شايد خیلی از كاربران كامپيوتري معنی و مفهوم چیپست را مي دانند اما اینکه چیپست روی مادربورد چه کاری انجام می دهد را نمي دانند.

به گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ يکی از مهمترين قسمتهای مادربورد چیپ مي باشد. آنچه معلوم است کمتر کسی از اينکه چیپست مادربورد‌ اش چه کاری انجام می دهد خبر دارد. اما بد نیست بدانيد يکی ازمعيارهای مهم هنگام خرید مادربورد همین قطعه کوچک است.

در هنگام خريد مادربورد به Chipset دقت كنيد


Chipset چيست
به مجموعه‌ای از اجزای الکترونیکی در یک مدار مجتمع گفته می‌شود که وظیفه مدیریت جریان داده‌ها بین پردازنده، حافظه و قسمت‌های جانبی را بر عهده دارند. چیپست‌ها را معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌کنند تا با یک خانوادهٔ معین از ریزپردازنده‌ها کار کنند. از آنجایی که چیپست وظیفهٔ کنترل ارتباط بین پردازنده و افزاره‌های بیرونی را بر عهده دارد، نقش بسیار مهمی را در تعیین عملکرد سیستم، تعيين می‌کند.



در هنگام خريد مادربورد به Chipset دقت كنيد



چرا باید هنگام خرید به چیپست توجه کنیم؟
Chipset مشخص مي كند كه اين مادربرد براي چه كاري است حرفه اي است يا معمولي، براي كار اداري مي خواهيد يا خانگي، در واقع از Chipset می­ توان به عنوان قلب یک رایانه نام برد و مسئولیت کنترل و تعیین سرعت نوع پردازنده حافظه به کار بردن شده را بر عهده آن دانست.


در هنگام خريد مادربورد به Chipset دقت كنيد


Chipset چه كاري در مادربرد انجام مي دهد؟
Chipset می­ تواند نوع حافظه سرعت پردازنده و نوع تجهیزات جانبی همانند کارت صدا و کارت گرافیک که توسط مادربرد پشتیبانی می­ گردند را مشخص نماید. همچنین چیپ ست تعیین می­ کند که اجزای مختلف یک رایانه چگونه و با چه سرعتی کار می­ کند. هیچ چیپ ستی وجود ندارد که قادر باشد از تمامی اجزای رایانه­ ها با قابلیت­های گوناگون حمایت نماید. بنابراین پیش از خريد مادربرد ابتدا باید چیپ ست آن را مورد بررسی قرارداد تا مشخص شود که آیا چیپ­ست قادر به فراهم نمودن تمامی امکانات مورد نظر شما هست یا خیر.


در هنگام خريد مادربورد به Chipset دقت كنيد
چرا Chip به Chipset تبدیل شد؟
کلمه چیپست (Chipset) به انگلیسی  برگرفته از عبارت Set Of Chips است که به معنی یک سری چیپ (Chip) می باشد. به تعريف ساده ۲۰ سال پیش، برای ساخت مادربورد مثلا از ۲۰ چیپ کوچیک و بزرگ استفاده می شد ولي بعدها دیدن هزینه ساخت این چیپ ها به طور جداگانه خیلی زیاد می شود ضمن اینکه از لحاظ دما و فضا، محدودیت وجود دارد. به اين صورت شد که  مثلا ۵ تا چیپ را داخل یه پکیج كردند و اسمش را گذاشتن چیپست (Chipset).


در هنگام خريد مادربورد به Chipset دقت كنيد


برای انتخاب چیپست مادربورد به کدام نکته توجه کنیم؟
در حال حاضر ۳ شرکت مشغول تولید چیپست های استاندارد مادربورد هستند: اینتل، AMD و VIA. هر کدام از این ها شماره گذاری و ویژگی های خاص خودشان را دارند. ضمنا تولید کننده های مادربورد هیچ ربطی به تولید کننده های چیپست ندارند، یعنی به اين صورت نیست که اگر یك چیپست اینتل روی یه مادربورد می بینید پس حتما خود اینتل مادربورد را تولید کرده باشد، شاید شرکت ایسوس یا گیگابایت آن را طراحی کرده باشند و فقط از چیپست اینتل، داخلش استفاده کرده باشند. حالا این چیپست ها به طور جداگونه و اختصاصی برای هر نسل از پردازنده ها و مادربوردها طراحی می شوند. به اين منظور است که انواع و اقسام چیپست ها را می بینید و می شنوید.

در هنگام خريد مادربورد به Chipset دقت كنيد

گزارش: نويد صفري پور



انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار