مدیرکل گمرکات استان کردستان میزان صادرات استان در چهار ماه نخست سال جاری را عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج؛ مدیرکل گمرکات استان کردستان میزان صادرات استان در چهار ماه نخست سال جاری را 253 میلیون و 192 هزار دلار عنوان کرد.

بختیار رحمانی پور گفت: این میزان صادرات شامل 255 هزار و 389 تن کالا بوده است که از گمرکات سنندج، باشماق، بانه و بازارچه مرزی سیرانبند صادر شده است.

وی میزان تشریفات گمرکی انجام گرفته در گمرک سنندج را در این مدت 12 هزار و 813 تن کالا به ارزش هفت میلیون و 537 هزار دلار عنوان کرد و گفت: این میزان گمرکات نسبت به مدت مشابه سال 93 از نظر وزنی 69 درصد و از نظر ارزش ریالی 195 درصد افزایش داشته است.


رحمانی‌پور عمده کالاهای صادراتی در گمرکات استان را محصولات کشاورزی شامل گوجه فرنگی، کاهو و کلم، پیاز و موسیر و مصالح ساختمانی مانند کاشی و سرامیک و مواد پلاستیکی، مواد خوراکی و ماشین آلات عنوان کرد.


وی افزود: کالاهای صادراتی از گمرک کردستان عمدتا به کشورهای عراق، ارمنستان ،ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.
مدیرکل گمرکات استان کردستان همچنین میزان واردات از گمرک کردستان را در این مدت 27 هزار و 264 تن کالا به ارزش 82 میلیون و 259 هزار دلار عنوان کرد و گفت: این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 585 درصد و از نظر ارزش مالی 592 درصد افزایش داشته است.


رحمانی پور با اشاره به فعال بودن ترانزیت خارجی کالا در اداره کل گمرک باشماق، از گمرک باشماق به عنوان عنوان مبدا و مقصد کالاهای ترانزیتی نام برد.


وی افزود: همچنین در چهار ماه نخست سال جاری 919 هزار و 920 تن کالا به ارزش یک میلیارد و 371 میلیون دلار ترانزیت شده است.
به گفته وی میزان ترانزیت گمرک باشماق در چهار ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 18 درصد رشد داشته است.
گمرک باشماق چهارمین گمرک ترانزیتی کشور است.


مرز رسمی باشماق در 15 کیلومتری شهر مریوان و در مرز عراق واقع شده است و در سال 86 به مرز رسمی و بین المللی تبدیل شد.

سالانه حدود چهار تا شش میلیارد دلار ترانزیت کالا از این مرز انجام می شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.