مدیرعامل بانک سپه گفت: مطالبات بانک سپه از بانک ایران زمین پرونده‌سازی شده و در حال رسیدگی است.

جزئیات مطالبات بانک سپه از بانک ایران زمینبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدکامل تقوی‌نژاد امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مطالباتی از بانک ایران زمین داریم که به دو بخش تقسیم می‌شود اظهار داشت: بخشی از این مطالبات مربوط به یکی از شرکت‌های بانک سپه است که اصل مطالبات پرداخت و فرع مطالبات نیز در حال پرداخت است.

مدیرعامل بانک سپه افزود: همچنین در سال 90 شرکت تعاونی بهمن ایثار دچار مشکل شد و بانک مرکزی برای ساماندهی سپرده‌گذاران موسسه مولی‌الموحدین را مأمور به حل مشکلات کرد و خط اعتباری 2 هزار میلیاد ریالی را برای این موضوع در نظر گرفت.

وی ادامه داد: به دلیل عدم اجازه فعالیت موسسه مولی‌الموحدین و بانک ایران زمین این خط اعتباری از بانک مرکزی به بانک سپه و از بانک سپه به موسسه مذکور واگذار شد که ضمانت‌نامه بانک ایران زمین با عنوان پشتوانه این خط اعتباری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی طی شش ماه این خط اعتباری را تسویه کرد و به محض اینکه خط اعتباری برداشته شد بانک سپه به موسسه مراجعه کرد و ضمانت‌نامه به اجرا گذاشته شد و هنوز این موضوع به سرانجام نرسیده است.

تقوی‌نژاد افزود: یکی از گلایه‌های ما از بانک مرکزی این است که برای وصول مطالبات بانک سپه از موسسه مولی‌الموحدین کار خاصی انجام نداد و میزان مطالبات ما به 4 هزار میلیارد ریال رسید.

وی ادامه داد: حکم صادر شده و پرونده در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

وی همچنین از آغاز اجرای طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: براساس این طرح، ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب شیرین‌سازی خواهد شد و خط انتقال آن از خلیج‌فارس به سیرجان خواهد بود.

مدیرعامل بانک سپه از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزیر نیرو با حضور معاون اول رئیس جمهور برای تامین آب شرب ۵۰ شهر و ۲۰۰ روستا با تامین اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی لوله‌های فولادی برای جمعیت ۸ میلیون نفری خبر داد و افزود: همچنین طرح ذخیره‌سازی نفت در مبادی خروجی برای حل مشکل ذخیره‌سازی نفت تا پایان سال ۹۴ با تامین اعتبار ۶ هزار و ۲۰۰ میلیاردتومانی بانک سپه با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه اجرایی خواهد شد.

وی همچنین از مشارکت این بانک در فروش اوراق مشارکت برای طرح‌های انرژی و آب و همچنین همکاری برای اجرای طرح تنظیم و مهار آب‌های مرزی سخن گفت و افزود: براساس تفاهم نامه امضاء شده بین بانک سپه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، این بانک تاکنون ۳۵ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال از منابع طرح ملی مهار و تنظیم آبهای مرزی را پرداخت کرده است. این میزان منابع بابت ۹۵ طرح برای وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی پرداخت شده که در دوازده استان در حال اجرا است.

وی همچنین به فعالیت‌های ارزی بانک سپه اشاره کرد وگفت: فعالیت‌های ارزی ما از 500  میلیون دلار در مرداد 93 به 3.5 میلیارد دلار در پایان اسفند 93 افزایش یافت.

تقوی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه در راستای سیاست‌های کلی نظام و دولت بانک‌ها باید به سمت خروج از بنگاه‌داری حرکت کنند، گفت: طرح تحول نظام بانکی به صورت لایحه تقدیم مجلس خواهد شد که این طرح با لایحه‌ای که توسط بانک مرکزی تهیه شده ادغام می‌شود.

وی گفت: این طرح به مدیریت بانک سپه و محوریت ۸ بانک در حال انجام است و چالش‌های نظام بانکی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این زمینه قراردادی با دانشگاه تهران منعقد شده است که حوزه عملیات، اصلاح ساختارها و بهبود عملکرد نظام بانکی در دستور کار است. این طرح دارای ۵ فاز است که فاز اول آن را از مجری تحویل گرفته‌ایم.

وی افزود: در یکی دو جلسه بررسی لایحه به اتمام می‌رسد و با ذکر بسیاری از چالش‌های نظام بانکی تقدیم مجلس می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار