وزیر اسبق صنایع ملی نفت و گاز بحرین پیش‌بینی کرد مشتریان بین‌المللی پس از لغو تحریم‌ها، به خرید نفت ایران تمایل بیشتری داشته باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از اسپوتنیک؛ "محمد آل صیاد،" وزیر اسبق صنایع ملی نفت و گاز بحرین، به بررسی و تحلیل شرایط فعلی نفت در بازارهای جهانی پرداخت و نسبت به کاهش بهای طلای سیاه در ماه‌های آتی ابراز تردید کرد.

وی در این باره گفت: افزایش تولیدات نفتی موجب شد از پاییز سال گذشته بهای طلای سیاه روز به روز بیشتر کاهش یابد. معمولا در چنین شرایطی سازمان کشورهای صادرکننده نفت – اوپک – وارد عمل می‌شود و سطح تولیدات را کاهش می‌دهد؛ اما این بار عربستان مانع از این کار شد. عربستان ریاست دوره‌ای اوپک را بر عهده دارد و حتی سطح تولیدات نفتی را به بالاترین حجم رسانده، حال آنکه بهای هر بشکه نفت به کمتر از 40 دلار کاهش یافته است. اعضای اوپک به یکدیگر نگاه می‌کنند و زمانیکه می‌بینند کسی حاضر به کاهش سطح تولیدات نیست، برای این کار داوطلب نمی‌شوند.

وی در ادامه افزود: در ماه‌های آینده و پس از لغو تحریم‌های ایران اوضاع بدتر نیز خواهد شد. ایران روزانه 4 میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی وارد می‌کند و طبق تجربه سالهای گذشته، اغلب مشتریان تمایل دارند نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند. پیش‌بینی می‌شود سیل نفت در بازار به راه افتد. طبیعی است در این شرایط بهای جهانی نفت باز هم کاهش یابد. کشورهای تولیدکننده نفت بیش از همه متحمل زیان می‌شوند. حدود 80 درصد از بودجه کشورهای صادرکننده نفت در حوزه خلیج فارس از طریق فروش نفت تامین می‌شود و از همین ناحیه بیشترین آسیب را می‌بینند. این کشورها باید درآمدهای غیر نفتی خود را افزایش دهند و به همین نسبت از هزینه‌های داخلی کم کنند. پیش بینی می‌شود ریاضت‌های اقتصادی سختی در انتظار این کشورها باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار