تغییر پیاپی مدیرعامل و تعویض 3 سرمربی باعث شده پرسپولیس این روزها را سخت تجربه کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فوتبال ایران وضعیت عجیبی را سپری می‌کند. دو تیم محبوب پایتخت، استقلال و پرسپولیس با تماشاگرانشان روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند، از یک سو نبود پول در باشگاه‌ها، کمبود امکانات، مطالبات بازیکنان و مربیان و از سوی دیگر بی ثباتی در کادر مدیریت و مربیگری باشگاه‌ها چالش‌هایی را برای فوتبال ایران پدید آورده است.

علی دایی، حمید درخشان و برانکو مربیانی بودند که در سال گذشته و تنها در طول یک فصل روی نیمکت پرسپولیس نشستند و در کنار این‌ها تغییر 5 مدیرعامل در طول یک فصل رکورد خاصی را برای پرسپولیس به جا گذاشته است.

قلعه‌نویی و استقلال هم از این قاعده مستثنی نبودند با وجود آن که استقلالی‌ها بر خلاف پرسپولیسی‌ها ظاهراً در ثبات بیشتری بودند اما در باطن با همان مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

قلعه‌نویی سرمربی محبوب آبی‌های پایتخت پس از دو فصل حضور ناموفق در استقلال جای خود را به مربی‌ای داد که قبل از وی عهده‌دار این مسئولیت بود.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا این تغییر مربی‌ها در طول فصل و جابه‌جا شدن سالانه آن‌ها با هم چقدر به فوتبال ما کمک می‌کند؟

در همین خصوص یکی از سرمربیان سابق سرخ‌های پایتخت در گفتگویی با خبرنگار ما پاسخگوی سوالات‌مان بود.

وی که فوتبال حرفه‌ای را در سن 18 سالگی در تیم پرسپولیس آغاز کرده بود، نزدیک به 14 سال در این تیم بازی کرده و 6 سال هم به عنوان لژیونر در خارج از ایران فعالیت داشته است. همچنین سابقه 90 بازی ملی و سرمربیگری چند تیم را در کارنامه وی دیده می‌شود.

حمید درخشان که سابقه مربیگری در تیم‌های پرسپولیس، هما، استیل آذین، راه‌آهن، پیکان، شهرداری تبریز، شاهین بوشهر و تیم‌های ملی در رده‌های نوجوانان، جوانان و امید را دارد، دارای مدرک پرفشنال مربیگری یوفا هم است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پاسخ‌گوی سوالات‌مان در خصوص این مشکلات بود.

درخشان در خصوص کوتاه بودن سرمربیگری در ایران گفت: مشکل ما در ایران فقط به خاطر مربی‌ها نیست، بلکه به سیستم اداره کردن تیم‌ها مربوط است. متأسفانه در فوتبال ما امکانات و شرایط حرفه‌ای وجود ندارد و به همین دلیل مربی‌ها برای هدایت تیم‌ها دچار مشکل و چالش می‌شدند و این سیستم به گونه‌ای است که حتی اشتباه مدیران باشگاه پای مربیان نوشته می‌شود و همه مشکلات را از چشم مربی می‌بینند، در صورتی که مربی‌ها می‌آیند که به تیم کمک کنند اما قربانی یک سری مسائل می‌شوند.

وی در مورد آنکه عمر مفید یک مربی برای کسب نتایج دلخواه در یک تیم چقدر باید باشد، اظهار داشت: یک مربی برای آن که بتواند حداقل خواسته‌های خود را در یک تیم به دست بیاورد، به 2 تا 3 سال زمان نیاز دارد.

سرمربی سابق پرسپولیس در پاسخ به سوالی مبنی بر آن که آیا برکنار کردن یک مربی و دوباره آوردن آن پس از یک دوره به تیم کمک می‌کند یا خیر، افزود: این اتفاق در فوتبال ما زیاد می‌افتد و اصلاً هم خوب نیست زیرا ما می‌توانیم با یک مقدار صبر و حفظ مربی در مدت زمانی بیشتر به نتایج دلخواهمان برسیم.

وی در خصوص آنکه چرا در تیم‌ها ثبات وجود ندارد، گفت: وجود مشکلات مالی در یک تیم و بی ثباتی در یک باشگاه در بخش مدیریتی موجب آن می‌شود که نیمکت یک باشگاه ثبات نداشته باشد. به طور مثال در دوره حضورم در سال گذشته در پرسپولیس در مدت زمانی کوتاه این باشگاه 5 مدیرعامل عوض کرد و همه این‌ها باعث می‌شود تا آرامش از تیم گرفته شود.

درخشان در پاسخ به آخرین سوال‌مان مبنی بر آن که آیا تنها تجربه به یک مربی کمک می‌کند تا مربی خوبی باشد یا خیر، گفت: در حال حاضر دیگر این گونه نیست و اگر مربی دانش مربیگری و مدرک مربیگری نداشته باشد و همچنین در کنار آن تجربه لازم نباشد، نمی‌تواند یک مربی موفق شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار