گاهی وقت ها با گفتن یک "نه" در مقابل یک پیشنهاد مسیر زندگی عوض می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  شاید برایتان پیش آمده باشد که بارها و بارها در موقعیتی قرار گرفته باشید که توانایی نه گفتن برایتان سخت و دشوار باشد. 

علت این دشواری به آن دلیل است که اغلب افراد بیش از رضایت خود نگران توجه و رضایت دیگران و اطرافیان هستند،‌چرا که طبق عادتی که از کودکی همراه داشته‌ایم نسبت به خواسته‌های دیگران بیش از خواسته‌های دیگران بیش از خواسته‌های خود ارزش قائل هستیم، چرا که درخواست جامعه از افراد با ادب بودن است و افراد برای اظهار با ادب بودن ناگزیر به پوشاندن نظرات خود و عمل کردن به درخواست دیگران هستند. 

به خودتان اهمیت بدهید 
این که خود را نادیده بگیریم، اشتباه بزرگی است، چرا که به موجب آن افراد به سمت ابراز درخواست های غیر منطقی شان متمایل می‌شوند، این جاست که نباید اجازه قربانی شدن در برابر خواسته‌های نابهجای دیگران را به خود بدهیم. یادگیری هنر نه گفتن، هنری است که به افراد فرصت رشد می‌دهد. 

پایه گذاری توانایی نه گفتن از کودکی 
حمید رضا رحمانی روانشناس با بیان اینکه نقش خانواده و سپس مدارس و به طور کلی مکان‌های آموزشی در این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد، می‌گوید: یکی از مهمترین مهارت‌هایی که پدر و مادر و پس آن مسئولان موجود در مدارس موظفند به کودکان و نوجوانان آموزش بدهند توانایی تحلیل اوضاع و احوال و شرایطی است که در آن قرار می‌گیرند. 

وی ادامه داد: والدین موظفند توانایی و سنجیده عمل کردن چه در رفتارهای آگاهانه و چه در رفتارهای ناآگاهانه را به فرزندان خود آموزش دهند. 

خودتان هم باید تلاش کنید 
این روانشناس افزود: پس از آموز‌ش‌هایی که در دوران کودکی و نوجوانی داده می‌شود، افراد موظفند در بهبود رفتارهای آگاهانه تلاش نمایند که بدین ترتیب امکان موفقیت، رشد و احساس مسئولیتشان بیشتر خواهند شد.
 
قبل از شروع هر کار به عواقب آن بیاندیشید
رحمانی با تاکید بر اینکه این رفتار آگاهانه نیازمند توانایی تحلیل کردن است اظهار کرد: اندیشیدن به سرانجام هر کاری قبل از انجام آن نوعی مهارت تلقی می شود که پس از آن فرد موظف است نحوه چگونه فکر کردن را بلد باشد و ابعاد مختلف یک قضیه را بسنجد و قدرت پیش بینی عواقب برداشتن گام‌های بعدی و ورود به مراحل جدید، چه سخت چه آسان را داشته باشد. 

وی با اذعان به این که دادن پیشنهادات مختلف به یک فرد و قرار گرفتن بر سر یک دو راهی میزان توانایی فرد را در نه گفتن تعیین می‌کند، گفت: زمانی که شخص یا یک پیشنهاد چه از نوع کاری و چه از نوع عاطفی مواجه می‌شود، باید در مرحله  اول به این بیاندیشد که اصلا چرا چنین پیشنهادی به وی شده و قبول کردن آن چه سرانجامی را برای وی رقم خواهد زد. 

آینده نگر باشید
رحمانی تاکید کرد: فرد باید آینده نگری را سرلوحه همه کارهایش قرار دهد که در این صورت در خیلی از مراحل کار برایش آسان خواهد شد. همچنین به طور کلی همه این توانایی‌ها نیاز به آموزش پدر و مادر و در دوران کودکی و تمرین آن در دوران نوجوانی و جوانی است. 

وی با بیان این مطلب که برخی والدین با فرزندشان رابطه دیکتاتوری برقرار می‌کنند تصریح کرد: برخی از پدر و مادرها با زورگویی و خشونت سعی در القای نظر خود به عنوان یک حقیقت درست به فرزندشان دارند که در نتیجه‌ی این رفتار غلط توانایی اندیشیدن و تصمیم گیری در آینده را از وی سلب خواهند کرد و به طبع آن کودک پس از ورود به سن تصمیم گیری و قرار گیری در یک دو راهی به هیچ عنوان قدرت تصمیم گیری نداشته و نمی‌تواند یک تفکر و تصمیم صحیح بدون نیاز به دخیل کردن سایر افراد در مسائل مختلف زندگی حتی مسائل کوچک را نداشته باشد.

پی‌ریزی شخصیت فرد از کودکی است 
وی اظهار کرد: اصل شخصیت افراد در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد و تغییر این رفتار که ریشه عمیق در دوران کودکی دارد، در سنین جوانی بسیار سخت و دشوار بوده و فرد برای دگرگونی این تغییر عظیم نیازمند ساختن یک شرایط محیطی دست ساز بوده تا بتواند خود را در معرض شرایطی قرار دهد که مهارت و قدرت نه گفتن را تمام و کمال کسب نماید. 

رحمانی در پایان خاطر نشان کرد: در صورتی که والدین به فرزندان خود خصوصا دختران که در معرض انتخابات سرنوشت ساز (ازدواج) قرار خواهند گرفت . نقشی نداده و فرصت اظهار نظر را آن‌ها سلب کنند، مهارت تصمیم گیری از آن‌ها گرفته خواهد شد و آنها را در آینده به شدت دچار مشکل خواهد کرد. 

گزارش از فرزانه  فدوی

انتهای پیام/ 
برچسب ها: نه گفتن ، مهارت ، ادب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار