تلاش چند باره برای بازنشستگی بازنشسته ها امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کاتب و صفدری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صفدری:هدف از قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان ایجاد فرصت شغلی برای جوانان استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی صفدری معاونت توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی و غلامرضا کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امشب (4 شهریورماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان پرداختند.  

کاتب در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون تلاش چند باره برای بازنشستگی بازنشته‌ها گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های ما در بحث استفاده از بازنشستگان کشور این بود که قوانین متعددی داشتیم. 
 
**وجود قوانین متعدد سبب برداشت‌های متفاوت شده بود 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به این که این مسئله باعث شده بود تا همه دستگاه‌ها برداشت‌های متفاوتی از قوانین داشته باشند، خاطر نشان کرد: اولین پیام قانون امروز مجلس در این بود که از این به بعد با قانون واحد طرف هستیم. 
 
وی با اشاره به اینکه مجلس به دنبال این بود که به هر شکل ممکن برای بازنشستگان ممنوعیت ایجاد کند، خاطر نشان کرد: جوانان بزرگترین سرمایه ملی کشور هستند و باید در جهت ایجاد اشتغال برای آن ها اقدام کرد. 
 
کاتب گفت: حدود 5 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی و 4 و نیم میلیون دانشجو داریم لذا بخشی از مشکلات این جوانان مربوط به ایجاد اشتغال در جامعه است. 
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از بازنشستگان در نهادهای عمومی و غیردولتی حضور دارند ادامه داد: همه دستگاه‎ها به هر نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، بنابراین پیشنهاد اول این بود که استثنای مقامات حذف شود. 

صفدری در ادامه برنامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا دولت مخالف طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان است گفت: یکی از اهداف نمایندگان ایجاد اشتغال برای جوانان است. 
 
وی با اشاره به اینکه ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان از ابتدای امر در ماده 91 وجود داشت افزود: بازنشستگانی که می‌خواستند در دستگاه دولتی اشتغال یابند باید اعاده به خدمت می‌شدند.  
 
معاون معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با اشاره به ممنوعیت‌های فراوانی که در این حوزه وجود داشت، گفت: به دولت این اختیار داده شد تا 174 نفر طبق ماده41 به کار گرفته شوند که استانداران و ایثارگران شامل این استثنائات می‌شدند. 
 
** صفدری: قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها مغایر با سیاست‌های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است

صفدری با بیان این که این قانون از یک سمت دست دولت را می‌بندد و از طرف دیگر نیز مغایر با سیاست‌های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است، گفت: در بند 8 سیاست‌های کلی ابلاغ شده در خصوص سیاست‌های کلی نظام اداری استفاده از تجارب بازنشستگی تاکید شده  و در این راستا نیازهای دولت باید با تشخیص دولت انجام گیرد.

معاونت توسعه و مدیریت سرمایه انسانی همچنین اظهار داشت: به طور عمومی برای اشتغال در کشور به خصوص برای جوانان ما مباحث کار آفرینی را باید به سمت اقتصاد کشور و نه دولت ببریم، چرا که ظرفیت دولت نسبت به نیروی جوان تحصیل کرده کشور خیلی محدود است و در حال حاضر ظرفیت دولت بیشتر از ظرفیت قانونی است که می‌بایست نیروی انسانی داشته باشد.

کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از اظهارات خود با طرح این سؤال که چرا دولت بازنشسته‌ها در بدنه اجرایی به کار می‌گیرد، اظهار داشت: فرق نگاه ما با نگاه دولت این است که دولت فقط به بدنه 17 وزارت خانه خود نگاه می‌کند، اما ما بدنه و نظام اقتصادی کشور را مد نظر قرار می‌دهیم.

** محجوب: اگر کسی شاغل شد بلافاصله باید حقوق بازنشستگی او قطع شود

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار داشت: اشکال اصلی ما در حال حاضر این است که از آن جایی که قانون تأمین اجتماعی یک قانون عام است، یک نیرو یا باید شاغل باشد یا بازنشسته و اگر بازنشسته‌ای شاغل شد بلافاصله باید حقوق بازنشستگی او قطع شود.

وی ادامه داد: حرف ما این است که اگر کسی شاغل است معنا ندارد بازنشسته شود و اگر بازنشسته است معنا ندارد شاغل باشد، ما یا با شاغل طرف هستیم یا با بازنشسته و در این جا بحث سال‌خوردگی یا جوانی مطرح نیست بلکه بحث اصلی ما این است که چرا صندوق بازنشستگی که صندوق عمومی کشور و از بودجه عمومی تأمین می‌شود باید به کسی که توانایی کار کردن و درآمدزایی دارد حقوق بازنشستگی بپردازد و پرداخت حقوق بازنشستگی برای این افراد عین یارانه است.

** محجوب: 8 و نیم درصد کل جمعیت شاغل ما را بازنشسته‌ها تشکیل می‌دهند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که کشور باید تکلیفش روشن باشد که با چه کسی روبرو است، بازنشسته یا شاغل گفت: 8 و نیم درصد کل جمعیت شاغل ما را در حال حاضر بازنشسته‌ها تشکیل می‌دهند و برای این که بدانیم 8 ونیم درصد چه میزان است، جمعیت شاغل ما حدود 23 میلیون نفر است و اگر 8 و نیم درصد 23 میلیون نفر را محاسبه کنیم خواهید دید که بیش از 50 درصد از بازنشسته‌ها عملاً شاغل هستند

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب کاتب اظهار داشت: آن چه که مهم است این است که ما مشمولیت عدم استفاده بازنشستگان کشور در این قانون در همه نهادهای عمومی غیر دولتی و همه دستگاه‌های اجرایی که به نحوی از انحاء در بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند را شامل می‌شود و این موضوع فقط به دولت برنمی‌گردد.

محجوب تصریح کرد: برای این که این تحول بسیار بزرگ ایجاد شود و به سمتی برویم که از اندیشه‌های جدید و ورود جوانان در عرصه کار استفاده کنیم این قانون می‌بایست اجرایی شود.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون جدید همه قوانین قبلی لغو خواهد شد.

صفدری معاون، معاونت توسعه و مدیریت سرمایه انسانی نیز در پاسخ به اظهارات محجوب اظهار داشت: این قانون هدفی را که آقای محجوب آن را عنوان می‌کند محقق نمی‌سازد چرا که اگر چنین چیزی مطرح بود می‌بایست در مورد همزمانی اشتغال بازنشسته با گرفتن مستمری از بازنشستگی مطرح می‌شد در حالی که این قانون قانونی است که الآن حذف شده و بر این موضوع تصریح داشت که کسانی که خدمت آن‌ها تمام می‌شود و زمانی که مجدداً به کار برمی‌گردند حقوق بازنشستگی آن‌ها باید قطع شود و جزء کارمند تلقی می‌شوند.

در بخش دیگری از این برنامه محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در حال حاضر چند مبحث در کشور ما مرسوم شده که یکی بحث اضافه کاری، دیگری بحث اشتغال بازنشسته‌ها و بحث دیگر شاغل شدن زنان خانه‌دار است که جمعیت شاغل آن‌ها مجموعاً اندازه کل بیکاران ماست.

** محجوب: در این قانون سعی شده دغدغه‌های دولت را پوشش دهیم

وی با تاکید بر این که ما دغدغه‌های دولت را درک می‌کنیم، اظهار داشت: بر این اساس سعی کردیم تا دغدغه‌های دولت را پوشش دهیم تا دولت بتواند از توانایی‌هایش استفاده کند و اگر می‌خواهد کسی را به تیمش اضافه کند مشکلی برای او ایجاد نشود.

در پایان گفتگوی ویژه خبری امشب کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره این که اگر کسی قانون را رعایت نکند تکلیف وی چه می‌شود، گفت: دیوان محاسبات مکلف است بعد از 60 روز اگر متوجه شود کارمند بازنشسته‌ای غیر از مقامات وجود دارد برابر قانون رسیدگی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بازنشستگان ، شغل ، دولتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
خیلی جالبه. طنز سال. میگویند تامین اجتماعی از بودجه دولتی استفاده نمی کند!!!!! ولی هرسال دولت چندین هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است. همین الان سهام پالایشگاه شازند و پالایشگاه بندرعباس به عنوان دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده.. پس اینها بودجه دولتی نیست ؟ چگونه ممکن است یک نفر با پرداخت ماهانه ۱۵۰ هزار تومان در بازنشستگی از حقوق ۵ میلیونی برخوردار شود. اینها همه به خاطر سوبسیت و یارانه دولت به تامین اجتماعی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
واگذاری مغازه های شهرداری فقط به جوانان بیکار دارای کارت بیکاری.. مزایده املاک تجاری شهرداری ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
یکی از آشنایان ما کارمند بیمه بود و در آخرین سال های خدمت خود, حتی جمعه ها سرکار می رفت تا اضافه کاری بگیرد و با حقوق میلیونی بازنشسته شود. مملکت بی صاحب که اضافه کاری جزو حقوق بازنشستگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
کارمندان و بازنشستگان شهرداریها چند برابر سایر کارمندان دولت, حقوق می گیرند چون تحت پوشش تامین اجتماعی هستند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
کارمندان و بازنشستگان بنیاد مسکن یا جهادکشاورزی یا مخابرات چندین برابر کارمندان و بازنشستگان اداره راه و شهرسازی یا نوسازی مدارس حقوق میگیرند البته با مدرک تحصیلی یکسان..چون اولی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و دومی تحت پوشش سازمان بازنشستگی کشوری!!! ادغام تامین اجتماعی در صندوق بازنشستگی کشوری ضروری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
قوانین تامین اجتماعی ما ضعیف است. قوانین ما به روز نیست. در کجای دنیا یک کارگر با مدرک پنجم ابتدایی می تواند ۲۰ سال کار کند و در سن ۴۰ سالگی بازنشسته شود و ۳۳ روزحقوق بگیرد و ماهی ۵ میلیون حقوق بگیرد..به اسم سختی کار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!'؟؟؟؟؟؟؟؟ و البته بعد از بازنشستگی دوباره به دنبال شغل دوم و سوم برود . خوب معلومه این ۵ میلیون تومان معادل حقوق ۶ نفر مهندس است. بعد می گویند چرا همه چیز راکد است و کار نیست ؟؟ همین افزایش حقوق های سالانه ۲۰و۲۵درصدی زمان احمدی نژاد, همین نقدینگی بالا, همین حقوق های میلیونی, همین هزینه های جاری سنگین دولت, کمر اقتصاد ایران را شکسته و رکود ایجادکرده ومتاسفانه در این مملکت هیچ چیز سرجای خودش نیست. ناشایسته سالاری بیداد میکند. بی قانونی
Iran (Islamic Republic of)
فرزند بازنشسته اموزش وپرورش
۱۵:۵۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
شرکت در مناقصات و مزایده های دولتی فقط برای جوانان بیکار که در موسسات کاریابی ثبت نام کردند امکان پذیر باشد نه بازنشستگان چندشغله.. دریافت پروانه کسب یا جواز کسب اصناف فقط برای جوانان بیکار با داشتن کارت بیکاری میسر شود. کارت شناسایی متقاضیان جویای کار که توسط موسسات مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی صادر میشود..
Iran (Islamic Republic of)
فرزند بازنشسته اموزش وپرورش
۱۵:۴۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
چرا در سال ۹۴ حقوق بازنشستگان دولت ۱۴ درصد افرایش یافت ولی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۵ درصد افزایش یافت, مگر بازنشستگان تامین اجتماعی تافته جدا بافته اند و با سایر بازنشستگان دولت فرق دارند ؟ , این همه بی قانونی و نابرابری از کجا نشات می گیرد. ؟؟ آیا تامین اجتماعی حیات خلوت برخی نمایندگان و مدیران برای کسب مال نامشروع شده است .. حقوق ۶۵ میلیونی سعید مرتضوی از تامین اجتماعی بر چه اساس پرداخت میشود؟ . چرا دولت محترم بر مصوبات سازمان تامین اجتماعی نظارت نمی کند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
ادغام صندوق بازنشستگی کشوری در صندوق تامین اجتماعی برای برطرف کردن نابرابری در حقوق بازنشستگان.. هر دو بازنشسته با یک مدرک تحصیلی ولی حقوق متفاوت..چرا ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
آیا این قانون شامل مشاغل نظامی انتظامی هم میشود??
اگر کسی دو حقوق از بودجه عمومی میگیرد آیا حقوق دوم حرام است??
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
آیا این قانون شامل مشاغل نظامی انتظامی هم میشود??
اگر کسی دو حقوق از بودجه عمومی میگیرد آیا حقوق دوم حرام است??
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چند برابر حقوق بازنشستگان دولت است چون اضافه کاری در حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منظور میشود.. و همین اضافه کاری در حقوق بازنشستگی یک بار مالی عظیم روی دوش دولت و تامین اجتماعی وارد میکند.. هیچ بعید نیست در سال های آینده به علت کسری بودجه و کاهش قیمت نفت و ریخت و پاش های میلیونی در حقوق ها, این صندوق بازنشستگی ورشکست شود....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
قانون منع مداخله کارمندان دولت در قراردادها و مناقصات دولتی به بازنشستگان دولتی هم تعمیم یابد. اینکه میگویند وضع معیشتی همه بازنشستگان خراب است,حرف درستی نیست. الان کارگر بازنشسته,کارخانه آلومینیوم سازی اراک با ۲۰ سال کار, و ۲ سال خرید بیمه سربازی, حدود ۳۲ روز حقوق بازنشستگی دریافت میکند!!!!! ماهی 5 میلیون تومان که معادل حقوق یک عضو هیات علمی دانشگاه است. کارگر کارخانه ماشین سازی اراک ماهی ۲ میلیون تومان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
اعطای تسهیلات و مجوز تاسیس مدارس غیرانتفاعی فقط به فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه ها نه بازنشستگان آموزش و پرورش..... در حال حاضر مجوز تاسیس مدارس غیرانتفاعی فقط به معلمان بازنشسته داده میشود.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
اولین گام, شناسایی بازنشستگان دولتی و بازنشستگان تامین اجتماعی است.. سامانه کارکنان نظام اداری,کشور برای استعلام بازنشستگان دولتی کفایت میکند با کد ملی افراد ... ممنوعیت استخدام و عضویت بازنشستگان در شورای شهر و فدراسیون های ورزشی و شهرداری ها
Germany
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
کسانی که حقوق بازنشستگی میگیرندودرعین حال مشغول به کار درمراکز دولتی هستند ازچند نظر مدیون کل مردم ایران هستند اول اینکه دوحقوق ازبیت المال میگیرند که یکی از آنها حرام است دوم اینکه جای جوانهای این مملکت رو که منتظرکارن تاازدواج کنن اشغال کردن که باید برای این هم به خداوند پاسخ گو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
من الان یه سال دنبال کارم تو این شیراز اوضاع شیراز از بقیه جاها بدتره
Germany
حامد
۰۹:۰۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
سلام الان یک بازنشسته نظامی که جانباز هم هست در کارخانه لوله سازی آذرشهر در پست نگهبانی مشغول کاره هیچ کس هم نمیتونه بیرونش بکنه در حالی که هم بازنشستگی میگیره هم جانبازی هم حقوق ماهانه در حالی که اگه جای ایشان یک جوانی بذارن میتونه یه خانواده رو اداره کنه پس نتیجه اینکه این قانون ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
رییس کارخانه هپکو بعد از بازنشستگی و دریافت حقوق ۷ میلیونی از تامین اجتماعی دوباره به عنوان مدیرعامل و مامور خرید کارخانه هپکو منصوب شده که همه قطعات مورد نیاز کارخانه را از شرکت خودش به نام مهران کمپرس میخرد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۰۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
با سلام
می خواهم بپرسم با 7124250ریال حقوق میشه زندگی کرد
آخرین اخبار