به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان: قیمت این خودرو پنج هزار دلار است و به گفته یکی از مدیران رنو قرار است در ایران با قیمت 25 میلیون تومان عرضه شود تا بتوان این خودرو را جایگزین پراید کرد.
البته اگر قیمت خودرو را پنج هزار دلار در نظر بگیریم این خودرو را میتوان با ساخت داخل مناسب با قیمت 20 میلیون تومان هم در ایران عرضه کرد. اتفاقی که به احتمال زیاد نخواهد افتاد.
البته تندر 90 هم که روزگاری ال 90 نام داشت قرار بود در سال 83 که قیمت یورو نزدیک هزار تومان بود با قیمت شش هزار 700 یورو جایگزین پیکان شود. اتفاقی که دست خوش تاخیر فراوان شد تا آنکه این خودرو با قیمت 11 تا 14 میلیون تومان در سال 86 که قیمت پراید هفت میلیون تومان بود وارد بازار شود. برای همین عملا پراید بود که جایگزین پیکان شد. حالا هم شبهههای فراوانی وجود دارد که کوئید جایگزین پراید شود.
با این همه برخی امیدوارند پراید هم مانندپیکان در چهار سال آینده تولیدش متوقف شود.اما رنو کوئید چگونه خودرویی است. این خودرو توسط رنو در هند معرفی شده و قرار است در این کشور برای اولین بار با درصد ساخت بالا و در حدود 98 درصد تولید شود. این محصول بر روی پلت فرم جدید CMF-A رنو طراحی شده است.پلت فرمی که یک کلاس کوچک تر از پلت فرم تندر 90 و هم اندازه با پلت فرم پراید است.
کارلوس گون در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی هند درباره این پلت فرم گفته است که این محصول با تجربه مشترک رنو در فرانسه و نیسان در ژاپن به صورت محلی در هند و برای این بازار توسعه پیدا کرده است .وی البته سهم تجربه لوگان یا تندر 90 را در این پروژه بسیار بالا میداند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا اولین محصول روی این پلت فرم ، یک مینی شاسی بلند است اینگونه پاسخ میدهد نیاز بازار هند اینگونه طلب میکرد، البته در آینده بر رو این پلت فرم خودرو ها هاچ بک و صندوقدار هم طراحی خواهد شد.
شاید در صورتی که چنین خودرویی طراحی شود بتواند گزینه مناسبی برای جایگزینی محصولات کلاس پراید در ایران باشد.
بررسیها نشان میدهد که رنو کوئید فعلی یک خودرو مینی کراس اوور است. خودروهای کراس اوور معمولا خودروهای شبه شاسی بلندی هستند که روی پلت فرم خودروهای هاچ بک یا سدان توسعه پیدا میکنند.
از نظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار سادهای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال سی بزرگ و سیستم مرکزی چند رسانه ای می توان این خودرو را پرچم دار خودرو های ارزان قیمت که نیم نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودرو ها دارند دانست .مواد بهکار رفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان قیمت مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است .
موتور این خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم 800 سی سی یعنی نصف خودرو تندر 90 است . این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می کند . که 50 اسب بخار کمتر از تندر 90 است .
به اشتباه برخی در بازار ایران گمان می کنند این خودرو در ایران جایگزین تندر 90 خواهد شد اما کوئید با موتوری با 50 اسب بخار قدرت ضعیف تر و یک سایز کوچک تر بدنه، رقیب جدی برای جایگزینی پراید و تیبا است.
رنو با این خودرو میخواهد سبد محصولات خود را در بازار ایران تکمیل کند. این شرکت با کوئید بازار خودروهای زیر 30 میلیون تومان و با محصولات خانواده تندر 90 بازار خودرهای 30 تا 50 میلیون تومانی در ایران را هدف قرار گرفته است . خودروی جدید رنو برای بازار 30 تا 50 میلیون تومانی رنو ساندرو است که بر روی پلت فرم تندر 90 طراحی شده و یک خودرو هاچ بک در کلاس پژو 206 با قدرت 110 اسب بخار است . فیس لیفت و وانت تندر 90 هم در ایران خودرو تولید می شودژ.
ژرار دوتوربه، نایب رئیس رنو نیسان الیانس که معماری مدل ارزان قیمت جدید Kwid را طراحی کرده است، گفته است : رنو کوئید علاقه شرکای ایرانی این شرکت را جلب کرده است.
دوتوربه توضیح داده که این نوع خودرو می تواند مناسب بازار ایران باشد. ما این خودرو را به شرکای ایرانی خود معرفی کردهایم و با علاقه آنها روبرو شدیم با اینهمه بین علاقه تا تصمیم برای عرضه این خودرو اندکی زمان خواهد برد.
دوتوربه تاکید کرده که هنوز تصمیمی درباره مدلهای جدید برای ایران یا مکان مونتاژ آنها گرفته نشده است و احتمالا ظرف یک تا دو ماه آینده تصمیماتی در این باره گرفته خواهد شد.
هنوز شرکت ایرانی که قرار است این خودرو درآن تولید شود مشخص نشده ولی به احتمال زیاد سایپا خواهان این خودرو است.
سایپا در چند سال گذشته با اصلاح پلت فرم پراید و توسعه پلت فرم ایکس 100 و معرفی خودروهای پراید جدید با نام های سایپا 131 سایپا 132 و اسم های مشابه سعی در نگه داشتن فروشش در این بخش از بازار خودرو ایران را داشته است اما با افزایش فشار ها و ایمنی پایین پراید سایپا می داند که محبور به خداحافظی با این محصول که عده ای در ایران آنرا تابوت متحرک می دانند است.
به همین دلیل کوئید می تواند این محصول جایگزین باشد . اما بزرگترین سوال چگونگی ادامه تولید تیباست به احتمال زیاد اگر این خودرو با 25 میلیون تومان تولید شود کسی دیگر تیبا نمی خرد . به همین دلیل برخی معتقدند قیمت کوئید افزایش خواهد یافت و پراید هم همچنان تولید می شود و پراید با قیمت 18 تا 20 ، تیبا با قیمت 25 و کویئد با قیمت حدود 30 میلیون تومان عرضه خواهند شد .
گذشته از این حدس و گمان ها، شرکت ایران خودرو هم در حال مذاکره جدی با فیات برای تولید خودرو ارزان قیمت است .مذاکره ای که مدیر عامل ایران خودرو هم آن را تایید کرده است .
فیات پاندا احتمالا موضوع مذاکرات است ارزان قیمت ترین خودرو فیات که البته قیمت تمام شده اش 1500 یورو از کوئید گران تر است .
این خودرو که هم اندازه پراید است می تواند رقیب جدی برای کوئید باشد. پلت فرم این خودرو هم می تواند به ایران خودرو این امکان را دهد تا در کلاسی ارزان تر از خودرو رانا محصول جدیدی را با نشان شرکت خود روانه بازار کند .
این خودرو هم اکنون از چندین موتور بنزینی و دیزلی استفاده می کند. در نمونه های بنزینی موتور 1.2 لیتری توانای تولید 60اسب بخار و موتور 1.4 لیتری تونایی تولید 100 اسب بخار را دارد . این خودرو در دو نمونه دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل تولید می شود . نمونه دو دیفرانسیل این خودرو گزینه مناسبی برای مناطق کوهستانی ایران محسوب می شود.
از نظر ایمنی هم این خودرو وضعیت مناسبی دارد و دارای 4 ستاره در اروپا از 5 ستاره ایمنی است . نزدیک ترین رقیب احتمالی این خودرو در بازار ایران را اگر خودرو تیبا فرض کنیم هم از نظر فنی و هم از نظر ایمنی این خودرو بسیار جلوتر از تیبا است .
با اینکه احتمالا اگر پاندا در ایران تولید شود پنج میلیون تومان از کوئید گرانتر تمام خواهد شد اما موتور قوی تر ، ایمنی بیشتر و کیفیت قطعات داخلی بهتر ازمزیت های این خودرو نسبت به خودرو کوئید است.
البته اگر فیات با ایران خودرو به نتیجه نرسد و رنو هم با سایپا بر سر کوئید به توافق نرسد و این خودرو سهم ایران خودرو شود داستان کاملا متفاوت خواهد بود. آنگاه ایران خودرو است که بازاری که روزگاری از آن پیکان بود و سایپا با پراید آنرا به چنگ آورد را این بار تا حدودی پس خواهد گرفت.
منبع: اقتصاد نیوز
انتهای پیام/
به نام خدا
روزی روزگاری پسری خوشخال نام در خواب و رویا چنین می دید.
خود رو سازان کشور : ما آ ماده ی شنیدن هر گونه پیشنهاد انتقاد وایده از طرف شما هستیم .
نام : خوش خیال . نام خانوادگی : رویا پردازیان
ایده : به نظر من بهتره که خود رو سازان کشور مون کمر همت ببندن و خودشون روی کیفیت پراید کار کنن و مدلشو ببرن بالا تر و قیمتشو بیارن پایین تر و دست از سر جناب رنو فرانسوی بر دارن وبیخیالش شن.
پاسخ: باتشکر . زمان به حقیقت پیوستن این رویا وقت گل نی می باشد .
دوما رنو و پژو نخرید
خرید خودرو صفر ممنوع...
این سایپا و ایرانخودرو بزرگترین خیانتکارای مملکت هستن!
باید خرید خودرو توسط مردم متوقف شود تا خودرو سازا به خود بیان.بازار بدون رقیب موجب این قیمت های غیر منطقی میشه
ای مردم اگه واسه شعور و شخصیت خودتون ارزش قائلین
خودروی صفر نخرین
فقط مردم باید متحد بشن و ماشین نخرن تا جلوی سود کلان و بی منطق خودرو سازا گرفته بشه
چندین سال پیش ی همچین برنامه هایی برای پرتون جن2 و رنو l90 و....هم بود....
یکی از ترفندهای بازاریابی و فروش افزایش قیمت است تا مردم رو ترغیب به خرید کنند
خرید خودرو صفر ممنوع
ولی فرانسویها این ماشین رو در داخل کشورشون 5000 دلار و در ایران 1000 دلار
به نظرم خودرو سازان فرانسوی مردترن لااقل به مردم خود ظلم نمی کنن
الان این ماشین تولید بشه 40 تا بالاتر میفروشن به مردم مظلوم ایران
آخه چرا ظلم می کنید؟
چرا هر خانواده نباید ماشین داشته باشه؟
مردم عزیز گول این سیاه نمایی ها رو نخورید و سریع نرید این خودرو رو پیش خرید نکنید.
مردم عزیز سریع نرید این خودرو رو پیش خرید کنید.
راستی حتما منظورتون از پراید همون تندره 90 دیگه چون چند سال پیش خودروسازان قول جایگزینی پراید با تندر رو با همون قیمت پراید دادن بودن
زنده باد
هر چی دوس دارید ...... . ماشین ...... نخرید .
ماشین صفر می خرید ماشین ...... نخرید .