارشناسان تغذیه حوزه معاونت بهداشت استان با انواع سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی و نحوه عملکرد سموم در از بین بردن آفت های کشاورزی آشنا شدند.

وی بیان کرد: در ابتدای برنامه، کارشناس جهادکشاورزی در مورد انواع سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی و لزوم استفاده از استانداردها در مصرف سموم و کودها مطالب جامعی را ارایه کردند.

این مسئول افزود: کارشناس جهاد کشاورزی در مورد سموم ثبت شده و مجاز در کشور و لزوم استفاده از استانداردها در مصرف سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی در مزارع و باغات کشور اطلاعاتی را در اختیار کارشناسان تغذیه قرار داد.

شناور گفت: در بخش های بعدی این سمینار، کارشناسان اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه در مورد تأثیر انواع روش های فرآوری بر مقدار باقی مانده افت کش ها در مواد غذایی گیاهی خام و فرآوری شده اشاره کردند، همچنین راهکارهایی نظیر شستشوی میوه ها و سبزیجات با آب و محلول های شوینده و خیس گذاری در آب ولرم، پوست گیری، خشک کردن و پخت را در کاهش باقی مانده سموم محصولات باغی و زراعی موثر اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه در این سمینار با توجه به اثبات نقش میوه و سبزی در پیشگیری از بیماری های قلب و عروق و انواع سرطان، بر افزایش سهم گروه میوه و سبزی در سبد غذایی خانوار تاکید شد، اظهار کرد: یکی دیگر از بخش های این سمینار، مربوط به برچسب خوانی مواد غذایی(خوراکی و آشامیدنی) بود، برچسب مواد غذایی، اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات مابین تولیدکننده و مصرف کننده است که این تبادل باید تحت ضوابط و کنترل سازمان ها و سیستم های ناظر صورت گیرد.

وی بیان کرد: در راستای دست یابی به جامعه سالم از طریق تغذیه سالم و کمک به مصرف کننده در راستای بکارگیری انتخاب های آگاهانه و سلامت بخش، اطلاعات درج شده بر روی برچسب مواد غذایی باید صحیح، صادقانه، شفاف، خوانا و به آسانی برای مصرف کننده قابل رویت، قابل درک برای عموم افراد جامعه و پاک نشدنی باشد.

شناور افزود: تمام شهروندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برچسب تغذیه ای مواد غذایی به وب سایت مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به نشانی http://fdo.sums.ac.ir مراجعه کنید.

انتهای پیام/گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.