به گزارش
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این جلسه هاتف علیمردانی تهیهکننده و کارگردان، هانیه توسلی و صبا گرگین بازیگران فیلم و همچنین علی افشین راد دستیار کارگردان و برنامه ریز حضور داشتند و ضمن صحبت درباره فیلم مردن به وقت شهریور به پاسخ گویی به پرسش های حاضران پرداختند.
*هاتف علیمردانی: فیلم «مردن به وقت شهریور» یک آلارم اجتماعی است
هاتف علیمردانی تهیهکننده و کارگردان فیلم مردن به وقت شهریور در خصوص انگیزه ساخته شدن این فیلم گفت، یکی از دغدغههای من طی سالیان بیان مشکلات نسل جوان و عدم ارتباط آنها با والدین شان بوده است. همواره دوست داشته ام نوجوانانی را به تصویر بکشم که با گذر از مرحله کودکی وارد برهوت نوجوانی میشوند و به دنبال یافتن جهان بینی هستند. از این رو این فیلم را یک آلارم اجتماعی برای خانوادهها و والدین میدانم، بسیار از والدین انحراف فرزندانشان را باور نمیکنند. این فیلم به آنها گوشزد میکند که خطر میتواند در کمین فرزند شما نیز باشد. مهمترین نکته این فیلم این است که بگوید نوجوانان نیازمند ارتباط درست با والدین خود هستند و اگر گوش شنوایی برای بیان خواستهها و عقاید خود پیدا نکنند زمینه انحراف برای آنان مهیا میشود. باید در نظر داشته باشیم که نوجوانان امروز پدران و مادران آینده هستند و این والدین هستند که در مقابل هجوم مدرنیته باید خود را به روز کنند و همگام فرزندانشان باشند. این نوجوانان باید درک شوند.
وی افزود، در راستای دغدغههای همیشگیام فیلمنامهای با موضوعیت نوجوانان نوشته بودم که وقتی آن را با چند نوجوان دهه 70 در میان گذاشتم متوجه شدم که این فیلمنامه با مسائل واقعی زندگی آنان تفاوت دارد. بنابراین شروع به انجام تحقیقات میدانی کردم و با بیش از 1000 نوجوان صحبت کردم و پای درد دلهای ایشان نشستم و از آنچه ایشان بیان میکردند شگفت زده شدم. آنچه مرا شگفت زده میکرد تفاوت بسیار زیاد این نسل با نسل دهه 40 و 50 و حتی 60 بود که به آرمانها و عقایدی باور داشتند و حتی چنان حماسههایی را در جنگ و در دیگر مراحل آفریدند اما این نسل دهه 70 یک نسل بی آرمان و یاغی است. بچههای نسلهای پیش از والدین خود حرف شنوی داشتند اما این نسل تا نداند و قانع نشود کنار نمیرود. در چنین جامعهای که در مقابل هجوم مدرنیته قرار دارد باید زیرساختهای تغییر فراهم باشد. باید چیزهای مهمی که از نسلهای پیش به جا مانده مانند ایرانی بودن، شکل درست زندگی کردن و... به آنها تفهیم شود. نباید از نظر دور داشت که در مقابل هجوم مدرنیته نمیتوان مقاومت کرد. باید به نوجوانان کمک کرد تا این سال ها را به سلامت پشت سر بگذارند.
وی ادامه داد، رسالت من به عنوان فیلم ساز این است که مشکلات جامعه را ببینم و بدون قضاوت به انعکاس آنها بپردازم. آنچه در این فیلم نشان داده شده بخش کوچکی از مشکلاتی است که میتواند برای نوجوانان اتفاق بیفتد. من در این فیلم نیمه خالی لیوان را دیدهام. البته که ما نوجوانان موفق و بسیار قوی را نیز در جامعه داریم. اما روی صحبت من در این فیلم با آن دسته از نوجوانانی است که از ضعف ها و کمبود هایی برخوردارند. جامعه ما از قومیتهای گوناگون تشکیل شده است. ما باید فرهنگ ایرانی خودمان را به نوجوانان بشناسانیم و به آنها آموزش دهیم. وظیفه ما نشان دادن زیباییهای جامعه به آنان و دور کردن آنها از سیاهی هاست. از این رو نشان دادن این سیاهیها در فیلم به منظور دور کردن آنها از این شرایط است.
وی در خصوص انتخاب نام فیلم نیز گفت، از آنجایی که من ارادت خاصی با آقای سید علی صالحی دارم در هنگام نگارش فیلم نامه با مطالعه شعری از ایشان تصمیم گرفتم بخشی از شعر ایشان را به عنوان نام فیلم انتخاب کنم که برای انجام این کار از ایشان نیز اجازه گرفتهام.
وی همچنین در خصوص انتخاب بازیگران فیلم نیز گفت، ذکر یک نکته خالی از لطف نیست که بگویم بدون حضور هانیه توسلی و حمید فرخ نژاد و حمایتهای ایشان این فیلم به این صورت ساخته نمیشد. همین که ما توانستیم با کمک آنها در این فیلم چندین جوان را به سینمای ایران معرفی کنیم کار بزرگی است که انجام دادهایم. در مورد انتخاب نقش صبا گرگین نیز باید بگویم که از ابتدا بر سر انتخاب ایشان اختلاف نظرهای زیادی بین گروه وجود داشت و هنوز هم این اختلاف نظر ها در مورد بازی ایشان وجود دارد. اما من فیلمهایم را صرفا برای مردم و برای گفتن حرفی میسازم و این مردم هستند که قضاوت نهایی را انجام میدهند و وقتی طی تعطیلات آخر هفته به سینما آزادی مراجعه کردم و با سالنهای پر از تماشاگر مواجه شدم خستگیام از تن به در شد و از اینکه فیلم با توانسته مخاطبان را به خود جلب کند شاد شدم. من همیشه هر آنچه که بلدم را در فیلمهایم انجام می دهم و از ساخته شدن فیلمم ذوق زده میشوم اما بعد از گذشت چندین ما احساس ساده لوح بودن میکنم.
وی در خصوص انتخاب موسیقی به عنوان بستر بیان داستان فیلم نیز گفت، خود من سالهای سال موسیقی کار کردهام و با این فضا آشنایی کامل دارم. من تنها به بیان یک قصه پرداختهام که در آن دو نوجوان حضور دارند و به واسطه حضور یکی زمینه انحراف دیگری فراهم میشود. این میتوانست با هر صنف و شغل دیگری نیز میسر باشد و اصلا موسیقی مد نظر نبوده است و اصلا حرف فیلم این نیست که هر کجا موسیقی باشد زمینه انحراف نیز فراهم خواهد شد. در این فیلم او یک رپر است میتوانست هر شغل دیگری نیز داشته باشد. ما از جامعهای صحبت میکنیم که جوانانش خطر به انحراف کشیده شدن را دارند.به هر حال انحراف در جامعه وجود دارد و نمیتوان منکر آن شد. تنها کسی که در این فیلم آدم خوبی است مادر بزرگ است. این تعمدی بود که در فیلم یک سری آدم بد به پست هم بخورند و مسائل و مشکلاتی بینشان پیش بیاید.
*هانیه توسلی: با اینکه نقش اصلی را در فیلم نداشتم اما سعی کردم کمک حال گروه باشم
هانیه توسلی در خصوص ایفای نقش در فیلم مردن به وقت شهریور گفت، نقشی که از ابتدا در فیلم نامه برای من نوشته شده بود بسیار کمرنگ تر این این بود که امروز هست. مادر خانواده در فیلم نامه ابتدایی حضور داشت اما با صحبت هایی که کردیم مادر حذف شد و زمینه کار برای نقش من بیشتر فراهم شد. با اینکه نقشی که من در فیلم بازی میکنم اصلی نیست اما در صورت حذف آن فیلم گنگ میشود. به هر صورت من سعی کردم در گروه حضور داشته باشم و کمک حال باشم. محوریت فیلم مشکلات بچه ها و ارتباط شان با پدرشان است.
*صبا گرگین: بازی کردن در نقش های منفی جذابتر است
صبا گرگین بازیگر فیلم مردن به وقت شهریور گفت، بازی در این نقش انرژی خیلی زیادی لازم داشت و تمرین بسیاری برای آن انجام دادیم و کل گروه بخصوص کارگردان بسیار مرا کمک کردند. من از سال 1387 تاتر کار کرده ام و حتی آن موقع یک فیلم هم بازی کردم که جایی دیده نشد و این اولین فیلم من است که در آن به صورت جدی حضور پیدا کردهام.
وی گفت، در مورد نزدیک بودن نقش به خودم هم باید بگویم که اتفاقاً این شخصیت شباهتی به خود واقعی من ندارد. من پیانو میزنم و با موسیقی رپ نیز هیچ آشنایی ندارم. اما فکر میکنم که این کاراکترها در وجود هر بازیگری وجود دارد. من وقتی در خانه تنها باشم ممکن است به انجام حرکات مختلف دست بزنم و خودم را در شرایط بازی تصور کنم و گریه کنم و بخندم و برقصم و پیانو بزنم و.... من برای انجام بازیگری به هر تمرینی دست میزنم. نا گفته نماند که نقش مقابل من که در این فیلم بچه خوبی است و درسخوان است اتفاقا با موسیقی رپ آشنایی داشت و من در طی فیلم از او یاد میگرفتم. فکر میکنم انتخاب من برای ایفای این نقش به خاطر فیزیک بدنی من و همچنین موهای بلندم که در آن موقع وجود داشت بوده است.
*علی افشین راد: ما تمام سکانس ها را قبل از فیلم برداری با هندی کم در دفتر گرفته بودیم
علی افشین راد دستیار کارگردان و برنامه ریز فیلم مردن به وقت شهریور گفت، از دو ماه پیش از پیش تولید به تمام آموزشگاههای تهران سر زدیم و پس از انتخابهای بسیار در نهایت به 10 نفر برای بازی در این نقش رسیدیم. این دایره باز هم باید محدود تر می شد و 3 نفر به صورت نهایی انتخاب میشدند از این رو تمرینها بسیار برای بازیگران استرس زا بود. بخصوص بازی در مقابل هانیه توسلی و حمید فرخ نژاد برای بازیگران نوجوان ما استرس زیادی داشت. بنابراین طی تمرینها تمام فیلم را به هندی کم در دفتر فیلم برداری کرده بودیم.
این جلسه با انجام پرسش و پاسخ بین عوامل فیلم و حاضران در جلسه ادامه پیدا کرده و خاتمه یافت.
انتهای پیام/