گنجینه بی‌نظیری از اسناد تاریخی برگزاری جشن ميلاد امام رضا(ع) در دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ کارشناس مسؤول بخش نمایه سازی مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این اسناد تاریخی به عنوان مجموعه اسنادی ارزشمند فرهنگ رضوی در دهه کرامت مورد استقبال پژوهشگران قرار گرفته است.

زهرا فاطمی مقدم افزود: برپایی جشن ميلاد امام هشتم(ع) در دوره قاجار بنا به قول شيخ صدوق با آداب و آيين خاصی در روز يازدهم ربيع الاول برگزار می شده است.

وی با اشاره به این که مجالس جشن میلاد امام رضا(ع) در قالب " مجالس سلام " برگزار می‌شده است، گفت: این مجالس به طور رسمی در ایوان طلای صحن عتیق و یا گنبد الله وردیخان و با حضور متولی باشی، والی خراسان و سایر صاحب منصبان آستانه برگزار می شده است.

کارشناس مسؤول بخش نمایه سازی مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: چراغانی کردن صحن‌ها به ویژه صحن عتيق (انقلاب اسلامی) از دیگر اقداماتی بوده که در شب میلاد امام هشتم(ع) انجام می گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: نواختن نقاره برای ظهور تهنیت و شادیانه و دادن خلعت به برخی کارکنان آستانه از جمله خطیب در این روز از نکات قابل توجه در اسناد موجود در مديريت اسناد آستان قدس رضوی است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.